Henning Poulsen har snart 30-års jubilæum hos Flemming Sørensen VVS i Hinnerup. Udviklingen gennem årene har budt på større effektivitet på godt og ondt. Men Henning Poulsen har ikke et sekund fortrudt, at han valgte smede- og VVS-vejen.
Håndværkerportræt: ”Mit liv startede først rigtigt da jeg kom i lære som smed”
Skolen var ikke noget større hit for Henning Poulsen, der snart kan fejre sit 30-års jubilæum hos Flemming Sørensen VVS i Hinnerup. Årene har budt på et fag i rivende udvikling, godt kammeratskab og en hel del ret skøre historier med bl.a. nøgne VVS-folk og strømførende kasseapparater…
64-årige Henning Poulsen er ikke typen, der plaprer løs, bare man trykker på en knap. Der skal hives og trækkes, og der skal hældes godt med kaffe på den gamle VVS’er, før de gode historier begynder at flyde.
Men så kommer de også.
Der var f.eks. engang, hvor Henning var på opgave i en lille andelsboligforening med tre lejligheder i Aarhus.
En faldstamme var utæt og Henning satte en oppustelig bold i røret, og fyldte vand ovenpå. Uheldigvis rev bolden sig løs, og de fem meter vandsøjle væltede som en syndflod ned over den chokerede montør.
Så stod han der – gennemblødt og uden skiftetøj.
- Min første tanke var at køre hjem og få noget tørt tøj på. Men så fik jeg øje på en tørretumbler. Jeg tænkte, at der jo ikke var nogen hjemme, og at det ikke ville genere nogen, at jeg gik rundt i kælderen i bar overkrop, smiler Henning Poulsen.
Så gik strømmen…
Så tøjet røg i tumbleren, og maskinen sat i gang. Men den nåede ikke at køre ret mange omgange, før HFI-relæet slog fra:
- Der var jo kommet en hel del vand ned i den kælder, og maskinen havde åbenbart også fået sin del, siger Henning Poulsen, der straks gik på jagt efter ejendommens el-skab:
- Skæbnen ville så, at det var placeret i soveværelset i én af lejlighederne ovenpå. Så jeg endte med at stå halvnøgen ved siden af dobbeltsengen og rode i el-skabet. Og så skete der selvfølgelig det, der ikke måtte ske: Soveværelsesdøren gik pludselig op, og en mand trådte ind. Han stivnede fuldstændig, og sagde ikke et ord.
Det gjorde Henning derimod:
- Jeg havde jo meget let ved at forestille mig, hvad der gik gennem hoved på ham – om min eventuelle relation til hans kone osv., så jeg fik meget travlt med at forklare mig, griner hovedpersonen, der heldigvis kunne henvise til både oversvømmelse i kælderen og tørretumbler og på den måde styrke sin forklaring.
Og ægtemanden endte da også med at tro på historien - og flytte sig, så den halvnøgne montør kunne komme ud af soveværelset og ned i kælderen igen.
Siden er den historie blevet fortalt mange gange – ikke mindst til Hennings 25-års jubilæum, hvor den efter kollegernes mening egnede sig perfekt:
- Jeg er ikke helt sikker på, hvad man kan lære af historien, men mine kolleger har i hvert fald gjort, hvad de kunne, for at den ikke bliver glemt, smiler Henning Poulsen.
Da varmen blev hot
Med sine 28 år som VVS-montør hos Flemming Sørensen VVS i Hinnerup, har Henning Poulsen travet ind og ud af folks private hjem utallige gange. Så der er en del af den slags historier, hvor tingene udartede sig, og ikke helt gik som planlagt.
Men der er også historierne om den måde, VVS-faget har udviklet sig på over årene – og historien om hvordan varmeteknik, der er Hennings speciale, pludselig fik alles opmærksomhed.
For da Henning Poulsen for snart 30 år siden startede som servicemand, var der ikke mange, der talte om varme og om energi i det hele taget.
Men det ændrede sig, og det passede Henning Poulsen perfekt:
- Jeg ved ikke helt hvorfor, men alt der har med varme og varmestyring at gøre, har altid interesseret mig. Måske fordi, der er mere håndværk i det. Måske fordi varme og energi bare er noget helt centralt for os nordboer, siger han og konstaterer, at han ikke længere er helt så alene om interessen:
- Med de priser, vi ser i dag, er der selvfølgelig kommet fokus på en effektiv energiudnyttelse. Folk er ved at gå amok derude – og af gode grunde, siger han og nævner, at han selv etablerede jordvarme på sin landejendom for nogle år siden:
- Men heldigvis lod jeg træfyret stå, så det er det, vi bruger i dag. Men der er jo mange, der ikke er så heldige, at de kan vælge mellem forskellige varmekilder, så jeg kan godt forstå panikken, lyder det.
Fortsætter efter pensionen
Henning Poulsen fortæller, at hans skolegang ikke var noget kæmpe hit. Faktisk var han ret træt af skolebænken og alt, der hørte med. Men i de større klasser blev det muligt at vælge metalsløjd, og så var der pludselig noget, der ændrede sig
- Dengang troede jeg egentlig, at jeg skulle være tømrer, men da jeg fik metalsløjd, var jeg solgt. Det blev en kæmpe interesse. Og uden at være alt for dramatisk, var det som om, mit liv først rigtigt startede, da jeg kom i lære som smed, smiler Henning.
Og den livsbane har han ikke fortrudt et eneste sekund:
- Nej, det har været fantastisk at arbejde med det, jeg interesserer mig for, og i et firma, der tager sig godt af sine medarbejdere, siger han og nævner, at firmaets første svend, Søren, stadig er ansat.
- Han fylder 70 i år, og vi har faktisk også haft én, der fortsatte til han fyldte 80. Jeg synes, det siger en hel del om, hvad det er for et firma, når folk bare fortsætter og fortsætter.
Og Henning Poulsen selv har da heller ingen planer om at kaste værktøjet fra sig, når han om tre år, når pensionsalderen:
- Jeg arbejder pt fire dage om ugen, og måske går jeg ned på tre, når jeg fylder 67. Men jeg stopper ikke, siger han.
Familien Sørensen, Flemming Sørensen (yderst til venstre) grundlagde sin VVS-forretning i 1975, sammen med hustruen Lisbeth Sørensen. Han er stadig medejer af firmaet, som i dag drives af parrets tre børn - fra højre: Nikolaj Sørensen, Mathilde Hald og Kristoffer Sørensen
Et familiefirma der virker
På spørgsmålet om, hvad der mere konkret får folk til at fortsætte med at arbejde i det 35 mand store familiefirma til langt efter pensionsalderen, peger Henning Poulsen på en række forskellige forhold.
Et af dem er den gode atmosfære, som har kendetegnet virksomheden, siden Flemming Sørensen grundlagde den i 1975.
I dag drives den af hans tre børn med datteren Mathilde Hald på direktørposten og sønnerne Kristoffer Sørensen og Nikolaj Sørensen som medejere og daglige ledere. De har formået at bevare det gode arbejdsmiljø, og det skyldes ikke mindst kvinden for bordenden, siger Henning Poulsen:
- Hun har gjort et godt firma endnu bedre. Ikke mindst på det sociale område, hvor der er masser af aktiviteter og ture, men også med den ro, hun har skabt. Jeg synes, det er imponerende at tre søskende og deres far, som stadig er i firmaet, kan få det til at køre så gnidningsfrit, som tilfældet er, siger han.
Ret til at fortryde
Henning Poulsen peger også på, at de tre søskende er rigtig gode til at værdsætte det, som medarbejderne kan, og til at uddelegere ansvar. F.eks. kan Henning selv afgive tilbud på de områder, han arbejder med.
- Det betyder jo, at man kan blive ved med at finde udfordringer og udvikle sig, siger han og tilføjer, at man også har ret til at fortryde.
Den ret har han selv benyttet sig af, da han for år tilbage fik forvildet sig ind på kontorgangen og skulle køre firmaets forsikringssager:
- Det var et vildspor, smiler han.
- Jeg måtte bare erkende, at papirarbejde og 117 forskellige it-systemer slet ikke var mig. Jeg forsøgte at vænne mig til det, men det lykkedes ikke, og efter to år var jeg tilbage i montørbilen. Og her bliver jeg, lyder det.
Henning Poulsen, For år tilbage blev Henning Poulsen tildelt en kontorplads, hvorfra han skulle styre firmaets forsikringssager. Det var ikke lige lykken, og to år senere var han tilbage i sin montørbil
Nu kommer det hele på telefonen
I dag kører de fleste af kollegerne direkte hjemmefra og ud til kunderne om morgenen. Det er én af de allerstørste forandringer, Henning Poulsen kan få øje på, når han kikker tilbage på årene, der er gået:
- I gamle dage mødtes vi jo altid om morgenen og fik fordelt opgaverne. Det gør vi ikke længere, fordi det hele jo kommer på telefonen. Det er hundrede gang mere effektivt, men det er også lidt et tab med hensyn til det sociale, siger han for straks efter at konkludere, at der ikke rigtig er andre måder at gøre det på:
- Det er jo en udvikling, som man er nødt til at ride med på, hvis man vil være konkurrencedygtig. Så nytter det ikke at blive alt for sentimental og længes efter gamle dage, siger han og understreger, at ejerne nu også gør, hvad de kan, for at kompensere tabet med talrige skiture og diverse sociale arrangementer.
Mindre håndværker - mere montør
Efter at have tænkt sig om og drukket lidt mere kaffe, kommer Henning Poulsen i tanke om endnu en forandring i faget, som faktisk er en af de helt store. Igen er der både fordele og ulempe, og igen har det med øget effektivitet at gøre:
- Det handler jo om, at der var mere håndværk i jobbet i gamle dage. I dag er vi i højere grad blevet montører, hvilket gør os mere effektive – og dermed i sidste ende billigere for kunden.
Som eksempel nævner han, at det kun er ham selv og ”en anden gammel rotte”, der kan svejse med ilt og gas:
- Det var jo en vigtig kundskab tidligere, hvor vi selv opbyggede varmeunits og svejsede rigtig meget. Jeg tror ikke, de units vi lavede, var bedre, end dem, man køber færdigproducerede i dag. Men for VVS’eren var det sjovere og meget mere udfordrende, når alt skulle laves fra bunden, lyder det.
Løber vi hurtigere?
Men selvom kravet om større effektivitet er det, der har drevet mange af de største forandringer, synes Henning Poulsen ikke, at han og kollegerne løber hurtigere, end de gjorde tidligere:
- Det er så populært at sige, at der er meget mere stress i dag, og at vi løber meget stærkere. Men det synes jeg nu ikke, vi gør, selvom der selvfølgelig er drøn på hele tiden.
- Vi har jo også fået alle mulige hjælpemidler, ikke mindst batteridrevet værktøj, som gør arbejdet lettere og meget mere skånsomt. Dertil kommer, at det firma jeg arbejder i, altid har prioriteret arbejdsmiljøet meget højt, siger han og nævner én af de fordele, der kommer med alderen:
- Det er ikke for at være arrogant, men der er visse ting, som os, der er lidt ældre, kommer lettere om ved, end de unge. Det med at kunne se, hvordan en installation skal afsluttes, før man starter på den, er én af dem. Det kommer jo med erfaringen, og sparer dig for en hel del fejl og ekstra arbejde, lyder det.
Et vådt pizzeria
Apropos fejl og brølere, så lægger Henning Poulsen ikke skjul på, at han selv har begået sin del. Men, det er lærepenge, der skal betales under vejs, og af skade bliver man jo klog, som han siger.
Forespurgt om et konkret eksempel, trækker han på smilebåndet og tænker sig om. Og drikker lidt mere kaffe. Så nævner han det, man kunne kalde ”pizzeria-affæren”, og som ligger en hel del år tilbage:
- Det drejer sig kort fortalt om, at jeg oppe under loftet i et pizzeria tog fejl af hovedvandforsyningen og et afløbsrør. Der var tale om et 40 mm PEL-rør, som nogle også brugte som afløbsrør dengang. Og af en eller anden grund var jeg sikker på, at det var et afløbsrør, jeg havde fat i, og at det var helt harmløst at skille det ad.
Men det var det mildt sagt ikke, griner Henning Poulsen:
- Det var jo en ren brandslange, der eksploderede i hovedet på mig deroppe på øverste stigetrin, så der gik noget tid, før jeg overvandt chokket, og fik slangen knækket rundt. Det tog det meste af trykket, men så skulle vi jo finde hovedhanen, som viste sig at være placeret i en nærliggende slagterbutik. Og butikken var selvfølgelig ikke åben endnu, så vi skulle have ringet til slagteren…
Henning Poulsen tilføjer, at der også var kommet vand i kasseapparatet. Det betød, at pizzeria-ejeren fik sig et gevaldigt rap over nallerne. Da han ville redde kassebeholdningen fra de nedstyrtende vandmængder:
- Det var bestemt ikke min bedste dag, griner Henning, som siden da har været meget grundig med at identificere diverse rør, før han skiller dem ad:
- Det var en træls historie for pizzeriaet, og det var en træls historie for mig. Men ingen kom til skade, og hvor der handles, der spildes, som bekendt. Det vigtigste er, at man lærer af sine fejl og kommer videre på en god måde, lyder det fra Henning Poulsen.
-
Kort om Flemming Sørensen VVS
- Løser opgaver indenfor nybyggeri, reparations- og vedligeholdelsesarbejde samt totalløsninger
- Servicerer private kunder, boligforeninger, offentlige institutioner og erhverv
- Siden 2010 har virksomheden desuden fungeret som håndværkstaksator for en række forsikringsselskaber
- Flemming Sørensen VVS gennemgik i 2000 et generationsskifte, og blev i den forbindelse til et A/S