Første støbning af tunnelelementerne til Femern Bælt-forbindelsen er startet
En milepæl rundes. Nu er støbningen af tunnelelementerne til den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på Femern i gang. Den første støbning blev foretaget af mere end 140 medarbejdere fra konsortiet Femern Link Contractors.
Støbningen af tunnelelementerne sker cirka to og et halvt år efter første spadestik til verdens største betonelementfabrik ved Rødbyhavn. Dermed har Femern Bælt-projektet ramt et helt afgørende tidspunkt i projektets historie, hvor de seneste år har handlet om at få opbygget tunnelelementfabrikken til nu at påbegynde støbningen af tunnelelementerne. Det betyder, at de første 24 meter af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland nu er støbt.
- Det er et meget afgørende tidspunkt og en stor milepæl. Byggeriet af fabrikken, arbejdshavnen og tunnelportalen har fyldt rigtigt meget, men nu kan vi rent faktisk konstatere, at støbningen af elementerne til Femern Bælt-tunnelen er i gang. Det er der god grund til at glæde sig over, siger bygherre Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S i en pressemeddelelse.
Det er hovedentreprenøren Femern Link Contractors, FLC, der har opført tunnelelementfabrikken og nu er i gang med selve produktionen af tunnelelementerne.
- Vi har forberedt os meget grundigt på støbningen af det første segment. Det har været meget vigtigt for os, at medarbejderne og processerne under støbningen har været maksimalt forberedte for at sikre at støbeprocessen forløb, som den skulle, siger Sebastién Bliaut, adm. direktør i konsortiet Femern Link Contractors.
Til Femern Bælt-forbindelsen skal der støbes 89 tunnelelementer. De 79 bliver standardtunnelelementer på hver 217 meter længden, 42 meter i bredden og 9 meter i højden. Et
standardtunnelelement bliver lavet i 9 støbninger – også kaldet segmenter – på hver cirka 24 meter i længden. Det er altså det allerførste segment af i alt 711 segmenter, der nu er blevet støbt.
Det første tunnelelement forventes at blive nedsænket i Femern Bælt i 2024 i den særlige tunnelrende, som i øjeblikket er under udgravning. Her er mere end 90 % af renden i
øjeblikket færdiggjort.
Produktionen af tunnelelementerne vil fortsætte til 2027, hvor det forventes, at det sidste tunnelelement til Femern Bælt-forbindelsen er færdigproduceret. Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.
Om Femern Bælt-tunnelen
Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største og et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Femern Bælt-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland i Danmark med øen Fehmarn i Tyskland. Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t. Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.