Teknologi i entreprenørmaskiner øger effektiviteten, men stiller nye krav
Udviklingen indenfor entreprenørmaskiner bærer præg af mere teknologi og software. Men det kræver, at virksomhederne sætter tid af til at uddanne sine medarbejdere i at bruge maskinerne. Det siger Martin Kristensen, der er uddannelsesleder hos Uddannelsescenter Ulfborg Kjærgaard og Hoverdal, en del af Mercantec.
Både entreprenørmaskiner og undervisningen på maskinføreruddannelsen bliver mere og mere teknologisk. Kigger vi længere ud i fremtiden, skal vi nok vænne os til at maskinerne kan flere og flere ting. Derfor er det vigtigt for branchen at flere bliver faglærte maskinførere. Uddannelsen varer to år og er en kontraktuddannelse, der er skabt i et samarbejde mellem DI, 3F og Mercantec.
Teknologien understøtter maskinerne
- Der sker en stor udvikling indenfor digital teknologi i entreprenørbranchen. Undervisningen er gået fra at være instruktion og praktisk øvelse til nu at give kompetencer til at kunne anvende moderne maskineri med de muligheder, det giver, siger Martin Kristensen og fortsætter:
- Vi oplever dog at der stadigvæk er entreprenører, der har brug for folk, der kan betjene traditionelle maskiner og som ikke har maskiner med GPS-styring mv. Derfor giver vi en bredde i uddannelsen, så eleverne kan køre begge typer maskiner, og derudover har en generel viden, så de kan gebærde sig i branchen, uanset hvor de ender. Teknologien fungerer som en understøttelse af maskinerne, ikke en erstatning. Jeg har endnu ikke set maskiner uden maskinførere, og det tror jeg heller ikke vi kommer til foreløbigt, da vi er langt fra, at maskinerne kan fungere uden menneskelig indblanding.
Specialisering i software
- I øjeblikket oplever de hos Mercantec er stor efterspørgsel på kurser indenfor 3D-teknologi og GPS-styring, men fordi der er travlt i branchen, har virksomhederne ikke tid til at sende sine medarbejdere på kursus. Martin Kristensen pointerer, at teknologien kun kan være med til at skabe forbedringer for kvaliteten og effektiviteten, hvis de har nogle maskinførere, der er uddannet i det. Det betyder selvfølgelig, at virksomheden er nødt til at undvære medarbejderne i en kort periode.
- Udviklingen de senere år gør at der på de større arbejdspladser arbejder maskinførere hvis speciale er de digitale systemer 2D og 3D maskinstyring. Maskinføreruddannelsens formål er at uddanne den komplette maskinfører, der kan falde ind i de fleste opgaver i entreprenørvirksomhederne.
Allerede nu mærker Mercantec stigende efterspørgsel på de digitale maskinstyringskurser, som følge af virksomhedernes travlhed og dermed behov for at effektivisere.
Tværfaglighed, tid og kvalitet
- Tværfaglighed mellem det lavpraktiske manuelle arbejde og teknologien eksisterer i høj grad i dag, hvor store entreprenører som Barslund, men også små og mellemstore virksomheder begynder at have 1-2 højteknologiske maskiner. Samtidig har de et hold til at betjene den mere manuelle del af det.
- Min opfattelse er, at virksomhedens størrelse ikke længere er afgørende i forhold til at investere en halv million ekstra i en gravemaskine. Det handler både om tid og kvalitet, fordi udstyret bidrager til, at man hurtigere kan lave samme stykke arbejde. Det er dog stadigvæk maskinførerens kompetencer, der er afgørende for kvaliteten af arbejdet, siger Martin Kristensen.
Større kendskab til uddannelse er vejen frem
- Skolen håber at kunne være med til at skubbe til opfattelsen af entreprenørbranchen generelt. DI, Dansk Byggeri, 3F og Mercantec, der står bag maskinføreruddannelsen håber, at man med uddannelsen bidrager til, at flere får øjnene op for hvor meget teknologi, teori og praktik, der ligger bag.
Maskinføreruddannelsen har ingen optagelseskrav andet end gyldigt kørekort, og en stor interesse for at køre maskiner. Den består af 9 skoleophold på 2 år, hvor deltageren gennemgår de forskellige kursus- og maskintyper samt projekter med den afsluttende prøve for øje.
- Med de mange milliontunge anlægsprojekter i Danmark har branchen stærkt brug for uddannede medarbejdere til at supplere styrken af maskinførere, slutter Martin Kristensen.