Byggeaffald skal i højere grad sorteres på byggepladsen
Der er væsentlig højere genanvendelse af affald, når det sorteres ved kilden, og derfor mener man i Junkbusters, at der bør fokuseres på fleksible sorteringsløsninger ude på byggepladserne. Det giver samtidig et lavere CO2-aftryk, som automatisk dokumenteres i Junkbusters digitale affaldsrapportering.
Steffen Rasmussen, direktør i Junkbusters
- Kildesortering betyder at man sorterer ved kilden, og det er stadig miljømæssigt den mest effektive metode, siger direktøren for affaldsvirksomheden Junkbusters A/S, Steffen Rasmussen.
Junkbusters er en affaldsvirksomhed i kraftig vækst, og deres fokus på fleksible løsninger for byggebranchen er ifølge Steffen Rasmussen en del af forklaringen. Virksomheden er blandt andet kendt for deres blå Junkbags, store bigbags til affald, der i kombination med både containere og rumopdelte containere gør det lettere at håndtere og sortere affaldet ude på byggepladserne.
- Når blandet affald sorteres på sorteringspladser, så går den overvejende del af affaldet til forbrænding. Der er væsentlig højere genanvendelse af affaldet, når affaldet sorteres ved kilden. Det betyder et væsentligt lavere CO2 aftryk, og samtidig sparer vi på jordens råstoffer ved at nyttiggøre materialer igen og igen, pointerer Steffen Rasmussen.
Samtidig optimerer Junkbusters transporten ved hjælp af selvudviklede digitale styringsværktøjer, der koordinerer samarbejdet med de involverede vognmænd for at mindske transporttid og CO2-udslip.
Hjælp til miljøbureaukrati
Miljørapportering og affaldsdokumentation bliver stadig vigtigere for både vognmænd, entreprenører og bygherrer. Der er allerede en lang række krav og bureaukrati, som det kan være svært at følge med i.
Et eksempel er, at ved renovering og nedrivning skal der laves en anmeldelse af de forventede affaldsmængder 14 dage før arbejdet opstartes. Ofte skal anmeldelsen være ledsaget af en screening, som viser om der skal forventes noget farligt affald, eksempelvis pcb i fugerne eller blymaling. Kommunerne har op til 14 dage til at svare og så kommer der en godkendelse med et løbenummer retur, som man skal have med under transporten af affaldet. Man kan reelt ikke transportere affaldet før godkendelsen er kommet.
- Jeg kan afsløre, at det ikke er alle bygherrer, der tænker over dette 14 dage før opstart, og det kan give store udfordringer for både bygherre og vognmand. Vi hjælper vores kunder med hele håndteringen af anmeldelsen og rapporteringsprocessen før, under og efter opgaven er kørt, siger Steffen Rasmussen.
Komplet digital affaldsrapportering
Et af de nyere IT-redskaber som Junkbusters kunder nyder godt af, er den digitale affaldsrapportering, der er en vigtig del af Junkbusters egenudviklede styringssoftware.
- Det foregår helt automatisk. Vores kunder har 24/7 adgang til komplet rapportering omkring bortkørte mængder, genanvendelsesgrader samt ikke mindst CO2-aftryk, der både dækker behandling af affald og transport. Ikke alene kan kunden følge hvor meget affald, der er hentet fra hver enkel adresse, men også hvor meget der går til genanvendelse, nyttiggøres til energi og deponi, forklarer Steffen Rasmussen.
Om Junkbusters A/S
Junkbusters, stiftet i 2009, er et førende affaldsselskab med aktiviteter i Danmark, Sverige og Tyskland og omkring 35 ansatte. Som en af de få landsdækkende affaldsvirksomheder samarbejder Junkbusters med over 60 lokale transportører og har dagligt op mod flere hundrede biler på vejene for at servicere kunder. Vi fokuserer på innovative løsninger og markedsførende miljø- og CO2-rapportering, der inkluderer både kørsel og bortskaffelse af affald.
UDVIKLING FOR JUNKBUSTERS KONCERNEN I TAL:
EBITDA |
Omsætningsudvikling YOY |
|
2021 |
-5.877.000 kr. |
-9% |
2022 |
-754.000 kr. |
-4% |
2023 |
3.897.000 kr. |
26% |
2024:
Omsætningsvækst på årets første 8 måneder er i Danmark tæt på 50 % og i hele koncernen 40 %.