Varevognstest: Toyota Proace - Effektiv slider med masser af luksus
I 15 år i træk var Toyota Hiace den mest solgte varebil i Danmark, indtil den i 2013 blev erstattet af Toyota Proace, som var udviklet af PSA Peugeot/Citroen. For et par år siden kom så anden generation af Proace-serien, der lige som forgængeren bliver produceret på PSA-koncernens produktionsanlæg i Valenciennes i Nordfrankrig.
I 2017 blev den nye Toyota Proace kåret som årets varebil. Det forstår man godt, når man står foran den hos Toyota Danmark i Søborg, mens sommersolen steger ned på tredje måned fra en skyfri himmel. Førstehåndsindtrykket er et smukt køretøj med flotte linier. Og når man sætter sig ind i det og tænder for det automatiske klimaanlæg, der forvandler den trykkende hede udenfor til behagelig kølighed, føler man sig forkælet. Noget der er vigtigt, når varebilen er ens arbejdsplads.
Sådan er det for dagens testkører Michael Friis, der på 14. år arbejder som elektriker hos Kemp & Lauritzen – Danmarks største tekniske installationsvirksomhed med over 2.000 ansatte og en omfattende flåde af køretøjer.
- Man sidder virkelig godt. Kørerkomforten er suveræn, konstaterer han, så snart han har sat sig til rette i det højdejusterbare førersæde, der bekvemt er udstyret med et armlæn i højre side.
- Siddekomforten betyder meget for mig. Jeg bor selv i Køge og har mellem 1-1½ times transport hver vej. Dertil kommer, når vi kører i løbet af dagen for at hente materialer. Det bliver til mange timer i varebilen hver dag, så det er vigtigt, at man sidder godt, siger Michael Friis og kigger sig rundt i den stramt designede førerkabine.
Velkonstrueret kabine
Toyota har aldrig haft problemer med at levere en velkonstrueret førerkabine. Det samme kan ikke siges for PSA Peugeot Citroen, der jo har bygget Toyota Proacen. Men selv om kabinens dele er tegnet af efter PSA-dele er kvaliteten god, og varebilen føles som om, at den kan tåle intensiv daglig brug:
Toyota Proace er indrettet, så sædet sidder højt med et højt placeret instrumentpanel og et lavtsiddende loft. Det gør, at der ikke er alverdens plads til forruden, der virker smallere end nogle varebilers brede panoramavinduer.
- Ruden er ikke stor, men den er stor nok. Jeg synes, at der er glimrende udsyn, fastslår Michael Friis.
Til gengæld er han ikke glad for kopholdernes placering. Der er kun to i hele kabinen, og de er placeret i hver side på toppen af instrumentkonsollen.
- Man skal læne sig alt for langt frem for at nå kopholderen, det er ikke så smart. Jeg bruger den hele tiden, ikke til kaffe men til vandflasker. Når man rammer en kø eller tæt trafik, så er det rart at have noget at drikke, ikke mindst denne sommer, smiler han.
Omvendt er han begejstret for, at bilens handskerum er tilsluttet airconditionanlægget. Med et lille vip med fingeren, drejes en ventil, og handskerummet forvandles til et minikøleskab, der kan holde madpakken og vandflasken kold.
- Det er luksus, udbryder Michael Friis for første, men ikke sidste gang. Han har dog en enkelt bøn til både Toyota og andre varebilskonstruktører:
- Det ville være utrolig dejligt, hvis man kunne låse handskerummet lige som i gamle dage, så man for eksempel kan opbevare sit tankkort der. Det savner jeg.
Sikkerhed som standardudstyr
En anden ting, der er vigtigt, er sikkerheden, og her kan Toyota Proace sagtens være med. Blandt de ting, som Toyota bruger til at lokke nye kunder til, er at Toyota Safety Sense systemet er med som standardudstyr i alle Proace-modeller. Det omfatter blandt andet automatisk nødbremse, vognbaneassistent, vejskilteassistent, førertræthedsalarm og op- og nedblænding af fjernlys.
Michael Friis er især begejstret for, at man kan koble varebilens fartpilotsystem sammen med dens GPS-system.
- Det betyder, at man kan indstille bilens hastighed til 110, hvis man kører på motorvej, eller til at følge de skiftende hastighedsgrænser, som systemet opfatter. Når nogen så kører langsomt foran dig, sætter varebilens automatisk farten ned, og når der igen er fri bane, sætter den farten op til den tilladte hastighed. Det gør det utrolig nemt for føreren, som slet ikke behøver at træde på speederen, og man undgår irriterende bøder. Er det nødvendigt? Nej. Men det er igen luksus, smiler han, og sammenligner med den Opel Vivaro, som han kører i til daglig i jobbet hos Kemp & Lauritsen. Her er den eneste ”luksus”, at køretøjet er udstyret med fartpilot og klimaanlæg.
En anden ting, som øger sikkerheden i Toyota Proace er den alarmlyd, der starter, hvis bilen kommer for tæt på striberne i vejbanen. Og endnu mere nyttigt er blindvinkelsystemet, der efterhånden ses på en del varebilsmodeller. Her advares føreren af en rød prik, der tænder i sidespejlet, hvis et andet køretøj, kommer for tæt på én eller omvendt. Det forhindrer de farlige situationer, hvor man trækker ud i en anden vognbane for at overhale uden at kunne se den bil, der netop er ved at overhale én selv.
- Til gengæld er det et minus, at sidespejlene er relativt små, og at de ikke der forsynet med en ekstra vidvinkelsektion, så man kan se cyklister, der ligger kører op på siden af én, siger Michael Friis. I næste øjeblik viser han, hvad han mener, ved at følge en cyklist i sidespejlet, der forsvinder, da han er 5-10 meter fra at nå op på ved siden af passagerdøren.
Masser af motorkraft
Mens vi har talt om sikkerheden, har Toyota Proacen bevæget sig ud på motorvejen. Her lægger vi for alvor mærke til, hvor støjsvag den er, idet den eneste lyd, som høres i kabinen, er lyden af varebilens dæk, der suser hen over asfalten.
Vi lægger også mærke til den hurtige acceleration. Testbilen har en maksimal hastighed på 170 km/timen, og man får klart en fornemmelse af, at det ikke ville ændre nævneværdigt på motorens lyd, hvis vi kørte så stærkt.
Den model, vi sidder i, er en Toyota Proace 2.0 D med 2 liters dieselmotor, 6 manuelt betjente gear og en maksimal ydelse på 150 HK. Den fås også i en udgave med automatgear og med maksimal ydelse på henholdsvis 120 og 180 HK,
Har man ikke brug for helt så mange muskler tilbyder Toyota også 1,6 liters versioner med henholdsvis 5 manuelt eller automatisk betjente gear og maksimal ydelse på enten 95 eller 115 HK.
- Den ligger rigtig godt på vejen, og den har masser af kraft, lyder de anerkendende fra Michael Friis.
Automatiske laddøre
Testturen er ved at være forbi og vi er tilbage ved det ældre villakvarter i Glostrup, hvor Michael Friis og hans kolleger er ved at lægge fibernet ind i 210 lejligheder.
Nu er det tid at kigge på varebilens ladrum, der er på 6,6 kubikmeter. Der er adgang til lastrummet enten via dobbeltdørene i bagenden eller via en af de to sidedøre. Man kan kort sagt komme ind til sine ting fra alle sider og ikke nok med det. Et tryk på nøglen, åbner og lukker sidedørene efter behov. Michael Friis kan næsten ikke skjule sin begejstring.
- Det her er virkelig smart. Det betyder, at jeg kan bære noget hen til bilen uden at skulle sætte det fra mig og stå og bakse med at låse op. Det er jo ren luksus, og det ville klart spare en masse besvær og kræfter i dagligdagen, siger han, og hans kolleger, der i mellemtiden er kommet ud af bygningen og har slået ring om varebilen, nikker samtykkende.
- Med en dør i hver side vil man også kunne indrette ladrummet med en reol i midten, så man kan udnytte pladsen optimalt, tilføjer Michael Friis og måler længden på ladtrummet.
- Vi kører en del med rør på 3 meter, der ikke kan være i vores Opel varebiler, så vi er nødt til at bukke dem. Her er længden cirka 280 centimeter, så det er stadig ikke helt langt nok, men de vil kunne være der uden at blive bukket, hvis man lægger dem på skrå, siger han.
Ud over ladrummet er Toyota Proacens førerkabine forsynet med en del opbevaringsrum ikke mindst i dørene.
- Det er godt med disse her dybe rum i siden, så man kan tømme lommerne for værktøj, når man sætter sig ind i varebilen, siger Michael Friis.
En hurtig konklusion
Så er testen slut og der er lige tid til at fremdrage tre hurtige plusser og minusser ved Toyota Proacen:
- De automatiske sidedøre i ladrummet er et stort plus. Det samme er klimaanlægget og muligheden for at bruge handskerummet som kølerum. På minussiden er der placeringen af kopholderne, den manglende lås på handskerummet og den manglende vidvinkelsektion i sidespejlene, opsummerer Michael Friis og tilføjer:
- Det er en rigtig dejlig varebil med masser af luksus. Jeg ville bestemt ikke sige nej, hvis mit firma valgte at købe dem i stedet.
DEN TESTEDE MODEL
Model: Toyota Proace 2.0D Long Comfort ONE
Motor: 4 Cylindret diesel motor
Max ýdelse 150 HK
Tophastighed: 170 km/timen
Brændstoføkonomi: 14,9 km/liter
CO2: 176 g/km
Totalvægt: 3,1 tons
Lastrum: 6,6 kubikmeter
Pris for denne model: 260.300 kroner (ex. moms)
Serviceaftale med 60.000 km/3år: 272 kroner pr. måned (inkl. moms/ekskl. dæk)