Kan Esbjerg Havn stå distancen som epicenter for offshore wind?
Offshore wind har været længe undervejs, men krig og klimakrise har for alvor sat skub i udviklingen. Esbjerg Havn er med sin fordelagtige placering blevet epicenter for udviklingen, men er havnen overhovedet rustet til at løfte det største anlægsprojekt nogensinde på dansk jord? Det spørgsmål kan Jakob Svane - Sekretariatschef for Danske Shipping- og Havnevirksomheder - belyse og derudover give en status på situationen.
Jacob Svane, sekretariatschef for Danske Shipping- og Havnevirksomheder
– Det helt korte svar er, ja! Der er stor kapacitet i Esbjerg Havn, og de er rigtig dygtige til at omstille sig til forskellige aktørers behov. Mange af de væsentlige aktører er der allerede. De har ekspertisen, og de arbejder allerede med at optimere forskellige steder, forklarer Jakob Svane.
En digital tvilling
For nyligt har Esbjerg Havn investeret i en såkaldt “ digital tvilling”. Det er en virtuel model af havnen, som bliver fodret med en masse data om havnens fysiske dimensioner, lagerplads, kaj-karakteristika osv. Og sammen med 20 års erfaringer med alt fra lossetider til vejrafhængige variabler kan programmet lave simulationer, der giver præcise svar i forhold til havnens kapacitet, de mest favorable lossetider og -steder og meget mere.
– I bund og grund hjælper den digitale tvilling blot med effektiviteten, og i forhold til offshore er det en gamechanger. Det et enormt projekt, hvor der foregår mange aktiviteter på samme tid og både til lands og til vands. Her er koordination og timing altafgørende, og højere effektivitet betyder større konkurrencedygtighed, fortæller Jakob Svane.
Den afledte effekt
– Et andet spændende element i Esbjerg er sektorkoblingen. Projektet sender jo dønninger gennem forskellige brancher, der normalt ikke arbejder så tæt sammen. Energien der hentes hjem, skal lagres et sted og sendes videre ud i landet. Her er store anlægsprojekter i vente, som løber på tværs af de forskellige brancher. Derudover kræver projektet også en masse råstoffer, og meget af det skal importeres. Det giver yderligere udfordringer for havnenes kapacitet, mener Jakob Svane og fortsætter…– Men det er havneinfrastrukturen, der er omdrejningspunktet for det hele, og det er super vigtigt, at vores havne er klar til udfordringen. Der skal investeringer til - store investeringer i infrastrukturen i havnene, og endnu større investeringer hos de private virksomheder på havnene.
Politiske benspænd
Og det hænger desværre sammen med det, der i følge Jakob Svane, er den mere bekymrende side af situationen. Her i landet besluttes havnenes skæbne i dag til syvende og sidst af kommunalbestyrelserne landet over. Og da kommunalbestyrelsernes interesse ikke nødvendigvis er den samme som statens og investorernes, kan der opstå konflikt. Det skal vi have løst ved at udpege nationale interesser i havne, og det er heldigvis på vej.
Et andet problem er flaskehalse i godkendelsesprocesserne.