H.M. Kong Frederik X har netop officielt indviet det første tunnelelement i Femern Bælt-tunnelen, der bliver verdens længste sænketunnel.
Innovation kan virke som et enormt ocean, når man krydser det alene. Derfor er seks aktører hoppet i samme båd og har sat sejl mod at forlænge levetiden og øge robustheden af havnekajer i nyt projekt under Erhvervsfyrtårn Femern. De forventer, at netop partnerskabet skal få dem sikkert i land.
Udgravningen af Femern Bælt-tunnelrenden har været en kompleks graveopgave gennem både sand, hårdt moræneler og granit fra istiden. Nu er man igennem.
Læs flere artikler
Læs alt om Femern
Hos Geovent er man glade for samarbejdet med Bravida på Femern Bælt-forbindelsen, som er Nordeuropas største byggeprojekt.
Isuzu Danmark oplever vækst i salget af D-Max pickups. Især de skræddersyede løsninger hitter. Senest har entreprenøren på Femern sænketunnelen købt 21 Isuzu D-Max, så der nu kører cirka 40 af dem på det store tunnelbyggeri.
Inden man kører ned i Femern Bælt-tunnelens åbning, kommer man forbi kilometerlange volde, hvor der til være et rigt planteliv og summende insekter. Det er planen hos Femern A/S, der er gået på plantejagt sammen med biologer.
Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største infrastrukturprojekt, der skal forbinde Danmark og Tyskland, sænke rejsetiden mellem landene og blive en del af fremtidens bæredygtige transportnetværk i Europa. CPTs leverandør, SBM, har leveret betonblandeanlæg til produktion af de 3.000.000 m³ beton, der kræves til opførelsen af Femern-forbindelsen.
Femern-tunnelprojektet skyder fortsat fremad og snart starter næste fase: klargøring af fundamentet i den tunnelrende, som tunnelelementerne skal hvile på. Den skal være 18 kilometer lang, 45 meter bred og skal ligge direkte på bunden af tunnelrenden, der har en dybde på mellem 13 og 40 meter.