Manden bag Herningsholm Erhvervsskoles Skills-succes
Jan Lyngesen er en 61 år og værkstedsassistent med ansvaret for at træne og guide de unge murerelever frem til, og under de store Skills-konkurrencer. Han har været med helt fra starten og hans elever har formået at vinde guld otte ud af ni gange til danmarksmesterskaberne. Desuden har hans elever formået at vinde både bronze, sølv og guld til EM og VM i Skills. Han er derfor manden bag verdens måske bedste murerelever.
Jan Lyngesen er en 61 år og værkstedsassistent med ansvaret for at træne og guide de unge murerelever frem til, og under de store Skills-konkurrencer. Han har været med helt fra starten og hans elever har formået at vinde guld otte ud af ni gange til danmarksmesterskaberne. Desuden har hans elever formået at vinde både bronze, sølv og guld til EM og VM i Skills. Han er derfor manden bag verdens måske bedste murerelever.
Men hvad er motivationen for at træne de unge mennesker og hvad er hemmeligheden bag de flotte resultater? Og hvordan har murerfaget og Skills ændret sig gennem de sidste årtier.
”Man kunne slæbe sig halv ihjel”
Jan Lyngesen blev udlært i Aulum hos Barslund og Gasholm i 1982. Hans egen vej ind i murerfaget skete ved lidt af en tilfældighed:
- Jeg arbejdede på at savværk, men så kom en af mine gode vender og sagde ”Jan, du skal da være murer, vi kunne godt bruge en som dig”. Det tyggede jeg så lidt på, og efter nogen tid slog jeg til. Jeg kom derfor i lære hos min kammerat, og kunne godt se at murerfaget var noget for mig, fortæller Jan Lyngesen og fortsætter:
- Dengang var murerfaget jo noget andet end i dag. Nogle dage gik man jo i mudder til knæene og slæbte sig halv ihjel. Men efterhånden så kom de gode arbejdsforhold snigende. Jeg tror at det startede på de store byggepladser, hvor man godt kunne se at det ikke var holdbart at man nedsled alle sine gode medarbejdere, og herfra så bredte de gode arbejdsmiljøtiltag sig så.
- Det betyder at man jo i dag kan blive udlært murer og have et godt og langt arbejdsliv i sigte, hvor man ikke på samme måde skal kæmpe med fysiske skavanker efter nogle år. Hvis ikke man spiller for smart med cementssækkene ja så kan man blive længe i faget, griner Jan og fortsætter:
- Vi er jo i et fag, med mange unge mænd, og de har jo en tendens til at skulle vise sig, så man kan nok ikke helt undgå at der til tider løftes forkert og lidt for tungt.
Spinningtime førte til ny karriere
Efter flere år i murerfaget faldt Jan over en annonce i avisen. Herningsholm Erhvervsskole søgte en ny værkstedsassistent:
- Jeg gik til spinning med skolelederen og spurgte lidt ind til stillingen. Jeg valgte derfor at tage skridtet og hoppe ud i lærergerningen. Igen var det lidt tilfældigt, men som da jeg trådte ind i murerfaget kunne jeg straks mærke at det var det rigtige valg, fortæller Jan.
Spørger man hvordan overgangen var, så var der både fordele og udfordringer ved at skifte arbejde:
- Der er jo nogle andre arbejdsgange som værkstedsassistent. Der er ikke helt det samme pres og lange arbejdsdage, som jeg tit havde som murer. Som murer står man jo ofte og tænker: Ej jeg kan godt lige nå at blive færdig med den opgave, og lige pludseligt så er det sent om aftenen. Til gengæld er der jo også langt flere penge at hente når man arbejder som murer. Man skal derfor vælge at blive lærer fordi man kan lide det!
Respekter hinanden!
Men hvordan håndterer man de pædagogiske udfordringer, når man træder fra byggepladsen og ind i klasselokalet?:
- Det er vigtigt at blive gode venner med eleverne. Man skal opbygge et forhold hvor man respekterer hinanden. Du kommer ikke langt ved at tro du er en helvedes karl, der bare kan svinge taktstokken.
- Jeg syntes også at de unge er mere sårbare i dag, sammenlignet med min egen ungdom. Man skal måske tænke en anelse mere over sproget og tonen. Men hvis man taler ordentligt til dem, og behandler dem med respekt, så går alt godt, og så er der også plads til sjov og ballade.
Fra DM til VM-guld
Også vejen ind i Skills-konkurrencerne skete ved et tilfælde:
- Jeg blev bare ringet op i 2002 da der skulle være Skills i Herning til HE-messen, og fik at vide: ”Jan, der skal være Skills, og du skal stå for det”. Og så var jeg lige pludseligt involveret i Skills. Dengang var det jo helt anderledes og slet ikke sat i system. Der spurgte man bare en dygtig elev om de kunne tænke sig at være med, og sagde de ja, så tog man dem med til konkurrencer.
Det var dog først i 2011 at der rigtigt kom system i Skills og de første officielle danmarksmesterskaber blev afholdt. Her brillerede Nicolai Munksgaard Asmussen og vandt en guldmedalje. Herefter tog han til London, hvor han vandt guld i World Skills. Hermed var Herningsholm Erhvervsskole og Jan som træner, pludseligt kommet på verdenskortet.
Tag ejerskab over rejsen
Men hvordan træner man verdens bedste murere?
- Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har De Vises Sten. Men når vi får en opgave til en konkurrence, sætter jeg mig først med eleven og så kigger vi den sammen igennem. Herefter bruger jeg weekenden på at tænke det hele igennem, lave arbejdstegninger og så videre. Herefter snakker vi eleven og jeg om hvordan opgaven bedst kan løses. Vi tegner i fællesskab arbejdstegninger og jeg filmer eleven mens han arbejder og tager tid, så de bagefter kan se, hvor de kan forbedre sig og hvor deres styrker ligger, forklarer Jan og fortsætter:
- Det er også vigtigt at de tager ejerskab over opgaven og konkurrencen. Så jeg siger til dem, at hvis de siger ja til at gå med i Skils, så tager vi sammen på en rejse. Herefter vil jeg typisk gå ned og hente noget McDonalds, og så sidder vi i fællesskab og laver en slagplan over en burger.
- Jeg må sige at niveauet er utroligt højt, og det bliver kun bedre. Jeg kan sgu ikke være med, men jeg er ligesom Morten Olsen. Jeg er ikke den bedste boldspiller, men træne det kan jeg, griner Jan.
- Men en ting er DM i SKills, når vi kommer til Europa og verdensmesterskaberne, så tager Skills Danmark over. Her skal murernes landstræner Finn Pedersen have stor ros. Ham har jeg haft et fantastisk samarbejde med og jeg er altid tryg ved at lade ham tage over. Selvom man selvfølgelig ikke kan lade være med at være nervøs når ens elever repræsenterer skolen ved DM, eller hele landet og murergerningen til EM og VM. Det er altid et rørstrømsk øjeblik når de kommer på podiet, men jeg kan uden at lyve sige, at med og uden medaljer så er jeg altid stolt, for de unger lærer så meget til konkurrencerne og kommer altid dygtigere ud af strabadserne, siger Jan
Forståelse for forskellige håndværk
- En tinge er at se på eleverne og trænernes resultater, men generelt så syntes jeg at vores skole (Herningsholm Erhvervsskole) har skabt nogle gode rammer for elevernes faglige udvikling. Der er et stort fokus på tværfaglig dannelse, der i sidste ende skal skabe nogle håndværkere, der fungerer godt på byggepladserne. Vi har for eksempel et projekt hvor murere, tømrere, VVS’ere og elektrikere arbejder sammen om at bygge et hus. Man får herigennem en respekt for sine kollegaers håndværk og lærer samtidigt at give plads og søge råd hos hinanden. Det har nu kørt i et par år og de unge er glade for det, og jeg er sikker på at det også kommer virksomhederne til gode, fortæller Jan og afslutter:
- Jeg ser i sidste ende mig selv som en ambassadør for murerfaget og jeg ønsker at kæmpe for at flere unge får øjnene op for håndværket. Der er så mange spændende projekter, arbejdsmiljøet er virkeligt blevet bedre. Ja og så kan man jo tjene gode penge, så der er rigeligt med grunde til at blive murer. Vi skal bare overbevise de unge om det, hvilket vi heldigvis er godt på vej til, afslutter Jan Lynge.