Atlantic Airways forbinder Færøerne med omverdenen
Det færøiske flyselskab Atlantic Airways sørger for at forbinde de nordatlantiske klippeøer med omverdenen. Forventningen er årlige vækstrater på 5-10 pct. især båret af flere turister – også udenfor Europa.
Den globale flyindustri blev hårdt ramt af covid-pandemien. Heller ikke det færøiske flyselskab Atlantic Airways er gået ram forbi, men selskabet forventer nu årlige vækstrater på 5-10 pct
– Vi ser interesse fra turister fra fjerntliggende lande i Fjernøsten og Nordamerika og fra det europæiske kontinent kommer der nu også flere turister, siger Jóhanna á Bergi, adm.dir. for Atlantic Airways siden 2015.
Det færøiske flyselskab skriver sig ind de senere års ”Nordic”-bølge fra film, serier, design, livsstil med videre, og slår bl.a. på ro, naturoplevelser med videre under overskriften Unspoiled Nordics.
Hovedparten af de besøgende til Færøerne kommer naturligvis stadig fra Danmark og de øvrige nordiske lande.
– Vi vil meget gerne være med at understøtte turismen på Færøerne, men det skal ske på bæredygtig og forsvarlig vis, understreger Jóhanna á Bergi.
Hun bemærker, at højsæsonen, der tidligere var juni, juli og august, efterhånden er udvidet fra maj og faktisk helt hen i oktober.
Udover de turistrejsende arbejder både Atlantic Airways og andre aktører som Visit Faroe Islands på at tiltrække eksempelvis lægekonferencer og virksomheder, der vil afholde events for medarbejdere og kunder på en lokation med mulighed for en helt unik naturoplevelse. Flyselskabet har dermed fokus på det såkaldte MICE-segment, der står for Meeting, Incentives, Conferences, Events, typisk udenfor højsæsonen.
Dertil kommer udlændinge, der er beskæftiget med anlægsbyggeri på Færøerne.
– I praksis har vi ingen ledighed på Færøerne, og det gør også vores land til et interessant arbejdsmarked for udlændinge, selvom det måske er et lidt overset faktum, siger Jóhanna á Bergi.
Øger frekvensen
Atlantic Airways har øget frekvensen, sådan at der hver dag er fly til og fra København året rundt. Flyselskabet har nu ti destinationer. Udover København er det Billund, Aalborg, Keflavik, Edinburgh, Oslo, Paris, Barcelona, Mallorca og Gran Canaria. I sommerhalvåret er frekvensen typisk højere end i vinterhalvåret, hvor Atlantic Airways også har en del charterflyvninger til varmere destinationer sydpå såsom de kanariske øer. I højsæsonen har selskabet 45 gange om ugen og i lavsæsonen 25. I alt 1.500 afgange og ankomster bliver det til om året, ifølge planen for 2022.
Derudover er Atlantic Airways national carrier. Det betyder, at Atlantic Airways, der også råder over to helikoptere, indgår i det færøiske beredskab og jævnligt udfører redningsaktioner. De to helikoptere servicerer også udøerne flere gange om ugen.
At Atlantic Airways anser at selskabet har en særlig forpligtelse i forhold til det færøiske samfund fremgår også af det forhold, at flyselskabet tilbyder særlige flybilletter til unge under 26 år og/eller studerende.
– Det betyder, at de unge bedre kan opretholde deres tilknytning til Færøerne mens de er i udlandet på studieophold, fortæller Jóhanna á Bergi.
Også patienter, der f.eks. har behov for transport til Rigshospitalet i København, har mulighed for at købe flybilletter til nedsat pris. Det er et samfundsansvar, som Atlantic Airways lægger vægt på.
Grønnere fly
Atlantic Airways var blandt de første i Europa til at bruge den satellitbaserede teknologi RNP AR 0.1, som gør det muligt for flyene at styre uden om områder med meget turbulens og derved også reducere CO2-udslippet. Teknologien forbedrer også regulariteten til Vagar lufthavn, da det er muligt for flyene at lande i dårligere sigtbarhed end tidligere.
I 2019 modtog Atlantic Airways det første nye Airbus 320neo fly. De nye neo-fly forbrænder 15-20 pct. mindre, hvilket er med til at forbedre Atlantic Airways’ konkurrencedygtighed samtidig med, at de miljømæssige fodspor formindskes.
Om Atlantic Airways
Atlantic Airways har tre fly og to helikoptere. Flyenes primære opgave er at tage sig af ruteflyvning mellem Færøerne og byer i Danmark og til nabolandene Skotland, Island og Norge samt flere forskellige soldestinationer om sommeren. Derudover bliver den ledige kapacitet brugt til charterflyvning til andre lande. Der er ca. 200 ansatte i Færøernes nationale flyselskab, hvis hovedsæde ligger i Sørvágur.