
Femern Bælt-regionen kan blive ny vækst-region – men det kræver handling!
Femern Bælt-forbindelsen kan give et boost til Sydsjælland og Møn, ligesom der åbnes op for virksomheder i Nordtyskland og tyske borgere, men borgmestrene i Næstved, Faxe og Vordingborg Kommune efterlyser en klar strategi for udviklingen af regionen.
Carsten Rasmussen, borgmester i Næstved Kommune
Om få år rykker det europæiske kontinent meget tættere på det østlige Danmark, og alene det faktum, at det vil blive muligt at rejse fra Hamborg til København på 2½ time, danner grundlag for at skabe en attraktiv vækstregion i smørhullet midt imellem de to metropoler.
Det kommer nok ikke bag på nogen, at den kommende tunnelforbindelse til Tyskland kan blive et rygstød til vækst i Femern Bælt-regionen, men det sker ikke af sig selv. Der er ikke tale om at Sesam på magisk vis lukker sig op og afslører en kilde til uendelig rigdom.
Det kræver en strategi, hvis vi skal sikre samarbejde, tiltrækning og etablering af tyske virksomheder samt arbejdskraft fra Tyskland. Det kræver, at vi er proaktive. Men vi mangler en klar strategi for, hvordan vi udnytter potentialet, som følger med den faste forbindelse over Femern Bælt. Den nuværende Danmark-Tyskland Strategi fra 2016 er forældet og peger i øvrigt på Sydtyskland, som det vigtigste område for samhandel.
Og det er ikke fordi, potentialet ikke er til stede. Sydsjælland og Møn rummer et enormt potentiale for virksomheder i Nordtyskland og tyske borgere. Vi har plads til industri og kan tilbyde langt mindre bureaukrati. Vi har spændende arbejdspladser og et fokus på et arbejdsliv i balance.
Massivt potentiale for tysk erhvervsaktivitet
Potentialet for tysk aktivitet i Danmark står klart. Med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen opstår massive muligheder for virksomheder i Østdanmark. Den faste forbindelse skaber lettere adgang til et marked på omkring 10 mio. indbyggere – og den nordligste tyske delstat Slesvig-Holsten med omkring 3 mio. indbyggere har allerede formuleret en 100 sider lang ”Danmarksstrategi”, der øger sit fokus på det østlige Danmark og lægger op til et endnu tættere samarbejde. Delstaten har sågar vedtaget strategien med særligt fokus på de muligheder, som den faste forbindelse over Femern Bælt giver.
Vi har tidligere set lignende store infrastrukturprojekter, som knytter Danmark tættere til et naboland. Øresundsforbindelsen åbnede for trafik i 2000 og gjorde det nemt at krydse landegrænsen mellem Danmark og Sverige gennem bro- og tunnelforbindelsen.
Ole Vive, borgmester i Faxe Kommune
Men Øresundsforbindelsen blev ikke automatisk en problemknuser. Fem år efter åbningen oplevede virksomheder stadig administrative problemer i at arbejde eller drive forretning på tværs af Øresund. Skattereglerne var et af de største problemer for pendlerne. Godt 40 % af virksomhederne havde problemer med reglerne for at ansætte personale fra broderlandet. Det kunne Øresundsbro Konsortiet berette i en statusrapport i 2005. Eksemplet fra Øresundsregionen illustrerer tydeligt udfordringen. Først efter mange år blev der udviklet en strategi, der reelt kunne udnytte Øresundsregionens potentiale.
Rød Løber til Sydsjælland
Den politiske aftale om Rød Løber for produktionsvirksomheder fra november 2024 spiller i høj grad ind i udnyttelsen af det massive potentiale, som Sydsjælland rummer. Som en del af aftalen udpeges en række større og sammenhængende arealer til industriparker inden årsskiftet, så både danske og udenlandske produktionsvirksomheder hurtigt kan etablere eller udvide ny produktion.
Både Faxe og Næstved/Vordingborg kommuner har indsendt ansøgning om etablering af industriparker. Det er sket i begrundet forventning om, at både danske og europæiske virksomheder ser stort potentiale i at placere sig klos op ad transportkorridoren mellem Skandinavien og Centraleuropa. De logistiske forbindelser gør det til et oplagt valg for virksomheder indenfor produktion og grøn teknologi.
Derfor peger vi nu på, at regeringen bør være mere ambitiøs og udvise mod til at rulle den røde løber ud på Sydsjælland.
Mikael Smed, borgmester i Vordingborg Kommune
Markante barrierer skal nedbrydes
Desuden er det nu, at vi sammen med vores tyske partnere skal arbejde på at nedbryde de største og mest markante barrierer og dermed være på forkant, når snoren til Femern Bælt-forbindelsen klippes.
En arbejdsgruppe bestående af udenrigsministerierne i Danmark og Tyskland har i samarbejde med mange aktører i grænselandet i Sønderjylland udarbejdet en liste med de største barrierer.
Her beskrives hindringerne for mobilitet på tværs af landegrænserne som væsentlige barrierer for personer og familier i grænseområdet. Barriererne hæmmer den økonomiske udvikling og er i konflikt med idéen om europæisk integration, hvor grænser ikke skal være barrierer.
Vi skal sammen med vores tyske partnere være proaktive og lære af de allerede dokumenterede barrierer fra Sverige og Sønderjylland. Så det er nu, vi skal i gang. Inden den faste forbindelse over Femern Bælt om få år åbner.
Derfor bør der udarbejdes en ny Danmark-Tyskland Strategi, der helt naturligt bør rumme Rød Løber på Sydsjælland. I strategien skal der i høj grad tages højde for det massive potentiale, som hele Femern Bælt-regionen kommer til at rumme om få år, og som åbningen af Femern Bælt-forbindelsen vil aktivere i forhold til at sikre vækst i hele Østdanmark.
Men det kræver handling nu.