”Sikkerhed er i høj prioritet på vores kurser”
Hos AMU-Vest i Esbjerg er det målet at bidrage til en stærk sikkerhedskultur, og sikkerhed bliver derfor indarbejdet i rigtig mange af de kurser, som AMU-Vest udbyder. Det fortæller Kenneth Bertelsen, som er teamleder og underviser i Stilladsafdelingen.
Sikkerhed fylder mere og mere på de danske byggepladser, og det er i alle brancher. Som led i den udvikling, indarbejder uddannelsesinstitutionen AMU-Vest sikkerhed i alle mange af sine kurser. Kenneth Bertelsen, teamleder og underviser i Stilladsafdelingen hos AMU-Vest, fortæller at reelle sikkerhedskurser bliver udbudt af AMU-Vest, men at sikkerhed generelt er høj prioritet i AMU-Vest’s kurser.
- Vi vil gerne skabe en sikkerhedskultur, for det er ikke ret mange steder, man får lov at arbejde uden at tænke på sikkerheden. Der er andre krav nu end tidligere. Der kommer flere og flere dokumenter, og man skal være sikker på hvad man går ind til. Man bliver nødt til at imødegå risici.
- I vores kurser indgår der et sikkerhedsmodul, hvor vi forsøger at give kursisterne viden om de forskellige dokumenter. Det er særligt APV (Arbejdspladsvurdering), PSS (Plan for Sikkerhed og Sundhed) og risikovurdering. Vi taler meget faldsikring, højderedning og hvilke løsninger der er på markedet, eksempelvis rækværk.
- Generelt skal vi indarbejde den tankegang, at man skal skåne sig selv mest muligt. Der er visse krav, der modsiger det, såsom at man skal være effektiv. Nogle arbejder jo på akkord.
Vigtigt med løbende efteruddannelse i dagen byggebranche
For at leve op til de stadigt højere standarder for sikkerhed og andre krav på en byggeplads, tilpasser AMU-Vest hele tiden sine kurser. Rent konkret fortæller Kenneth Bertelsen, at de er ved at revidere stilladsuddannelsen, så den passer bedre til lovgivningen. Og teori om hvordan, man håndterer mennesker, er også blevet en vigtig del af undervisningen på mange kurser – især hvis man skal være sjakbajs og være ansvarlig for en hel byggeplads.
- Man kan læse sig til en masse teori, og udstede ordrer på byggepladsen. Men jeg synes det er bedre at lære noget hands-on, så man får større forståelse for hvad der foregår på byggepladserne. Hvis man har været ude og arbejde nogle år, og gerne vil noget mere, kan man læse en overbygning senere. Så kan man f.eks. læse til bygningskonstruktør.
- Det vil være bedre at have en praktisk tilgang til det, at man har haft hænderne nede i tingene først. Der er stor forskel på hvordan man anskuer verden - en ting er teori, noget andet er praksis. Så hvis de unge vil noget inden for byggeri, er det en fordel at de tager en erhvervsuddannelse først, og så kan de altid læse til ingeniør senere og lære teorien.
AMU-Vest styrker håndværksvirksomhederne med ny viden
Ifølge Kenneth Bertelsen, er udfordringen for erhvervsuddannelserne at de i mange år er blevet talt ned, mens de gymnasiale og akademiske uddannelser er blevet talt op. I den seneste tid har det billede ændret sig lidt, men det kræver en indsats at tiltrække de unge til håndværksfagene.
- AMU-Vest laver messer, hvor vi reklamerer så meget vi kan for vores uddannelser. Vi bruger de sociale medier for at nå de unge, selvom det kan være svært at følge med, da der hele tiden opstår nye sociale medier.
Generelt henvender AMU-Vest’ uddannelser sig ikke til de helt unge. Man efteruddanner personer, der mangler papir på deres kompetencer eller måske ønsker at specialisere sig inden for et nyt brancheområde, og inden for f.eks. stilladsarbejde uddanner de folk i spændet 18 til 50 år, da det kræves, at man er uddannet for at arbejde på stillads og at man er fyldt 18 år.
Men en udfordring er, at arbejdsløsheden er lav inden for bygge- og anlægsbranchen, så det er svært at finde folk der vil på kursus.
- De eksisterer ikke, for de er i arbejde. Lige nu er det svært for alle at rekruttere, både til job i virksomhederne og til kurser hos os. Virksomhederne skriger på arbejdskraft, da man har uddannet for få til erhvervsuddannelserne. Alle der kan arbejde, er i arbejde.
Uanset hvad, er det vigtigt for Kenneth Bertelsen og AMU-Vest at deres kursister får en god oplevelse.
- De skal have en oplevelse af at gå hjem med noget, noget de kan bruge. For at få det, er det vigtigt at forventningsafstemme inden kurset starter. Et godt kursus er et der har et godt fagligt indhold og som passer til målgruppen. Vi plejer at møde kursisterne på en rigtig god måde, og de føler sig klogere på det de har brug for at vide noget om, når de er færdige.