Visualisering af støbeproces, standard tunnel
Femern-projektet producerer dygtige lærlinge i hobetal
Mens alle øjne er rettet mod Femern-projektet, der er i god fremdrift, er andre ting i gære på Danmarks største byggeplads. Projektet har nemlig fået danmarkshistoriens største lærlingeklausul, hvilket indebærer, at der skal gennemføres, hvad der svarer til 500 årsværk inden tunnelprojektet i 2029 efter planen skal afsluttes.
Chef for elev- og lærlingeafdelingen FLC, Charlotte Lie Steen
Det er en stor og i manges øjne tæt på uoverkommelig opgave. Men det går godt, rigtig godt endda - og det kan komme resten af branchen til gode. Dét mener Charlotte Lie Steen, chef for elev- og lærlingeafdelingen i FLC (Femern Link Contractors), som har hovedentreprisen på Femern Bælt-tunnelen.
Prioriterer lærlinge fra dag ét
– I bund og grund er det en prioritetsopgave. Det handler om at prioritere det fra starten af. Hos FLC har vi en selvstændig elev- og lærlingeafdeling, hvilket gør en stor forskel. Vi har haft fokus på lærlinge-delen lige fra dag ét, og vi prøver at skabe en kultur ved at lancere såkaldte lærlingedage og kickoff-meetings i løbet af året, hvor lærlingene selv bestemmer indholdet. Lærlingene vil jo gerne være sammen med andre lærlinge, hvilket alt andet lige skaber bedre rammer og et bedre miljø at færdes i, fortæller Charlotte Lie Steen og fortsætter:
– Når det er er sagt, er der selvfølgelig også meget arbejde i at få det hele til at spille. Jeg tror, at det har været altafgørende, at det hos FLC har været en prioritets-sag fra starten af. Det betyder også, at der er meget fokus på lærlingene, hvilket jeg tror, de kan mærke. De føler sig betydningsfulde, og ofte får de pålagt betydeligt ansvar i deres arbejdsopgaver.
Læs også:
Fuld fart på Femern-byggerietNaya Theilgaard Axelsen, FLC
Cand.mag. med sikkerhedshjelm
Naya Theilgaard Axelsen har været voksenelev hos FLC siden efteråret 2022. Som uddannet cand.mag. er hun på sin vis en atypisk kandidat at finde på en byggeplads. Men det at selv folk med baggrunde som hendes også har sin plads i projektet, siger en del om projektets spændvidde og potentiale.
- Altså, jeg havde jo aldrig forestillet mig, at jeg skulle ende med at arbejde sådan et sted. Men det er positivt ment, for det har været og er en god og berigende oplevelse at være her, fortæller Naya Theilgaard Axelsen.
Naya Theilgaard Axelsen arbejder med kvalitetssikring og ETF (Execution Tracing File). Hun arbejder tæt sammen med en gruppe af ingeniører, hvor hun laver kontorarbejde, men også kommer ud på selve byggepladsen, hvor hun blandt andet skal indsamle dokumentation til rapporter, rekvirere dokumenter o. lign. Blandingen af kontorarbejde og det at være ude i marken “hvor det hele sker” har også været med til at gøre arbejde spændende og afvekslende.
– Da jeg ankom, forventede jeg selvfølgelig, at der var en konkret rolle, og nogle arbejdsopgaver der ventede. Det var der bare ikke, og til at starte med var der ikke rigtigt nogen, der vidste, hvad jeg skulle. De havde aldrig haft elever som mig før, så det hele var på sin vis lidt nyt for os allesammen, erkender Naya Theilgaard Axelsen og fortsætter:
– Men vi løste det i fællesskab, og vi tog tingene lidt, som de kom. Det betød også, at jeg selv var med til at definere, hvad min rolle skulle være. Det viste sig så at være ganske sigende for arbejdet generelt, som er utroligt omskifteligt, og hvor det kræves, at man hele tiden tager stilling til noget nyt og tilpasser sig nye situationer og vilkår.
Ud over det afvekslende arbejde er Naya Thailgaard Axelsen også glad for at kunne følge det store byggeprojekt på helt tæt hold:
– Det er jo bare fedt at være lige her midt i dette kæmpemæssige byggeprojekt og se, hvordan det skyder fremad dag for dag. Især da min rolle indebærer, at jeg både sidder på kontoret, og at jeg kommer rundt på byggepladsen. Man bliver stolt over at være her, og man føler, at man er en del af noget særligt.
Flere som Naya, tak!
– Naya har en profil, som er meget vigtig for os. Hun har en baggrund og noget livserfaring, der gør, at hun passer godt ind i et miljø som vores. På længere sigt vil en person som Naya nemt kunne kobles på andre projekter, da det ofte vil være de samme opgaver, der skal løses - i forskellig indpakning, fortæller Charlotte Lie Steen.Faktisk kan de 470 årsværk som uddannes (FLCs andel af kagen) bruges på andre projekter fremadrettet. De 16 erhvervsuddannelser, som FLC tilbyder, vil være de samme erhvervsuddannelser, som skal bruges på fremtidens infrastrukturprojekter. Med et svendebrev fra FLC vil elever og lærlinge kunne bruges mange forskellige steder, men også som faglært arbejdskraft på fremtidige infrastruktur-projekter.
– Og det er virkelig en glæde at være med til at få de unge gennem et godt forløb, hvor får de nogle gode færdigheder, og så kunne sende dem videre til andre projekter efterfølgende. Det er jo det, det hele handler om, fortæller Charlotte Lie Steen begejstret. Hun fortæller videre:
– Da vores første lærling blev udlært, resulterede det i mediedækning, og jeg spurgte hende:
“Nå, er der nogen som har reageret på portrættet?
“Ja, men mest andre firmaer, der ville headhunte mig.”
Alle brancher skal være med
Og det er ifølge Charlotte Lie Steen helt naturligt, at andre virksomheder har et godt øje til de elever, som udklækkes fra Femern-projektet, når de søger arbejdskraft:– Femern er så stort et projekt, at næsten alle brancherne er repræsenteret. Og når første del af tunnelarbejdet er færdigt, skal infrastrukturen på plads, hvor der skal graves, støbes, trækkes kabler laves el, IT og en masse andet. Der bliver brug for rigtig mange hænder og ekspertise - det er helt sikkert, understreger Charlotte Lie Steen.
Det er en alsidig byggeplads, hvor man både ser folk med hjelm og sikkerhedsudstyr gå op og ned af folk i jakkesæt. Der tales også næsten mere engelsk end dansk, da en stor del af mandskabet er fra udlandet.
Fakta om Femern Link Contractors (FLC) og Femern Bælt-tunnelen
- Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største infrastrukturprojekt og verdens længste sænketunnel på 18 km.
- Femern Bælt-tunnelen får en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
- Når Femern Bælt-tunnelen er færdig i 2029, vil turen mellem Rødbyhavn og Puttgarden tage ti minutter i bil og syv minutter i tog, ligesom det bliver muligt at rejse fra København til Hamborg på under tre timer.
- Byggepladsen i Rødbyhavn er nu Danmarks største byggeplads.
- Femern Link Contractors (FLC) er et entreprenørkonsortium, der har hovedentreprisen på Femern Bælt-tunnelen. Konsortiet skal opføre sænketunnellen og står desuden bag opførslen af tunnelfabrikken, der skal støbe betonelementerne. FLC skal desuden lave ramper og portaler i Rødbyhavn og Puttgarden. Portalerne forbinder motorvej og jernbane på landjorden med sænketunnellen.
- Konsortiet består af Vinci Construction Grands Projets S.A.S (Frankrig), Aarsleff Holding A/S (Danmark), Solétanche-Bachy International S.A.S (Frankrig), Max Bögl Stiftung & Co. KG (Tyskland), BAM Infra BV (Holland), BAM International BV (Holland), Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland) og CFE SA (Belgien).
Dredging International N.V. (Belgien) er underentreprenør.
COWI A/S (Danmark) er rådgiver. - Danmarkshistoriens største anlægsprojekt åbner nye job- og karrieremuligheder for hundredevis af elever og lærlinge svarende til 500 årsværk. FLC står for 470, mens de resterende ca. 30 fordeler sig hos andre konsortier på projektet. FLC har dermed danmarkshistoriens største lærlingeklausul, der bl.a. indbefatter kontorelever, procesoperatører, elektrikere, tekniske designere, lager og logistik elever og bygnings– og anlægsstruktører.
- Blandt FLCs elever er der såvel helt unge mennesker som voksenlærlinge – herunder folk, der hidtil har arbejdet som ufaglærte, og som nu har fået mulighed for at tage en erhvervsuddannelse.