Helle Juul om Hedehusene Stationsplads: Et byrum skal ikke fastlåses til bestemte funktioner
Hedehusene Stationsplads har gennemgået en transformation med det formål at skabe identitet og sammenhængskraft for området, samtidig med pladsen får en åbenhed for nye funktioner. Udfordringen med at revitalisere det tidligere centrale byrum er en generel udfordring rundt om i landets stationsbyer.
Hedehusene er kendetegnet ved tunge trafikale korridorer tværs gennem byen, og det gør det vanskeligt at skabe sammenhæng. Derfor har det for Helle Juul, Founding Partner i Juul ǀ Frost Arkitekter været afgørende at få skabt et samlingspunkt for beboere, pendlere og besøgende, hvor hverdagslivet kan udfolde sig.
- Transformationen af pladsen tager afsæt i den lokale historie som et stop på Danmarks første jernbanestrækning og Hedehusenes teglindustri. Gennem én sammenhængende flade i røde teglsten har vi skabt et byrum, der tager afsæt i de eksisterende bygninger og fejrer byens kulturarv som teglproducent med sin materialitet. De røde teglsten skaber fokus på stedet selv og vil tiltrække nysgerrige, da pladsen er indrettet som en uformel invitation til ophold på trappe og på bænke. Ambitionen for Hedehusene har været at gøre stationspladsen til en destination i sig selv ved at skabe et levende og attraktivt byrum, hvor dens værdi er uafhængig af bil-, tog- og bustrafik, som tidligere har været dens eneste funktion, fortæller Helle Juul.
At fremtidssikre byrum
Juul ǀ Frost Arkitekter har den overordnede filosofi omkring byrum, at de skal have en åbenhed – et potentiale til at kunne mere end én ting. Og derfor indledte man processen med at få et overblik over hvilke mennesker, der forventes at have deres gang på stationspladsen, nu og i fremtiden.
- Vi lyttede grundigt til brugernes ønsker og foretog en række ”voxpop” undersøgelser på pladsen, ligesom der blev sammensat en beboergruppe. Den brugerinddragelsesproces tog 3-4 måneder, hvor vores opgave var at navigere i de forskellige opfattelser og til sidst bringe folk sammen i det endelige koncept, som tilgodeser både erhvervsliv og borgere, samt aktører som Movia og Banedanmark. En stationsplads har mange forpligtelser på forskellige niveauer, og der må man tænke helhedsorienteret, så man respekterer både fortiden, nutiden og fremtiden, fortæller Helle Juul, der ser et potentiale i stationsområder landet over for igen at blive byernes levende nav – der samler og spreder bylivet.
- Mobilitet er vigtigt i vores samfund i dag, og hvis vi ser på togstationens tidligere rolle, så har det været som forbindelsesled til omverdenen. Når vi så ser på hvad, der går igen i landets stationspladser, så er der typisk en større zone rundt om, hvilket gør det muligt at bygge tættere og højere, ligesom infrastrukturen på baggrund af stationsnærheden understøtter muligheden for en højere bebyggelsestæthed. Her er der et potentiale for at tænke strategisk.
Sammenhængskraft og åbenhed
Juul ǀ Frost Arkitekter blev inviteret til at give deres perspektiver på projektet ud fra to kriterier: At man arbejder med en grundig, dialogbaseret tilgang, samt at arkitektvirksomheden har en del erfaring med at fremtidssikre byrum.
- Vi afholdte borgermøder i stationsbygningen, og det er vigtigt at være bevidst om, at de røde stationsbygninger har en værdi og et potentiale til at skabe identitet for et område. Men det kræver et helhedsperspektiv– hvor rammebetingelserne skal understøtte mangfoldighed, og hvor alle og enhver får lyst indtage og bruge pladsen, siger Helle Juul og fremhæver en oplevelse på Hedehusenes Stationsplads, hvor 20 mandlige gymnaster en eftermiddag havde flyttet deres træning til stationspladsen:
- Det er vigtigt ikke at lukke af for nye oplevelser, og det er et stort problem, når parker og byrum bliver programmeret krampagtigt til bestemte situationer. Åbenhed er et nøgleord, så rummet hele tiden kan indtages af forskellige mennesker på forskellige tidspunkter. Stationsområder overalt i landet har et enormt potentiale, der kun v