Kong Frederik 10. og transportminister Thomas Danielsen (V)
Kong Frederik indvier første tunnelelement i Femern Bælt-tunnelen
H.M. Kong Frederik X har netop officielt indviet det første tunnelelement i Femern Bælt-tunnelen, der bliver verdens længste sænketunnel.
Transportminister Thomas Danielsen deltog i indvielsen og udtrykte glæde over projektets fremskridt og kaldte infrastrukturprojektet en milepæl i danmarkshistorien. Repræsentanter for bygherren Femern A/S, overentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) og lærlinge, som arbejder på projektet, var også til stede.
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte i starten af 2021 nær Rødbyhavn. Tre år senere er verdens største produktionsanlæg til betonelementer opført. Her skal de 217 meter lange og 73.500 ton tunge elementer til tunnelen produceres.
Læs også:
Erhvervsfyrtårn Femern: Partnerskaber skal sikre innovation og bæredygtighed til danske havneMikkel Hemmingsen, administrerende direktør i Sund & Bælt, understregede projektets betydning for dansk ingeniørkunst:
- I dag er et synligt bevis på, hvor langt vi er kommet. Ligesom dette projekt bygger på erfaringerne fra Storebælt og Øresund, så kommer Femern Bælt-tunnelen til at vise vej for mange andre store projekter i Danmark og i resten af verden.
Projektet inkluderer sociale klausuler, der sikrer 500 lærlingeårsværk. Under kongens besøg hilste han på lærlinge, der bidrager til tunnelbyggeriet. Procesoperatørlærling Andreas Madsen talte til kongen og de forsamlede gæster:
- Som lærlinge på Femern-projektet er vi en del af fremtidens faglige arbejdskraft, som der i høj grad vil blive brug for. Jeg håber, at vi, ved at stå her i dag, kan bidrage til at komme ud til andre unge med budskabet om, at de faglige uddannelser er spændende og meget indholdsrige.
Indvielsen inkluderede afsløringen af en mindeplade og en tidskapsel, der vil blive nedsat nær tunnelens indgang som en hilsen til fremtidens generationer.
Om Femern Bælt-tunnelen
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største anlægsprojekt og den største byggeplads i Nordeuropa. Tunnelen opføres af konsortiet Femern Link Contractors (FLC), der består af franske, danske, tyske, belgiske og hollandske entreprenører. Den 18 kilometer lange tunnel bliver verdens længste sænketunnel. Når tunnelen står færdig, vil det være muligt at krydse Femern Bælt på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil.