Portræt af elektriker Peter Olsen fra Kemp & Lauritzen
Peter Olsen har aldrig fortrudt, at han blev elektriker – heller ikke selvom den hastige udvikling gør, at noget af hans børnelærdom i dag er forældet. Forandringerne i branchen er med enkelte vigtige undtagelser, noget jeg har det rigtig godt med, siger han.
Alt er forandret men kunderne og Ohms Lov er stadig de samme
Peter Olsen har store kompetencer indenfor både luftledninger og opbygning af avancerede telefoncentraler. Men i dag er centralerne erstattet af IP-telefoni, og luftledningerne er gravet ned i den sorte muld.
Den 44-årige Kemp & Lauritzen-elektriker fortæller anekdoten som et eksempel på den forandringsparathed, der skal være i enhver elektrikers personlige værktøjskasse.
Uden den var han måske i billedlig forstand selv blevet begravet – eller i hvert fald erstattet af en anden med mere tidssvarende kompetencer. Men sådan gik det heldigvis ikke, og vilkårene generer ikke Peter Olsen – nærmest tværtimod.
- Vi kan ikke komme udenom, at den teknologiske udvikling er gået utroligt hurtigt, siden jeg kom i lære hos Herlev Elektrikeren i 1992. Det, der var hightech dengang, er langt hen ad vejen forældet i dag, og den udvikling vil formentlig fortsætte med at accelerere. Det eneste, man kan gøre, er, at være forandringsparat og tage de kurser, man bliver tilbudt. Det gør jeg, og det har jeg det rigtig fint med, siger han.
Elektriker til lands eller til vands?
Det stod da heller ikke skrevet nogen steder, at Peter Olsens liv og karriere skulle blive et tilbagelænet forløb uden de store forandringer. For faren, der er smed, havde i sine unge år sejlet som maskinmester, og havde naturligvis fyldt sønnikes ører med røverhistorier fra de syv verdenshave. Det lød godt syntes den unge Olsen.
- Da jeg i 9. klasse skulle i erhvervspraktik, havde jeg bestemt mig for, at det skulle være som elektriker – muligvis på et skib. Men da der ikke umiddelbart var en båd med afgang mod Sydpolen, faldt valget på Herlev Elektrikeren. Det blev en rigtig god oplevelse, så efter det, lagde jeg sømandsplanerne på hylden, fortæller Peter Olsen.
Som udlært arbejdede han nogle år i forskellige virksomheder, og endte i 1997 hos Segerlin og Christensen, der i 2007 blev opkøbt af Kemp & Lauritzen A/S. Her har han siden da arbejdet som serviceelektriker.
I skrivende stund drejer det sig om installationsudvidelser hos Ørsted i Virum, men det kunne ligeså godt have været enhver anden større virksomhed, Københavns Lufthavn eller for den sags skyld Forsvaret, der er en stor kunde.
Læs også: Portræt af maskinsnedker og faglærer Peter Johnny Hansen: Vi skal uddanne håndværkere i verdensklasse!
Jeg er glad hvis kunden er glad
For det meste kører Peter Olsen direkte fra privaten i Vallensbæk og ud til kunden – nogle gange alene, og nogle gange i selskab med en lærling.
Det er bare én af de mange forandringer, der er overgået elektrikerfaget i de godt og vel 20 år, han har været med.
- I gamle dage mødte man jo ind i firmaet hver morgen, og fik en arbejdsseddel. Det betød på den ene side, at man så lidt mere til kollegerne, men også, at der var noget mere transporttid og dermed spildtid. Generelt må man jo sige, at tingene går meget stærkere i dag, end de gjorde tidligere.
Som serviceelektriker kan Peter Olsen da også af og til misunde de kolleger, der går i et sjak på en byggeplads, og har et godt kammeratskab. Men det er svært at få det hele.
- Man forsøger jo at finde den niche, hvor man har det bedst. Og selvom der er nogle ting, jeg savner ved byggepladserne, er jeg utroligt glad for den kundekontakt, jeg har som serviceelektriker. Jeg synes, det er spændende at snakke med mennesker, aflæse deres behov og så levere det, der løser problemet. Jeg er kort sagt glad, hvis kunderne er glade, og det er de heldigvis i langt de fleste tilfælde.
Ud over Ohms Lov og andre fysiske lovmæssigheder er der få konstanter i elektrikerfaget. Men det generer ikke Peter Olsen, der har været elektriker i 21 år.
Farvel til Supermand
I forhold til forandringer er de installationer, elektrikerne laver i dag, også blevet væsentligt mere komplekse end tidligere. Alt taler sammen, og alt er energioptimeret til det yderste. Og hvad angår arbejdspladskulturen er alkoholen fuldstændigt forsvundet, ligesom der er kommet meget mere fokus på sikkerhed.
- Den der tendens til, at ville lege supermand, er forsvundet. Det er blevet ok at lade hensynet til sikkerheden komme først og sige, at der kravler vi altså ikke op uden en faldsikring. Det er også noget, som firmaet i høj grad bakker op om.
Alt det er ifølge Peter Olsen en glimrende udvikling. Men det er alligevel her, hvor samtalen drejer ind på sikkerhed og løn- og arbejdsvilkår, at han får et par dybe rynker i panden. Han forklarer selv hvorfor:
- Byggebranchen er jo fyldt med folk østfra, og det gør ondt at se, hvordan mange af dem bliver snydt og bedraget og bydes elendige arbejdsforhold. Det gør mig utroligt trist, når jeg ser et helt sjak, der er hentet op for at fjerne en varmecentral, der er fyldt med asbest, og når jeg i øvrigt ser de forhold, som de mange steder går under.
- Det vi ser, er jo udviklingen af et A-hold, hvor der er styr på sikkerheden, og hvor alle er i fagforening og har ordentlige overenskomster. Og så på den anden side et B-hold, der nærmest er et parallelsamfund, hvor alle de nævnte ting er fraværende.
Skør prioritering
På spørgsmålet om Arbejdstilsynets rolle i den forbindelse ryster Peter Olsen på hovedet.
- Arbejdstilsynet er jo en parodi i dag. Vi ser dem sjældent, og når de endelig kommer, varsler de deres besøg. Det betyder så, at alle dem, der ikke har styr på forholdene kan nå at få ryddet op. Det er ikke ok overfor østarbejderne, men heller ikke overfor et firma som Kemp & Lauritzen, der gerne vil have ordnede forhold, og som derfor oplever en unfair konkurrence. I sidste ende kan det jo også gå ud over vores sikkerhed, hvis noget eksploderer, eller de falder ned i hovedet på os.
Peter Olsen kender ikke årsagen, men gætter på, at det både er tilsynets budgetter og evne til at prioritere, den er gal med.
- Jeg synes i hvert fald, der er et eller andet galt, når man bruger ressourcer på at kontrollere hæve-sænke-borde på kontorarbejdspladser, men meget sjældent kommer ud på de farlige byggepladser, hvor folk render rundt i tunneller, eller demonterer asbestfyldte varmecentraler. Der er et eller andet, der er helt skævt der.
Læs også: Portræt af Kim Hoé fra Ronæs Entreprenør & Anlægsgartner: Alt er forandret, men kunderne og Ohms Lov er stadig de samme
En kunde er stadig en kunde
Peter Olsen understreger, at østarbejderne og deres løn- og arbejdsforhold er det eneste punkt, hvor han synes, at udviklingen er kørt af sporet. Og for hans eget vedkommende ser han da også lyst på fremtiden – også selvom den kan virke mindre forudsigelig end tidligere.
- Når jeg kigger i krystalkuglen, så tror jeg egentlig, der vil være brug for elektrikere i mange år frem. Indenfor overskuelig fremtid vil ladestationer til elbiler formentlig blive et kæmpe område, og sådan vil tingene fortsætte med at udvikle sig. Der kommer nyt, og det gamle forgår, og samtidig prøver vi bare at følge med. Heldigvis er Ohms Lov stadig den samme, og en kunde er stadigvæk en kunde. Med de præmisser skal det nok gå alt sammen, smiler Peter Olsen.