Mercedes-Benz eVito: Et stille pusterum midt i storbyen
Der er stress, jag og alarm ad libitum for de kørende i storbyerne. Pakkeposten, serviceteknikeren og nøglesmeden manøvrerer rundt på travle gader på alle tider af døgnet. Vores testperson, snedker Finn Nielsen fra Nielsen og Holstein, er begejstret for det pusterum mellem opgaverne, som der opnås med Mercedes-Benz’ nye eVito. Batteriet i den tyske kvalitetskassevogn skulle dog række længere for at dække snedkerens daglige behov.
Der skulle dog en længere rækkevidde til for at opfylde hans krav til en ny kvalitetskassevogn.
Bygge- og Anlægsavisen har lånt den nye Mercedes-Benz eVito, som markerer virksomhedens strategi om, at man vil tilbyde en helt eller delvist elektrisk variant i alle segmenter. Således er eVito blandt de få eldrevne varebiler, vi har på det danske marked.
Læs også:
Fremtidens varebil fra Mercedes
Det er svært at vænne sig til. At sætte sig ind i en elektrisk kassevogn, dreje nøglen og høre… intet. Kun info på skærmen viser, at den 1000 kilo tunge kassevogn faktisk er køreklar.
Med snedkermester i byen
En kassebil testes bedst med nogen, der har omfattende erfaring med varebiler. Snedker Finn Nielsen har over 40 års erfaring som blandt andet kørende servicesnedker og møbelsnedkerinstruktør. I dag driver han møbelsnedkerfirmaet Nielsen og Holstein med eget værksted sammen med hustru og medstifter Bodil Holstein. Sammen udvikler og fremstiller de selv de fleste slags møbler, brugskunst og udfører særbestillinger. Finn må siges at være den oplagte person at tage med på råd.
Et rummeligt førstehåndsindtryk
Finn Nielsen står med et skævt smil, allerede da jeg parkerer i indkørslen. Det er tydeligt, at designet på eVito imponerer ved første øjekast. Jeg spørger, hvad det mest væsentlige er ved køb af ny kassevogn:
- En god siddekomfort er mit ultimative krav, til ny bil. Det er jo en arbejdsplads og kontor for dem, der kører til, fra og mellem opgaverne dagligt. I eVito her er komforten i den grad i orden. Jeg har plads til benene, jeg kan læne sædet tilbage, rattet kan indstilles, og der er plads til kaffe, vandflaske og madpakke. Så den virker både komfortabel og rummelig, vurderer Finn Nielsen.
Og der er tænkt over komforten i eVito. I standardudstyrspakken finder man f.eks. komfortførersæde med sædevarme og lændestøtte, halvautomatisk aircondition, indstilleligt rat og meget mere. Kataloget af ekstraudstyr er spækket med muligheder for at skræddersy både kabine og lastrum.
Plads til det hele
Finn Nielsen er tidligere servicesnedker. Kassevognen, som også fungerede som mini-værksted, fik dagligt mange kilometer under hjulene.
- Som servicesnedker bliver man kaldt ud til kunder, der fx har fået møbelskade. Din servicebil skal derfor have plads til maskiner, materiel og træ. Et gennemtænkt design af varerummet er derfor essentielt, fortæller Finn Nielsen og kigger ind i lastrummet.
Vores testmodel er eVito 111 FWD Lang (A2). Den findes desuden i en ekstra lang version. ˘er er placeret tre batterimoduler under bilen, så Vitoens dimensionerne bibeholdes. Dagens model tilbyder en lastrumslængde på 2831 mm., en lastvolumen på 6,0 m3 og en kapacitet på 1016 kg. Den synes således at være gearet til de fleste erhverv, der har brug for en kassevogn i denne klasse.
En lydløs bytur
Den lydtætte kabine vækker begejstring. Vi ruller vinduet en anelse ned og indser straks, at vi er i Københavns centrum med støj, trafik og alarm. Finn Nielsen er tilfreds med både kørsel og kabine:
- Vi er på den tæt trafikkerede hulgårdsvej, hvor det kan blive trættende med al den larm og støj. Men lige nu kan vi stort set ikke høre noget – hverken fra gaden eller fra bilen. Det er virkelig rart og afslappende, siger han:
- eVito ligger tungt og stabilt på vejen. Affjedringen er så sublim, at villevejenes utallige fartbump ikke længere er årsag til væltet kaffe og irritation. Fordelen for de kørende er, at man kommer godt og afslappet frem til de forskellige opgaver.
Retro-panelet
Den knapbetjente infotainmentskærm i lav opløsning skuffer dog meget. Der har konkurrenterne overhalet med deres standardpakker. Det står i skarp kontrast til det øvrige gennemtænkte design. Men øvrig kvalitet, form og facon imponerer og matcher forventningerne til en Mercedes-Benz. Det anbefales, at man opgraderer panelsystemet til eksempelvis Audio 40 med 7” touchscreen, DAB+, Apple Carplay/Android Auto mv.
Elbilens akilleshæl
Rækkevidden.. Den lydløse højeffektive elmotor i eVito er på 85 kW (114 hk) med et omdrejningsmoment på 300 Nm. Batterikapaciteten på 41,4 kWh giver en rækkevide på op til 150 km. Når bilens funktioner, som fx AC, er i brug, eller på kolde dage kan man forvente ned til omkring 100 km.
Man kan undres over, at eVito, ligesom få af konkurrenternes tilsvarende modeller, ikke formår at tilbyde en bedre rækkevidde. For muligheden er derude, forstås. Desværre har kassevognen en begrænset ladeeffekt på 7,2 kW. En fuld opladning tager således ca. 6 timer.
- Efter i dag er jeg blevet vild med eVito med dens komfort og køreglæde. Men som servicesnedker kørte jeg mellem ca. 100 – 150 km. om dagen. Det udelukker desværre eVito af frygt for nedetid og forsinkelser. Men til andre erhverv, er den jo helt optimal, siger Finn Nielsen og nævner pakkebude, serviceteknikere, håndværkere og andre, der bor tæt på arbejdet.
Hvornår Mercedes-Benz opgraderer til bedre batterier, må tiden vise. Men snart forbydes brændstofforbrugende transport helt, og det vil givet vis øge både efterspørgsel og udviklingen.
Fremtiden er emissionsfri
Dagen er gået og Finn Nielsen er tydeligvis blevet betaget af køreglæden og den lydtætte kabine, samt dens rummelighed og gode kvalitet. Det er faktisk kun rækkevidden, der gør, at traditionelle Vito ville passe bedre til Finn og hans kørselsbehov.
- Jeg ville nyde at skifte til denne her kassevogn. Jeg har den grundholdning, at vi skal værne om miljøet og jorden bl.a. gennem emissionsfrie biler. Min ideologi og fascination af eVito må altså holde ud indtil en model med længere rækkevidde. Ellers vil jeg sige, at jeg generelt er meget imponeret over eVito, og glæder mig til at køre i den igen en dag.
FAKTABOKS - eVito 111 FWD Lang
Motor 85 KW EL (114 hk)
Rækkevidde op til 150 km. på en opladning
300 Nm moment
Farve: Artisk hvid,
Navigationspakke: Becker MAP Pilot og bakkamera
M+S dæk
Interiør:
Sort stof
LED lys i lastrum
Træbund, lastsikringsskinner til sider, sidebeklædning i lastrum
3200 kg. totalvægt op til 925 kg. lastevne
Standardudstyr (udpluk):
TEMPMATIC automatisk aircondition
Komfortførersæde m. armlæn, lændestøtte og sædevarme
Regnsensor
Indstillelig ratstamme
180gr. dobbeltfløjede bagdøre (Bagklap u rude - U/B)
Hastighedsbegrænser 120km/t
El-indstillelige/opvarmede sidespejle
Bakalarm (akustisk)
Elektrisk styrtøj
Mercedes-Benz nødopkaldssystem Mercedes Pro
Radio med bluetooth, USB, SD-kort og 2-vejs højtalere
Igangsætningsassistent
Lysassistent
Automatgear
Fabriksmonteret ekstraudstyr i testbil (udpluk)
Elektrisk sammenklappelige sidespejle
Sædevarme i passagersæde
M+S dæk
Skydedør i venstre side af varekassen
Kunstlæderindtræk, sort
TESTBIL: Vejledende udsalg : 345.017 excl. moms inkl. reg.afgift
Max effekt kW / hk : 85/116 Moment (Nm) : 300Nm Gearkasse : Aut
Listepris for standardmodellen:
eVito 111 Lang A2:
326.000 ekskl. moms.
407.500 ekskl. moms
Forskellige leasingplaner tilbydes