Milwaukee: Miljøvenligt værktøj buldrer frem som konkurrenceparameter
Flere virksomheder satser på el- og batteridrift i et forsøg på at stille sig selv bedre i udbudsfasen, lyder det fra Milwaukee Tool. Producenten lancerede for to år siden MX FUEL-platformen, der bl.a. tilbyder batteridrevne nedbrydningshammere og kapsave. Og efterspørgslen er stigende, lyder det.
Der er længe til 2030, hvor klimaloven foreskriver, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med hele 70 %. Og først fra næste år indfases der i bygningsreglementet krav til bygningers samlede klimaaftryk – herunder aftrykket fra selve byggeprocessen.
Alligevel har rigtigt mange virksomheder i byggebranchen gennem de seneste år konverteret deres traditionelle brændstofdrevne maskiner til el. Og de gør det primært af én bestemt grund, lyder det fra manager hos den globale værktøjsproducent, Milwaukee Tool Bo Andersen:
- Rigtig mange kommuner og forsyningsselskaber er meget fokuserede på den grønne dagsorden, og det ved deres leverandører selvfølgelig godt. Derfor søger de at stille sig bedre i udbudsfasen ved simpelthen at gå længere, end loven kræver. Det er klart det billede, vi ser, siger han og tilføjer, at evnen til at levere miljøvenlige processer dermed er blevet et særdeles afgørende konkurrenceparameter i branchen.
Ny batterier til det tunge skyts
For Milwaukee Tool, der ejes af den globale koncern, Techtronic Industries, betyder tendensen, at man i 2018 satte sig for at udvikle en ny og stærkere batteri-platform, der også kunne drive tungere værktøj som f.eks. asfalt-kapsave og nedbrydningshammere. Og i 2020 var systemet MX FUEL, der benytter sig af endnu større batterier, klar til markedet:
- Platformen retter sig mod det lidt større materiel, som kapsave, nedbrydningshammere og vores mobile lystårne. Men det er en fremtidssikret løsning, så der vil komme flere anvendelsesmuligheder fremover, siger Bo Andersen.
Læs også:
Test af Milwaukee M18 Fuel multiværktøj
First movers skal kæmpe for sagen
Med MX FUEL blev Milwaukee Tool dermed den første producent, der tilbød batteridrift af så relativt tungt udstyr. Og udviklingsarbejdet og markedsføringen har da også krævet en hel del benarbejde, fortæller Bo Andersen:
- Som værktøjsproducent kræver det altid noget at være first mover. Og særligt, når der endnu ikke er en lovgivning, der garanterer efterspørgslen på den type produkter. Men vi valgte altså at tro på, at den ville komme, og der har vist sig at være rigtigt, lyder det.
Kadencen skal holdes
Spørger man nærmere ind til de specifikke udfordringer i udviklingsarbejdet, peger Bo Andersen på en hel række parametre, man har sigtet efter:
- Det første og mest afgørende parameter er performance. Et nyt batteridrevet værktøj skal kunne præstere lige så godt som en benzindrevet version, så brugeren ikke går ned i kadence. Derfor har vi f.eks. også brugt meget tid på at videreudvikle kapsavens klinge, så den kan køre så længe som muligt på en opladning.
Oplysning og markedsføring er afgørende
Det næste parameter er også afgørende – ikke mindst i markedsføringen, fortsætter Bo Andersen:
- Det handler om at gøre opmærksom på, at man ud over at placere sig selv i en bedre konkurrencesituation, også opnår en række praktiske fordele med batteridrift, siger han og peger på, at man f.eks. slipper for at opbevare benzin, og at et batteridrevet værktøj aldrig har startproblemer. Dertil kommer, at der er væsentligt mindre service og vedligehold.
- Endelig er der de indlysende fordele i forhold til selve anvendelsen. Der er jo masser af steder – f.eks. inden døre og i gravekasser mv., hvor værktøj med forbrændingsmotor ikke må anvendes medmindre, der etableres udsugning. Og helt generelt må man bare sige, at eldrevne værktøjer tilbyder et væsentligt bedre arbejdsmiljø for brugeren. Det er jo også noget, der er kommet meget mere i fokus de seneste år, lyder det.
Gamle vaner er største udfordring
Men det allersværeste for en værktøjsproducent, der gerne vil overbevise sine kunder om, at batteridrift ikke bare er fremtiden - men også vejen til forretningsmæssig succes her og nu - har med vaner og kultur at gøre, fortsætter Bo Andersen:
- Det handler jo om, at man med batteriværktøj bliver nødt til at ændre sine arbejdsgange en lille smule – præcis som elbilsejerne må ændre deres kørselsvaner. For batterier skal i sagens natur lades op en gang imellem, og det skal man have til at passe ind i sit arbejdsflow, siger han og peger på en anden udfordring, som Milwaukee Tool fandt en utraditionel løsning på.
Det handler om de byggepladser, hvor der ikke er adgang til elnettet, og hvor strømmen derfor leveres af en generator:
- I en grøn kontekst vil det give meget lidt mening at lade sine batterier op ved hjælp af en dieselgenerator. Derfor har vi vist en del løsninger frem, hvor vi har monteret solceller på vores egne biler, som så kan oplade batterierne. Det er en god løsning, som vi anbefaler, og som mange af de store leverandører allerede gør brug af, lyder det.
Læs også:
Test af Milwaukee M18 Fuel sømpistol
Ny powersupply på vej
Bo Andersen fortæller videre, at man efter sommerferien lancerer endnu et produkt, der vil bidrage til at reducere CO2-udledningen fra danske byggepladser. Der er tale om en batteribaseret powersupply, som kan drive traditionelle 230 volts værktøjer – og dermed erstatte generatoren:
- Den kommer til at fylde lidt mindre, end en traditionel generator, og vil have en peak-effekt på 3600W og 750 wattimer. Det er et produkt, som vi har meget store forventninger til, siger Bo Andersen, der gætter på, at den fortsatte udvikling indenfor batteriteknologi formentlig kommer til at gå meget stærkere, end vi forestiller os i dag:
- Jeg tror, vi står overfor et boom, og at den grønne bølge vil komme meget hurtigere, end vi tror. Vi kan jo se, hvordan virksomhederne reagerer, når de i offentlige udbud oplever at komme bag i køen, hvis de ikke anvender de mest miljøvenlige løsninger, siger han og fortsætter:
- Og så er vi tilbage ved det faktum, at den grønne profil er blevet et markant konkurrenceparameter og dermed noget, der har betydning for bundlinjen. Og som i alle andre sammenhænge er økonomi en faktor, der motiverer og får ting til at ske. Det tror jeg også vil være tilfældet her, lyder det fra Bo Andersen.