
Op til 99 % CO2 kan spares, hvis både belægning og bærelaget under genbruges. Foto: Danske Anlægsgartnere
Danske Anlægsgartnere: Overforbrug af grus og sand koster dyrt
Nye normer skal nedbringe overforbrug af råstoffer i anlægsbranchen og fremme genbrug af materialer.
Danmark er blandt de europæiske lande med det højeste råstofforbrug pr. indbygger – hele 65 % over EU-gennemsnittet. Det svarer til, at hver dansker bruger ca. 1 kilo råstof i timen, året rundt. Det massive forbrug af jomfruelige råstoffer som grus og sand skyldes bl.a. gældende normer for bundopbygning under belægninger.
Danske Anlægsgartnere (DAG) foreslår derfor at ændre normerne, da der ofte anlægges unødvendigt tykke bundsikrings- og bærelag under belægninger som terrasser, indkørsler, fortove og stier – også i tilfælde hvor det reelt ikke er nødvendigt.
- Vi overgør tingene for at være på den sikre side – også selvom erfaringerne viser, at frosthævninger sjældent er et problem. Det fører til et stort og unødvendigt forbrug af råstoffer og CO₂, fortæller Kim Tang, fagkonsulent hos Danske Anlægsgartnere og brancheforeningens repræsentant i Råstof-initiativet, i en pressemeddelelse.
Inden for få årtier kan Danmark løbe tør for egne råstoffer. Foto: Niels Åge Skovbo, Region Midtjylland
Normændringer kan reducere CO₂-udledning med op til 99 %
DAG foreslår derfor en revurdering af de eksisterende normer, særligt for mindre belastede arealer som fortove, stier og indkørsler. Her vurderer foreningen, at man i mange tilfælde helt kan undlade bundsikringslaget – uden at det går ud over kvalitet eller holdbarhed. Samtidig lægger DAG vægt på at fremme genbrug af eksisterende belægninger og bundopbygninger.
Ifølge beregninger fra Råstof-initiativet reduceres CO₂-udslippet med op til 99 %, når eksisterende materialer genanvendes frem for at anvende nyt grus og stabilt underlag.
- Vi bliver nødt til at bruge vores sunde fornuft og praktiske erfaringer. Gør vi det, er der faktisk enorme besparelser i sigte – både i forhold til økonomi, råstoffer og CO2-udledning, understreger Kim Tang.
Praktisk erfaring bør erstatte overforsigtighed
De nuværende normer tager udgangspunkt i vejregler udviklet til motorveje og tung trafik – og overføres ukritisk til langt mindre belastede anlægsopgaver. Det medfører ifølge DAG, at både rådgivere og bygherrer ofte vælger overdimensionerede løsninger for at minimere enhver risiko.
- Der er tale om en form for ansvarsforflygtigelse. Man vælger de dyreste løsninger – ikke fordi det er nødvendigt, men fordi man vil undgå enhver tvivl. Men vi bliver nødt til at bruge sund fornuft og bygge på erfaring, fortæller Kim Tang.
En nødvendig ændring i normerne
DAG ser det som afgørende, at normerne for bundopbygning bliver tilpasset den faktiske brug og belastning. Organisationen arbejder aktuelt på at udforme et oplæg til reviderede normer og vil samtidig tilbyde rådgivning til medlemsvirksomheder om, hvordan mere bæredygtige metoder kan implementeres.
- Vi står over for et paradigmeskifte i branchen. Det handler om en grundlæggende ny måde at tænke belægninger på for at sikre adgang til råstoffer i fremtiden og tage ansvar for klimaet, siger Kim Tang.
Om Råstof-initiativet
Råstof-initiativet er et partnerskab mellem offentlige og private aktører, herunder Region Midtjylland, NCC Industry og Danske Anlægsgartnere. Initiativet undersøger mulighederne for at reducere brugen af jomfruelige råstoffer i anlægsarbejder.
Undersøgelser af 41 belægningsprojekter fra de seneste 5 til 100 år viser, at frosthævninger stort set aldrig forekommer, og at ældre belægninger ofte holder sig i god stand – også uden bundsikringslag.
Partmere i Råstof-initiativet
Region Midtjylland (initiativtager)
NCC Industry (initiativtager)
Malmos - en del af IDVerde (initiativtager)
Arkil
Aarhus Kommune
Aarhus Vand
Cowi
Danske Anlægsgartnere
Danske Landskabsarkitekter
GEO
Horsens Kommune
Idverde Danmark
Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus
Landskabsrådet
Melgaard+co
Per Aarsleff
Region Nordjylland
Sandell Sustainability
Schønherr
Teknologisk Institut
Thing Brandt Landskab
Vejdirektoratet
Læs mere om igangværende landskabsarbejder