Den nye KomatsuWA485-11 har overgået de ellers store forventninger hos Faxe Kalk A/S, hvor maskinen kommer til at håndtere store mængder kalk.
Ny hjullæsser øger effektiviteten i Danmarks største kalkbrud
Faxe Kalk har taget en ny Komatsu WA485-11 i brug, som markant reducerer antallet af skovlfulde og øger læssehøjden i det krævende kalkbrud.
Maskinfører Søren Jakobsen imponerede med sit store kendskab til den nye Komatsu allerede inden, han havde taget plads i kabinen.
I det enorme kalkbrud ved Faxe har Faxe Kalk A/S netop sat en ny gummihjulslæsser i drift – en Komatsu WA485-11. Maskinen afløser en mindre model og har allerede vist sig at være en væsentlig opgradering i både kapacitet og arbejdshøjde.
- Den nye læsser gør arbejdet langt mere effektivt. Skovlen er en kubikmeter større, og vi er gået fra fem til tre skovlfulde for at fylde en lastbil. Det betyder 1,5-2 tons mere pr. skovlfuld. Derudover har den længere arm, og læssehøjden er øget med 25-30 cm, fortæller maskinfører Søren Jakobsen i en pressemeddelelse.
Højere læssehøjde og færre skovlfulde
Valget af maskine var ikke tilfældigt. Søren Jakobsen havde selv sat sig grundigt ind i mulighederne, før han indledte dialogen med Scantrucks key account manager Poul Erik Nielsen.
- Jeg havde researchet alt om WA485-11 og vidste, at det var den, vi skulle bruge. Det er altid godt at være velinformeret, konstaterer Søren Jakobsen.
Brudchef Hans Jørgen Hansen tilføjer:
- Vi kan allerede nu se, at maskinen håndterer mere materiale end forventet. Den kommer til at flytte omkring 20.000 tons om måneden.
Faxe Kalks nye gummihjulslæsser kommer til at håndtere omkring 20.000 tons kalk om måneden.
Forbedret arbejdsmiljø og brændstoføkonomi
Kabinen er også opgraderet, hvilket har stor betydning i det daglige arbejde.
- Jeg er 1,67 høj, og i den gamle maskine blokerede rattet for instrumenterne. Nu styrer jeg med joysticks, og displayet til vejesystemet er integreret i instrumentbrættet. Det giver fuldt udsyn, forklarer Søren Jakobsen.
Bjergene af kalk i Faxe er ganske imponerende. Kalkbruddet er Danmarks største menneskeskabte hul i jorden.
Komatsu WA485-11 er udstyret med en ny 362 hk (270 kW) dieselmotor med øget drejningsmoment ved lavere omdrejninger. Det giver bedre brændstoføkonomi og reduceret vedligeholdelse – partikelfilteret skal først skiftes efter 16.000 timers drift.
Driftssikkerhed i krævende forhold
Kalkbruddet i Faxe er Danmarks største menneskeskabte hul i jorden, og driftsbetingelserne er hårde.
- Uanset skovlstørrelse skal vi altid bryde materialerne, og derfor er det en klar fordel med den ekstra motorkraft, siger Hans Jørgen Hansen.
Faxe Kalk A/S producerer kalk og kalkprodukter og ejes i dag af den internationale koncern Lhoist.