Det var det store spørgsmål, da mere end 70 repræsentanter fra branchen mødtes i Vordingborg til eventet Fremtidens Havn faciliteret af Erhvervsfyrtårn Femern.
Sammen med Kolding Kommune har entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg A/S siden sommeren 2023 testet alternative metoder til uddybning af havbunden for at undgå klapning. De første resultater er ved at være klar.
Læs flere artikler
Annonce
Opskriften på succes: Du skal have de rigtige folk, og du skal have ekstrem respekt for naturen
Læs alt om Danske Havne
Med byggeriet af Femern Bælt-tunnelen følger et krav om oprettelse af erstatningsnatur på land og i havet, og Femern A/S søger derfor efter store sten til at etablere et 42,5 hektar stort stenrev til gavn for plante- og dyreliv.
Visionen om energiøen i Nordsøen er danmarkshistories største anlægsprojekt, og potentialet er indiskutabelt, mener Gustavo Ferraz de Luna, international projektmanager i Energy Cluster Denmark. Med en estimeret samlet anlægssum på 210 mia. kroner bliver øen et yderst håndgribeligt bevis på, at vi i Danmark tager den grønne omstilling alvorligt.
Munck Havne & Anlæg har sammen med Kolding Kommune udviklet en ny teknik, der forhåbentlig kan begrænse klapning af opgravet bundmateriale. Erfaringerne fra testperioden i Kolding Fjord skal bruges i Marina City-projektet.
Egentlig er det meget simpelt - skal man have energi ud af vinden, skal man et sted hen, hvor der ikke står ting i vejen, og hvor folk ikke bliver generet. Jo længere tid en mølle kan snurre, jo bedre. Vi taler om offshore vindenergi, og ordene er Peter Munks - nyansat markedschef i Sweco.