Ole Toft foran Komptech Lacero 8010.
Ny neddeler klarer det grønne affald i ét hug
En 40 tons neddeler fra Komptech er kommet til Danmark og fik hurtigt bælter at gå på hos BAKKEGAARD Recycling A/S.
I forsommeren havde Aksel Benzin A/S store forventninger til en ny type neddeler, som var blevet bestilt hjem fra østrigske Komptech.
Navnet er Lacero 8010. Og anlægget nåede kun lige at ramme dansk jord, inden det blev sendt direkte videre til E&H i Herning og solgt til BAKKEGAARD Recycling på første messedag.
– Vi har altid kørt affaldet gennem både grov-neddeler og fin-neddeler, men med Lacero’en kan vi gøre det grove til småt i ét hug, siger Ole Toft, produktionsdirektør i BAKKEGAARD Recycling A/S.
– Så vi kan faktisk spare en ekstra maskine til 4,5 millioner kroner og blokvognstransport til 6.000-7.000 kroner per opgave. Og investeringen bliver jo ikke dårligere af, at vi samtidigt kan skrue op for kapaciteten og ned for vores dieselforbrug og CO2-udslip, fortsætter han.
Læs også:
Knusekongerne fra Sorø fylder 25 år
Faste slagler og fladt fødebord
Anlæggets opbygning gav også et stort plus i bogen hos Ole Toft fra starten. Lacero 8010 har faste slagler på rotorvalsen og et fladt fødebord med lamelbåndsføder, så materialerne ikke kommer på afveje.
- Mange hurtigtgående neddelere har løse slagler, som er sårbare over for sten og metaller. Og de river træet i stykker i stedet for at skære det, så man får stikkere, der ikke kan bruges hos varmeværkerne. Det problem har du ikke med faste slagler, siger Ole Toft og går videre til fødebordet:
– Vi støder tit på todelte systemer med bundkæder og medbringer, hvor klodserne kan kile sig ind og sætte sig fast mellem kæder og tandhjul. Det giver stoptider ad Pommern til. På Lacero’en er båndet helt lukket til, så man undgår de der trælse driftsstop.
”Maskinen åd bare det hele”
Ole Toft var spændt, da han første gang skulle se Lacero 8010 i aktion. For én ting var, at anlægget så godt ud på papiret, men kunne det også levere varen på pladsen?
– Benzin kom forbi med Lacero’en og en tekniker fra Østrig. Og nu har jeg ikke lyst til at give alt for meget ros, men maskinen var faktisk bedre, end jeg havde håbet på. Den var virkelig vild, siger Ole Toft med et stort smil.
– Ham østrigeren var ikke bange for noget. Han blev ved med at presse på, og vi fodrede løs fra to sider, men maskinen åd bare det hele – uden at lave stikkere. Og da jeg troede, vi havde nået grænsen, fik jeg at vide, at den kun kørte på 75 procent. Det var helt vildt, fortæller han videre.
30 tons mere – 20 liter mindre
Siden juli måned har Lacero 8010 turneret rundt på opgaver i hele landet, og Ole Toft er stadig tilfreds med sin nye hurtigtgående neddeler.
– Vi laver omkring 30 tons mere og bruger næsten 20 liter diesel mindre hver time. Det gør, at vi kan give kunderne en lavere pris per ton, og vi har heller ikke de der dumme og dyre driftsstop,” forklarer han og peger på en anden fordel:
– Vores maskinførere er rene i tøjet, når de kører både til og fra arbejde. For maskinen er hurtig at gøre klar og nem at vedligeholde. Alt er fremme, så du slipper for at kravle rundt på den, og kommer der noget forkert i fødekassen, kan du køre bunken tilbage ud af den åbne bagende og tage det væk. Det er klaret på få minutter, siger Ole Toft til slut.
Aksel Benzin A/S har for nyligt solgt sin anden Lacero 8010 på det danske marked og forventer at sende endnu flere over rampen, når nye lagermaskiner kommer hjem i 2025.