CNC EuroSkills_LasseSkov_1356

Noah Borup Thayssen var blandt de bedste i CNC-konkurrencen og modtog en Medaillon de Excellence

CNC-faglighed i top ved EuroSkills

  • Byggeriets udvikling
  • Materialer og Løsninger
  • Uddannelse og Rekruttering
  • Stål
  • IT og ny teknologi
  • 2025-10-15
  • | Af Malene K. Holm
  • | Fotos: Lasse Skov, EuroSkills

    Højt niveau, skarpt tidspres og teknologisk udvikling prægede CNC fræsning-konkurrencen ved EuroSkills 2025, hvor underviser Nick Hauge var med som ekspert.

    Fejringen af EuroSkills-deltagerne, først i Herning og derefter Moltkes Palæ i København, har kun lige lagt sig, da vi taler med Nick Hauge, der var med til konkurrencerne som ekspert i CNC fræsning, og til daglig underviser på industriteknikeruddannelsen på Herningsholm. Og han sidder tilbage med oplevelsen af et meget højt niveau ved CNC-konkurrencen i år, fortæller ham:

    - Det er altid spændende at se opgaven, som en ekstern designer har udviklet. Og da vi kom derned og fik opgaven at se, kunne vi godt se, at der skulle arbejdes hårdt for at blive færdig.

    Rollen som ekspert ved EuroSkills betyder, at man er med til at få konkurrencen til at køre og bedømmer alle elevers færdige emner – dog ikke ens egen deltager. I CNC fræsning deltog Noah Borup Thayssen, elev på Herningsholm Erhvervsskole og hos Grundfos, som sluttede konkurrencen med anerkendelsen ’Medaillon de Excellence’, der er et kvalitetsstempel for at være blandt de bedste deltagere.

    For Nick Hauge er Skills-verdenen ikke helt ny, for han var deltager i det allerførste DM Skills i 2011, som han vandt. To år senere konkurrerede han ved WorldSkills og i 2016 blev han ansat som underviser på Herningsholm, hvor han hurtigt overtog rollen som ekspert ved Skills

    – Jeg har den fordel, at jeg både været deltager og træner og har en god forståelse for, hvad der kræves i de forskellige roller, fortæller han.


    Euroskills elementElementdel fra opgaven Eiffeltårnet, der bestod af 4 identiske emner, som blev samlet til sidst

    Ekspertrollen: Teknisk vurdering og international koordinering

    Som ekspert er man ansvarlig for at sikre, at konkurrencen forløber korrekt og retfærdigt. Det indebærer både deltagelse i det internationale ekspertforum, hvor regler og vurderingskriterier fastlægges og bedømmelse af emnerne – dog ikke fra ens eget land.

    – Vi må ikke bedømme vores egne deltagere, så her bytter vi internt mellem eksperterne. Min rolle handler også om at være bindeled mellem træner og dommerpanel – og om at sikre, at alt forløber efter reglerne og alle har den nødvendige information, forklarer Nick Hauge.

    Under konkurrencen fungerer eksperten som supervisor, hvor han observerer deltagerne fra andre lande og sikrer, at sikkerhed og regler overholdes. Samtidig skal man også håndtere, hvis eleven har tekniske problemer og behov for hjælp fra maskin- eller softwareleverandør og vurdere, om det er udstyret eller eleven der fejler, og om der skal tildeles ekstra tid.

    Skarpt tidspres og højt niveau

    Konkurrencen ved EuroSkills adskiller sig fra dagligdagen på erhvervsskolerne, da opgaven er anderledes.

    - Opgaven i år tog udgangspunkt i bygninger, og opgaven bestod af en hollandsk vindmølle, parlamentsbygningen i Ungarn og Eiffel Tårnet. I det daglige går vi jo ikke og laver små bygninger, men det er et forsøg på at lave et produkt, som tilskuerne kan se, hvad er. Men i løsningen opgaven bliver så en masse svære kompetencer sat i spil.

    På hvad det kræver af eleven, forklarer Nick:

    - Tidspresset er virkelig det, som skiller de bedste fra resten. På relativ kort tid skal man have en ide om, hvordan vil man gribe opgaven an og hvilken rækkefølge. Hvordan vil man spænde det op i maskinen. Hvilken side starter man fra.

    - Man skal også kunne tænke taktisk - hvis man allerede fra starten af vurderer, at man kan ikke nå at blive færdig, så skal man starte med den side, som giver flest point i konkurrencen. Derfor kræver det også strategisk sans og evnen til at holde hovedet koldt, når man bliver præsenteret for opgaven. For der kommer til at ske fejl. Men det er, hvordan du kommer ud over fejlene, som gør forskellen.


    Et fag med teknologi, planlægning og kreativitet

    CNC-uddannelsen indeholder mange muligheder og åbner døre til både produktionsteknolog og maskinmesteruddannelsen, hvor praktisk erfaring vægtes højt. Det spændende ved faget er ifølge Nick Hauge:

    - Man skal gerne være glad for teknologi. Vi bruger jo meget tid ved en computer, fordi det hele er CNC-styret. Det er også godt at kunne visualisere tingene - at se for sig inden i hovedet, hvordan har man tænkt sig at gøre det, inden man går i gang.

    Derudover skal man være struktureret og omhyggelig, for det er dyre maskiner og glemmer man et enkelt punktum, så har du pludselig en reparation til flere hundrede tusind kroner.

    Det så vi til konkurrencen. Når man sætter værktøjet på maskinen, der skal maskinen vide værktøjslængden, og hos en af deltagerne, der troede maskinen, at værktøjet var længere, end det er, og så kørte den ned i planer. Og det kostede lige en spindel og nogle lejer.

    Selvom CNC-uddannelsen rummer mange muligheder, oplever skolen en udfordring med at tiltrække unge. Til gengæld ses en stigende interesse fra voksne, der skifter spor senere i livet.

    NIckHauge og NoahNick Hauge og Noah Borup Thayssen på CNC-standen

     

    Teknologisk udvikling

    Siden Nick startede har konkurrencen fulgt med udvikling inden for CNC-teknologi og i dag foregår den med 5-akset maskiner i stedet for tidligere tiders 3-akset.

    - Det gør også, at deltagernes tilgang til opgaven varierer. Ved den seneste konkurrence så vi seks forskellige strategier til samme opgave – afhængigt af deltagerens baggrund og prioritering af pointgivende elementer.

     

    Fra konkurrence til ”klasseværelset”

    Nick Hauge understreger, at konkurrencen er en stærk faglig læringsarena – både for elever og undervisere. Træningen giver ikke blot tekniske færdigheder, men også erfaring i at håndtere komplekse opgaver ude i virksomhederne.

    -  Vi kan tage meget af det, vi lærer i træningen, direkte med tilbage i  undervisningen. Det gælder både tekniske løsninger og måden at give feedback på i pressede situationer – eksempelvis til svendeprøver.

    EuroSkills er også en vigtig platform for internationalt samarbejde, og for Herningsholm har det givet et samarbejde med skoler i bl.a. Frankrig, hvor elever kan komme i praktik.

    - Det giver vores elever en international horisont og os som undervisere mulighed for faglig sparring med kolleger i andre lande, siger Nick Hauge.

    Fremtid med AI og automatisering

    I forhold til hvordan faget udvikler sig, ser Nick Hauge et fag under teknologisk forandring, og både AI og automatisering vil blive en integreret del af CNC-området, men han mener ikke, at det ændrer på behovet for fagligt dygtige folk.

    - Teknologien kræver stadig mennesker, der kan tænke kreativt og forstå maskinerne. Det bliver bare endnu vigtigere at være omhyggelig og struktureret.

    Læs mere om spændende uddannelsesmuligheder i bygge- og anlægsbranchen

    Anbefalede artikler