Montalift fra JORTON_1

Endelig klarhed om certifikater til mobile og semimobile tårnkraner

  • Byggepladsen
  • Byggeriets udvikling
  • Kraner, lifte og arbejdsplatforme
  • Uddannelse og Rekruttering
  • 2025-10-13
  • | Af Malene K. Holm
  • | Fotos: JORTON og Normas
  • Dansk Kran Forening rejste spørgsmål til Arbejdstilsynet efter uklarhed i byggebranchen om certifikatkrav ved brug af semimobile tårnkraner og mobilkraner.

    Liebherr kran 81 k 1 120 k1 125 k

    Skal man have mobil- eller tårnkrancertifikat? Og hvad med selve opstillingen – kræver det et andet certifikat? Certifikat til mobile og semimobile tårnkraner for førere af tårnkraner har været omgivet af usikkerhed om, hvorvidt man også skulle have et certifikat til at opstille kranen – eller om tårnkrancertifikatet var nok?

    Hos entreprenøren og kranudlejeren JORTON oplevede man udfordringen på nært hold, da en kranfører med certifikat til tårnkran blev pålagt et krav om også at have et mobilkrancertifikat. Samtidig havde branchen tidligere set det modsatte scenarie, hvor en fører af en mobil byggekran blev bedt om at have certifikat til tårnkran.

    Klare retningslinjer fra Arbejdstilsynet

    Dansk Kran Forening gik derfor i dialog med Arbejdstilsynet for at få en præcis afklaring af reglerne og det har skabt ro, fortæller Jan Eggert, konsulent i Dansk Kran Forening.

    - Som det er nu, stiller Arbejdstilsynet kun krav om certifikat for den, som fører kranen. Der er en undtagelse i bekendtgørelsen om arbejdsmiljøfaglige uddannelser om at der ikke er krav om certifikat: Ved afprøvning af kraner eller lignende maskiner efter opstilling eller reparation, når formålet er at kontrollere, at alt fungerer, som det skal, forklarer Jan Eggert.

    Følgende regler gælder for semimobile kraner:
    - Kranen kan opstilles uden krav om certifikat.
    - Kranen kan opstilles og føres af en med certifikat til mobilkran.
    - Kranen kan føres af en med certifikat til tårnkran, men ikke opstilles, medmindre man har modtaget oplæring / skoling i den specifikke kran af udlejer.


    Når Montalift er løsningen

    - Hos JORTON har vi oplevet, hvordan usikkerhed omkring certifikatkrav til semimobile tårnkraner kan skabe tvivl på byggepladsen. Men efter dialogen mellem Dansk Kran Forening og Arbejdstilsynet er der nu kommet en præcis afklaring, som vi endelig kan læne os op ad, fortæller Mads Jensen, materielchef hos JORTON, og uddyber:

    - Det betyder i praksis, at vi undgår unødvendige forsinkelser og kan planlægge med ro i maven – samtidig med at vi stadig holder fokus på sikkerhed og kompetencer. Som forhandler og udlejer af Montalift-kraner ser vi tydeligt, hvorfor denne afklaring er vigtig. Montalift er en selvkørende tårnkran med firehjulstræk og krabbestyring, der kan køre af lastbiltraileren selv, opstilles uden ekstern kranbil og være klar til brug på under en halv time.

    - Med de klare certifikatregler på plads kan vi nu fokusere dér, hvor det giver mest værdi: At vælge den rigtige kran til opgaven – og her er Montalift et stærkt kort på hånden.

     

    Montalift fra JORTON_2

     

    Når man lejer en LIEBHERR kran

    Hos Normas, der sælger og udlejer LIEBHERR tårnkraner og semimobile kraner, ser man også positivt på afklaringen,

    - Vi har kun modtaget et enkelt spørgsmål til dette, men det er nok mere vikarbureauerne, som det har givet udfordringer, siger Gert Tander, salgschef hos Normas.

    Hos vikarbureauet Hemi Group, der tilbyder kranførere til byggepladserne, mener direktør Michael Mortensen, at det har været bøvlet, at certificeringerne bliver ændret uden, at der bliver informeret om det fra Arbejdstilsynet.

    - Da man huggede certifikatet over i to, var det var ligesom, man gjorde en forretning ud af det for at få flere kursister på uddannelsescentrene. I starten fik vi kun flyvske svar fra kursuscentrene, men nu har vi en god kontakt og tingene er faldet på plads.

    - I dag er certifikatet opdelt efter, hvor mange tons meter kranen må løfte. Og op på til en vis grænse, behøver man ikke certifikat, men når det bliver tungere løft, skal man have krancertifikat. For en entreprenør, der ikke er vant til at arbejde med kran, skal det skel godt virke lidt uklart, siger Michael Mortensen. Han savner derimod et anhuggerbevis.

    - For som det er nu, må alle stå og tage i mod eller hænge på kranen - uden et bevis til dette. Ansvaret for at arbejdet er forsvarligt, ligger hos kranføreren, men han kan ikke rende ned fra kranen hver gang og tjekke. Det betyder at en mand på pladsen kan give en forkert melding til kranføreren og der kan opstå farlige situationer. Her vil et anhuggerbevis øge sikkerhed på pladsen.

    Dansk Kran Forening oplyser, at de allerede er i gang med at undersøge mulighederne for et anhuggerbevis.

    Forskelle i kranernes opbygning

    Semimobile kraner transporteres til byggepladsen og opstilles med ekstern hjælp – typisk med modvægt monteret via ekstern kran og tilkobling til ekstern strøm. Disse opstilles ofte af udlejerens montører.

    Den ”mobile” semimobile tårnkran (Montalift) ankommer på lastbil og kan selv køres og rejses på plads ved hjælp af egen motor og strømforsyning. Her foretager kranføreren typisk både opstilling og betjening.

    Mobil selvrejsende tårnkran/byggekran (f.eks. Liebherr MK eller Spierings), kører selv på landevejen, rejses på plads ved egen motor og strømforsyning. Her foretager kranføreren både opstilling og betjening.


    Læs mere om kraner og lifte til store bygge- og anlægsprojekter
    Anbefalede artikler