Meget mere rummelighed i fremtidens skurvogn
De danske politikere har sat alle sejl ind for at gøre det mere attraktivt for de unge at søge ind på en erhvervsuddannelse, hvilket skal afhjælpe manglen på arbejdskraft i visse fag. Flere aktører i byggebranchen mener, at en lavthængende frugt er at byde kvinderne bedre velkommen.
Mette Frederiksen og Casper Kjerumgaard
De danske erhvervsuddannelser kan se frem til en hjælpende hånd på op mod 900 millioner kroner frem mod 2030 – et beløb, som regeringen for nylig afsatte til at højne kvaliteten af uddannelserne og gøre det mere attraktivt for de unge at søge ind på en erhvervsuddannelse.
Det gælder ikke mindst for de unge kvinder, der fortsat er stærkt underrepræsenterede i håndværksfagene - et resultat af, at håndværksfagene stadigvæk er præget af alt for meget mandehørm, sexisme og alt for lidt hensyntagen til forskellene mellem mennesker, hudfarver, køn og nationaliteter.
Det mener selvstændig tømrer og wood-influencer Casper Kjerumgaard, der tilbage i august måned mødtes med statsminister Mette Frederiksen og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye for blandt andet at drøfte, hvordan håndværksfagene generelt kommer mere ind i de unges bevidsthed.
- Jeg mener, at udfordringen allerede starter i folkeskolen. Vi skal have skabt fede og inspirerende faciliteter for de praktiske fag i folkeskolen, hvor de unge mennesker kan komme ud af hovedet og ned i krop og hænder. Vi skal have ansat engagerede og kvalificerede lærere. Vi skal ha’ indført forskellige håndværksfag allerede fra mellemtrinet, hvor de unge stifter bekendtskab med en række forskellige håndværk, lige fra tømrer, snedker, maler, murer, elektriker, møbelpolstrer, smed, vvs og så videre. Kigger vi på regeringens helt nye udspil, så vil de netop løfte de gamle praktiske fag og tilføre nye praktiske fag, så lige nu sker der rent faktisk noget, og det er forbilledligt, lyder det fra Casper Kjerumgaard.
Glem sexistiske jokes
Casper Kjerumgaard understreger samtidig, at hele branchen generelt skal have en række forhold på plads, så kvinderne ikke længere skal lægge øre til kønsdiskrimination, sexistiske jokes og gamle, dårlige vaner og bliver inviteret ind på lige vilkår.
- Tag nu bare arbejdstøjet. Det er et nyt sted, hvor firmaer som eksempelvis Blåkläder sætter strategisk ind og er med til at byde kvinderne velkommen i de forskellige brancher. Vi skal ikke bare tænke ud af boksen. Vi skal starte et helt nyt sted, hvor der ikke er nogen bokse, siger han.
If you can’t see it, you can’t be it
Med hensyn til arbejdstøjet har Blåkläder i flere år fremstillet en hel kollektion af arbejdstøj til kvinder og var en af de første til at introducere graviditetsarbejdsbukser til kvindelige håndværkere. Det er en af grundene til, at virksomheden i dag samarbejder med organisationen Boss Ladies, der blandt andet arbejder på at vise piger i folkeskolen, at håndværksfag og erhvervsfaglige uddannelser er en lige så god vej at gå som gymnasiet – hvilket tre ud af fire piger stadigvæk vælger.
- Erhvervsskolerne er ikke synlige nok. If you can’t see it, you can’t be it, plejer vi at sige. Derfor er vi hele tiden ude på folkeskolerne for at hejse flaget og fortælle pigerne, at de sagtens kan blive dygtige håndværkere, og at det rent faktisk er virkelig cool at være håndværker. Men hvis man som kvinde tager en erhvervsuddannelse, hvor man er kønsminoritet, er der hele 74 procent større risiko for at falde fra. Der skal derfor skabes solide kulturforandringer på både erhvervsskoler og i virksomhederne, hvis vi skal lykkes med at fastholde flere kvinder i håndværksfagene. Som et eksempel er Blåkläder gået forrest og har skabt arbejdstøj til kvinder. Det er jo blot en lille del af et større hele, men det er den vej, vi skal gå for at modernisere hele miljøet omkring håndværksfagene, siger Nina Groes, direktør og stifter af Boss Ladies. Et udsagn, Casper Kjerumgaard er enig i:
- Hvad angår selve bygge- og anlægsbranchen, altså selve håndværkerbranchen, så ser jeg den som en gammel dinosaur, og hvis ikke branchen får styr på hele denne fantastiske kvindelige håndværksrevolution, der netop foregår i disse år, hvor engagerede og passionerede kvinder får ambitiøse, seriøse og ordentlige vilkår, ja så dør branchen. Måske er den faktisk allerede død, mens flere seje kvinder og organisationer som Boss Ladies og Lærlinge for Bæredygtighed til gengæld er opstået, kommenterer han.
Kommunikation og historiefortælling
Boss Ladies har efterhånden flere end 400 ambassadører, der hver dag hjælper med at udbrede budskabet om, at kvinder også sagtens kan være dygtige håndværkere. Hvis den fortælling skal nå bredt ud, skal virksomhederne også være med til at fortælle den, mener Blåkläder.
- Mange virksomheder kan med fordel ændre deres kommunikation, så den ikke kun retter sig mod det mandlige køn. Der er jo massiv mangel på arbejdskraft i håndværksfagene, så hvis virksomhederne formår at ændre nogle grundlæggende ting og i højere grad også begynder at tale til kvinderne, så er det jo en kæmpe hjælp til selvhjælp, da det kan være med til at dæmme op for den mangel på arbejdskraft, som eksempelvis bygge- og anlægsbranchen står overfor, siger René Christiansen, Country Manager i Blåkläder Workwear Danmark.