Husk Vinterdæk – kør sikkert!
Når det er vintervejr med sne og is på vejene, er der ingen tvivl om, at det er vinterdæk, der skal til for, at man kan køre sikkert. Efterhånden er der rigtig mange bilejere, der er bevidste om dette og skifter til vinterdæk, når det kolde vejr nærmer sig. Der er dog stadig nogle billister, der ikke forstår alvoren og lader sommerdækkene sidde på bilen hele året.
Vinterdækkene tælles
Rådet for Større Dæksikkerhed arbejder for at udbrede budskabet om, at der skal vinterdæk på bilen i vinterhalvåret. De undersøger blandt andet hvert år på et bestemt tidspunkt i løbet af vinteren hvor mange biler, der kører med vinterdæk. Det gør de ved at tælle dæk på landets parkerings- og rastepladser.
Procentdelen er heldigvis stigende
Da de lavede deres undersøgelse i vinteren 2006 fandt de ud af, at det kun var 58 procent af bilerne som kørte med vinterdæk. I vinteren 2018 var det imidlertid 89 procent af bilerne, der kørte med vinterdæk, så der er helt klart håb forude. Rådet håber naturligvis at procentdelen kommer endnu højere op, da det øger sikkerheden på de danske vinterveje.
Det er for sikkerhedens skyld
Det skal gerne ligge først fremme i bevidstheden hos bilejerne, at de skal få skiftet dæk, når temperaturen begynder at falde. Det er naturligvis vigtigt både for billisten selv, eventuelle passagerer og for medtrafikanterne. Når man kører ud en vinterdag på sommerdæk, er det med en øget risiko for ikke at kunne nå at bremse eller stå fast på vejbanen og dermed for at bringe andre menneskers liv i fare. Tænker man som billist ikke over den fare, man udsætter sig selv for, bør man tænke over den fare man kan sætte andre i. Desværre er der mange – omkring 285.000 billister bare i Danmark – som tager chancen og beholder sommerdækkene på i vinterperioden.
Bremselængden mindskes markant med vinterdæk
Der er en del billister, der ikke skifter til vinterdæk, fordi de tænker, at vintrene her til lands er blevet så milde, at det ikke kan betale sig. Her vil Rådet for Større Dæksikkerhed dog gerne slå fast, at det ikke kun er ved lave temperaturer, at vinterdækkene er sikrest. Det betyder også noget hvilket føre det er, når der er tale om bremslængden. I en test foretaget i 2014 af FDM kunne man konkludere, at vinterdækkenes bremselængde på en våd vej blev formindsket med op til hele 30 procent holdt op imod sommerdækkenes bremselængde. Var vejbanen snedækket kunne vinterdækkenes bremselængde blive hele 44 procent kortere end sommerdækkenes.
Intet lovkrav angående vinterdæk
Her til lands er der ingen lov, der kræver, at man har vinterdæk på sin bil, hvis man kører i vinterperioden. Det betyder, at folk måske ikke tager det med vinterdækkene så alvorligt i et land, der ellers har regler og love om det meste, hvad angår biler og trafik. Det kunne dog være godt med en lov, der kunne forhindre, at især de bløde trafikanter er i fare, fordi biler ikke kan stå ordentligt fast på vejbanen om vinteren. Hvis man ikke vil skifte til vinterdæk, bør man tage konsekvensen og ikke køre ud, når vejrudsigten melder sne eller slud. Så må man lade bilen stå og tage de offentlige transportmidler.
Hvornår skal vinterdækkene på?
Det eneste man reelt kan gøre er at følge med i vejrudsigten. Når døgntemperaturen når ned på 7 grader, så er det tid til at skifte sommerdækkene ud med vinterdækkene. For at gøre det lettere at huske, er der dog mange, der skifter til vinterdæk lige omkring efterårsferien og til sommerdæk i påsken. Det, man skal tænke på i forhold til påsken er, at den falder på forskellige tidspunkter. Falder den tidligt, er det også for tidligt at skifte til sommerdæk. Så skal man i stedet holde øje med vejrudsigten og se, hvornår temperatuerne begynder at stige.