Blåkläder: Det rykker, når økonomi og bæredygtighed går hånd i hånd
Svenske Blåkläder har lagt sig i selen for at producere arbejdstøj med minimal miljøpåvirkning. Og bygge- og anlægsbranchen har taget godt imod resultatet – ikke mindst fordi bæredygtighed også er en god forretning.
Man hører det ofte – at byggebranchen kan være lidt langsom i optrækket, og langt fra er firstmovers, når det kommer til nye tiltag og teknikker. Således også vedrørende klima og bæredygtighed.
Men hos den svenske familievirksomhed, Blåkläder, der har produceret arbejdstøj siden 1959 og i dag sælger sine produkter i 21 lande, ser man lidt anderledes på sagen:
- Jeg synes tværtimod, at bygge- og anlægsbranchen har taget klimadagsordenen til sig på en måde, der er både seriøs og troværdig. Og det er bestemt hensigtsmæssigt, da vi kun lige er i opstarten af noget, der vil blive kæmpestort, siger country manager i Danmark, René Christiansen.
Som eksempel peger han på offentlige bygherrers krav om bæredygtig produktion. Den slags vil der komme meget mere af, vurderer han:
- Jeg tror kun, vi har set starten af den proces, og det er virksomhederne og hele branchen selvfølgelig nødt til at indstille sig på, lyder det.
Kvalitet og holdbarhed er afgørende
Og det med at indstille sig på fremtiden er netop, hvad Blåkläder selv har gjort. Både i form af miljøvenlig produktion, transport og social ansvarlighed i og omkring fabrikkerne i Asien.
Men beder man René Christiansen nævne det mest centrale element, peger han på kvalitet og holdbarhed:
- Når vores bukser kan anvendes 50 pct længere end mange andre mærker, sparer vi mere en én tredjedel af ressourcerne. Dermed skåner vi miljøet og skaber samtidig et alternativ, der er mere økonomisk for indkøberen, siger han og nævner det, han kalder en udbredt misforståelse:
- Mange tror, at tøj, der fremstilles af genanvendte materialer, pr. definition er bæredygtigt. Men sådan behøver det bestemt ikke at være. De indledende produktionsprocesser kan stadig være særdeles klima- og miljøbelastende, og det samme kan selve genanvendelsesprocessen. Derfor fokuserer vi i stedet på at få vores produkter til at holde længe, så antallet af processer og transporter kan minimeres mest muligt. Det, mener vi, er den mest forsvarlige måde at producere på, lyder det.
Økonomi og bæredygtighed – to sider af samme sag
Og når René Christiansen ikke mener, at bygge- og anlægsbranchen generelt er konservativ, er det i høj grad fordi, man hurtigt har taget ovennævnte logik til sig:
- Det kan godt være, at man kan finde billigere arbejdstøj, end det, vi producerer. Men hvis det ikke holder så længe og samtidig belaster miljøet unødvendigt meget, er der altså mange, der takker nej, siger han og henviser til et casestudie, som Blåkläder har lavet i samarbejde med NCC.
Studiet viste, at det årlige forbrug af arbejdsbukser pr. mand kunne reduceres fra 5,0 til 1,8, ved at skifte til Blåkläder.
- Rent økonomisk resulterede det i en besparelse på mellem 25 og 30 procent, hvilket er ganske betydelige summer, når vi taler om en virksomhed af NCCs størrelse, siger han og fortsætter:
- Og det er præcist, når det miljøvenlige alternativ også bliver det økonomisk mest fordelagtige, at tingene for alvor begynder at rykke sig. Når det sker, bliver klimapolitik til meget mere end bare ord og hensigtserklæringer. Det bliver til konkret handling til gavn for os alle, siger René Christiansen.
Blåkläder er en familieejet virksomhed med hovedsæde i svenske Svenljunga. Virksomheden sælger sine produkter i 21 lande og har været på det danske marked siden 2011. Globalt har man 5100 forhandlere.