Hele tagbranchen bliver ramt af de nye asbestregler
De nye krav til arbejde med asbest træder i kraft fra den 1. januar 2025 og konsekvenserne heraf kan Dansk Tagbearbejdning A/S i Aulum allerede mærke.
- De nye regler betyder, at vi ikke længere kan rense eller male denne type tage, og det besværliggør også muligheden for at efterisolere loftsrum på huse med asbesttage, siger firmaets administrerende direktør, Mads Ulsøe i en pressemeddelelse.
Administrerende direktør hos Dansk Tagbearbejdning A/S, Mads Ulsøe.
Udfordringer for hele tagbranchen
Selvom Mads Ulsøe støtter intentionen om at beskytte medarbejderne mod sundhedsskadelige stoffer, men mener også at de nye regler udfordrer branchen.
- Vi skal slet ikke diskutere de sundhedsmæssige risici ved asbest – det er en klar nødvendighed at beskytte medarbejderne. Men det ændrer ikke på, at det er en kæmpe kamel at sluge for tagbranchen, siger han og forklarer:
- Til et møde i Tagbrancheforeningen hørte jeg fra mange kollegaer, der føler sig hårdt ramt. Det bliver svært i fremtiden at finde virksomheder, der vil byde ind på rensning og maling af eksisterende asbesttage, selvom det faktisk kan forlænge tagets levetid med op til 30 år.
Læs også:
Er du klar til de nye asbestregler?
Nye regler ændrer vilkårene for millioner af kvadratmeter tag
Danmark har stadig 100-200 millioner m2 asbesttage, som med de nye krav bliver dyrere og mere komplicerede at vedligeholde.
- Det er for dyrt at opkvalificere medarbejdere, og de færre opgaver, kombineret med de højere omkostninger, gør det økonomisk uholdbart. En opgave, der før kostede 30.000 kroner, vil nu koste det tredoble, forklarer Mads Ulsøe.
Det kommer til at betyde aflysninger af opgaver og meget dyrere løsninger for kunderne, som er frustrerede, siger han.
Beskyttelse med en pris
Dansk Tagbearbejning A/S bakker op om at beskytte både medarbejderne og miljøet. Men for virksomheden og hele branchen som helhed har de nye krav store konsekvenser:
- Vi mister en stor indtægtskilde, og det kan selvfølgelig mærkes. Det her er ikke kun en udfordring for os, men for hele branchen, slutter Mads Ulsøe.