Lollands Trælast ser stort potentiale i Femern – og nye udfordringer
Den familiedrevne Lollands Trælast A/S har lokalt kendskab om nogen og kan servicere det kommende byggeri af Femern-tunnelen med alt fra store byggeelementer til små mangler i mandskabsbyen. Hos trælasten påpeger man, at Femern potentielt giver store muligheder for området – men opfordrer også til allerede nu at tænke på øens videre fremtid.
Fem minutter fra byggeriet af Femern-tunnelen ligger Lollands Trælast A/S, som den har gjort det i flere menneskealdre. Få har som den familiedrevne forretning i Rødby større insider-kendskab til området med de lange martime og håndværksmæssige traditioner. Trælasten dækker hele paletten og kan derfor også servicere bl.a. store byggepladser og fagfolk som entreprenører og håndværkere på Femern-projektet.
Akut udrykning og komplet leveringsevne
- Vi kender området og de andre lokale virksomheder rigtig godt. Vi kan selv tilbyde alt fra skruer og søm til jern, støbebrædder, sikkerhedstøj, Akku-maskiner og meget mere, som vi alt sammen har på lager. Kort sagt alt til byggepladsen fra de store elementer til mindre mangler i mandskabsbyen. Og hvis der er noget, vi ikke har, kan vi hurtigt skaffe det hjem eller formidle via de lokale samarbejdspartnere. Så på den måde yder vi et ekstra lag service og har samtidig den store styrke, at vi ligger så tæt på byggeriet, siger tømmerhandler Tim H. Rasmussen fra Lollands Trælast A/S – XL-Rødby.
Han ser evnen til akut udrykning som en klar styrke for et stort byggeri, hvor det nogle gange går rigtig stærkt. Den nære beliggenhed, kendskabet til branchen og området samt et fornuftigt lager betyder en sikker og hurtig levering af f.eks. byggemateriale og håndværktøj. Dertil kommer, at Lollands Trælast A/S kan fungere som en naturlig sparringspartner og rådgiver for bl.a. konsortieformænd, så man altid kan få indkredset præcist, hvad der er brug for.
Femern giver vækstmuligheder
Lollands Trælast A/S har været i familiens eje siden 1980, og de seneste 15 år har Tim H. Rasmussen stået i spidsen for Rødbys trælast med 12 ansatte. Han ser igangsættelsen af Femern-byggeriet som en forløsning for området:
- Vi har været igennem 1980’ernes kartoffelkur, et opsving i 1990’erne og start-00’erne og endnu en krise omkring 2008 og i årene efter. Det har været et tungt møllehjul og hele området har lidt. Folk har ventet på, at byggeriet af Femern-tunnelen skulle gå i gang, og nogle har givet op og drejet nøglen om, siger Tim H. Rasmussen, og fortsætter:
- Men vi har overlevet og har et opland af gode og trofaste kunder. Det synes jeg fortæller noget om vores berettigelse. Femern er et kæmpeprojekt og kan vokse sig endnu større, så hele øen kommer mere på Danmarkskortet, for der er en stor interesse for det også internationalt. Muligheden er der nu for at skabe vækst med nye virksomheder og industrier m.m., påpeger Tim H. Rasmussen.
Tænk fremad allerede nu
Han forventer, at Femern helt sikkert giver en positiv effekt for butikken og hele området i byggeperioden. Og bagefter vil der fortsat være landanlæg, tunnelen osv., der skal passes og vedligeholdes.
- Det her er porten til Europa fra det allernordligste til det sydligste. Endda med togtrafik, som er mere mijøvenlig. Jeg håber meget, at nogen – også fra politisk side – ser mulighederne og skubber på. Hvad kan vi tiltrække af produktionsvirksomheder, lagre, industrier osv.? Jeg håber og tror, at det vil sætte gang i hjulene, at vi kan fastholde og tiltrække vækst og erhverv. Så der er god fornuft i allerede nu at tænke om på den anden side af Femern-byggeriet, slutter Tim H. Rasmussen.
Der har ligget trælast på samme adresse siden 1913, og den familiedrevne Lollands Trælast A/S bruger i dag fortsat lokalt og veluddannet personale. Ekstra god service og know-how er nøgleordene, hvad enten det gælder hjælp til små private projekter eller et meget stort anlæg som byggeriet af Femern-tunnelen.