Airtox FS22
Hvor loyale er håndværkere over for bestemte brands?
Alle ved, det er ikke ligegyldigt, om skruemaskinen er gul, rød eller blå. Og den tendens er voksende. Flere producenter har deres loyale kernebrugere, og den gruppe får mere opmærksomhed, for eksempel af Airtox, som ønsker at tale direkte til de trofaste.
Producenten af sikkerhedssko, Airtox, har netop lanceret deres ATX-serie, og her er målet ifølge produktudvikler Luka Wiingaard-Madsen at ”fintune” deres tre mest populære modeller, hvor man således gør noget for den gruppe af brugere, som allerede er glade for Airtox, og som gerne vil betale lidt ekstra for kvalitet og komfort. Han fortæller:
- ATX er vores tre top sellers, som vi har lavet forbedringer på, ligesom Mercedes har gjort med deres AMG–serie, hvor man lige har forhøjet niveauet en anelse hele vejen rundt. Det er derfor ikke meningen, at den nye serie skal erstatte de eksisterende, men skoene skal stå side om side ude hos forhandlerne som en mulighed for dem, der gerne vil gøre noget ekstra. Og i virkeligheden er der flere, end vi havde regnet med, som vælger de nye modeller, når de prøver begge dele, fortæller Luka Wiingaard-Madsen, som vi har interviewet på en messe, hvor der var meget stor interesse for ATX-serien blandt håndværkerne.
Luka Wiingaard-Madsen fremhæver, at man hele tiden tager feedback fra brugere med i den videre udvikling – når en sål knirker, eller der er særlige ønsker.
- Mange spørger løbende, om vi snart har noget nyt. Og når vi er rundt på messer, så er der mange unge gutter, som er virkelig begejstrede – de er nærmest fans. Og når vi så gør noget specielt, som med ATX-serien eller vores limited Batman-serie, så bliver det virkelig grebet derude. Batman-skoen er næsten blevet et samlerobjekt for nogen, siger Luka Wiingaard-Madsen.
Brandfælleskaber og faglig stolthed
Airtox er et eksempel på et brand, som tiltrækker mange, og hvor man oplever en høj grad af loyalitet fra brugerne. Vi har talt med markedschefer fra større byggemarkeder i Danmark, som også kan genkende den udvikling, hvor mange kunder for 10-15 år var mere pris- og produktorienterede, men i dag ser vi en langt stærkere brandloyalitet – især blandt professionelle håndværkere. Samtidig spiller identitet og fællesskab også en rolle – mange forbinder deres foretrukne mærke med kvalitet, pålidelighed og faglig stolthed. Man kan næsten tale om, at der er opstået en form for ‘brandfællesskab’, hvor nogle brugere går fra blot at være loyale kunder til at blive egentlige brandambassadører.
Et andet element er, at værktøjsserierne er blevet mere integrerede med fælles batterisystemer og tilbehør, og det betyder, at man i højere grad holder sig til ét brand. I dag er de fleste værktøjsbrands blevet fuldskalaløsninger, der favner hele værktøjsbehovet på tværs af faggrupper – noget, man sjældent så for 10-15 år siden. Produkterne indgår i et økosystem, som f.eks. batterisystemer og kompatibelt værktøj. Det skaber en form for loyalitet, som er lige del praktisk og følelsesmæssig.
De små detaljer gør en stor forskel
Airtox ATX-serie består af modellerne FS22 (den lettere sandal-version), FL44 (den velkendte, lukkede sko) og FS55 (der er varmere og vandtæt), og udviklingen af de nye sko har foregået over en årrække, hvor man har afsøgt markedet rundt omkring i verden for nye materialer, fortæller Luka Wiingaard-Madsen:
- En Airtox-sko er sat sammen af rigtig mange enkeltdele, som til sammen giver en masse fordele. Bunden er af skoen vigtig, når man står op hele dagen, og her har vi opgraderet sålen fra Styrosoft 3:0 til styrosoft 4:0, som sammen med en ny bund og indlægssål giver endnu større komfort, samtidig med den er 100 gram lettere end den almindelige model, hvilket ikke lyder af så meget, men giver en kæmpe forskel. Folk har været meget positivt overrasket, når de prøver dem.