
Vinduesproducent er optimist trods stagneret marked
Det er små hop på stedet, når man ser på NorDan Vinduers omsætningstal for 4. kvartal i 2024 sammenlignet med året før, men alligevel sporer man optimisme hos virksomheden, der har taget markedsandele og generelt mærker stor interesse fra samarbejdspartnere
Det danske vinduesmarked har fortsat lav vækst som følge af en afdæmpet byggeaktivitet, men når man hos NorDan Vinduer sammenligner de seneste omsætningstal for fjerde kvartal af 2024 fra brancheforeningen Vinduesindustrien og NorDan Vinduer viser, at mens det samlede salg af vinduer i branchen er stagneret i forhold til 2023, har NorDan Vinduer formået at vinde markedsandele.
- Vi har oplevet en markant stigning i vores markedsandel i fjerde kvartal, hvilket vi naturligvis er meget tilfredse med. Vi håber dog på en generel bedring i byggebranchen, så markedet som helhed kan udvikle sig positivt, siger Lars Christensen, salgsdirektør hos NorDan Vinduer i en pressemeddelelse.
Det samlede salg af vinduer i Danmark i 2024 lå på stort set samme niveau som året før, med et fald på 1,3 % i antallet af solgte elementer, mens omsætningen steg med 0,9 %.
- Markedet har været præget af stagnation i længere tid, og set i det lys er vi meget tilfredse med vores udvikling. Vi har haft omsætningsvækst i samtlige kvartaler siden 2022, og vi forventer, at 2025 vil bringe en væsentlig højere vækst, siger Lars Christensen.
Fusion driver fremgang
Mod slutningen af 2024 mærkede både NorDan og STM Vinduer en positiv effekt af fusionen, som blev gennemført den 1. januar 2025. Øget synlighed i markedet samt omtale af fusionen har bidraget til den positive udvikling. Ifølge Lars Christensen har høje ambitioner inden for bæredygtighed og fokus på kvalitetsprodukter været afgørende faktorer.
Ny strategi baner vejen for yderligere vækst
NorDan Vinduer ser betydelige vækstmuligheder for 2025, understøttet af lavere renter, genindførelsen af håndværkerfradraget og øget fokus på energirenovering i både private og offentlige bygninger. Særligt virksomhedens nye markedsstrategi og valg af salgskanaler forventes at få stor betydning.
- Fusionen mellem NorDan og STM Vinduer gør det muligt at nå bredere ud på markedet. Tidligere solgte NorDan udelukkende direkte til slutbrugerne, men nu er vores produkter også tilgængelige via trælaster og byggemarkeder, hvilket øger vores salgspotentiale betydeligt. Derudover har vi styrket vores samarbejde med de største entreprenører i landet for at sikre en større andel af projektsalget. De første måneder af 2025 har vist stor interesse for vores produkter – især blandt entreprenørerne, forklarer Lars Christensen.