Toyota: God håndværkerbil til især VVS’ere og elektrikere
Den scorer højt på finish og komfort, mens varerummet får en blandet modtagelse af de to tømrere, som Bygge- & Anlægsavisen har bedt teste den nye Toyota Proace.
Den mest solgte kassevogn
Toyota Hiace var den mest solgte kassevogn i Danmark i 15 år. Dens afløser – Proace – kom på markedet i 2013 og bliver i dag produceret i samarbejde mellem Toyota og Peugeot/Citroën. Den er skabt til det europæiske marked og er ligesom søstermodellerne Peugeot Expert og Citroën Jumpy bygget på fabrikken Sevelnord ved Valenciennes i det nordlige Frankrig.
Den nye Proace kommer i tre forskellige karosserivarianter: en ny kompakt, en mellemlang og en lang udgave og med fem forskellige motorvarianter fra 95 til 174 hestekræfter. Vi fik lov til at prøve den mellemlange med en 120 hestes dieselmotor.
Kritiske håndværkerøjne
Vi kører let og elegant gennem de mange rundkørsler på Mosede Strandvej i Greve, hvor tømrerfirmaet Jeppe Jepsen holder til. Her møder vi Mikael Larsen og Ole Bossow, der har lovet at se på Proacen med kritiske håndværkerøjne. Som det første går de begge mod bagdørene for at kigge ind i lastrummet, der kan rumme tre Euro-paller. Mikael Larsen hopper ind:
- Der er for højt op. Vi kører ofte med vinduer, og her skal vi løfte dem for højt op, siger han og måler længden i rummet, 2,5 meter:
- Det vil nok også passe bedre til vores behov med den lidt længere variant, mener han.
Til elektrikere og VVS’ere
Mellem varerummet og passagerkabinen – nede i gulvhøjde – er der en luge, der kan åbnes og helt fjernes. Den er en del af det koncept, Toyota kalder ”Smart Cargo system” – smart gods system, der bl.a. udnytter pladsen fleksibelt. Når lugen åbnes og højre forsæde i kabinen løftes op i biografposition, kan lastrummet udvides med 116 cm i længden.
- Det er en skide smart detalje. Nok især smart for elektrikere og VVS’ere, siger Mikael Larsen om muligheden for at transportere lange rør indvendigt i bilen.
En bil med et højt finish
En anden detalje finder vi under det midterste passagersæde. Under er der et opbevaringsrum. Og over sædet kan ryglænet slås ned, så der dukker et indbygget bord frem med en drejebar skridsikker hylde, der kan bruges som skrivebord.
- Det er en fin detalje. Det synes jeg er meget smart. Det er en bil med et højt finish, siger Mikael Larsen og sætter sig ind bag rattet, leder lidt efter kopholderen, finder den under forruden og konstaterer:
- Indvendig er den flot. Man sidder godt, og der er god plads. Gearstanden sidder godt og er nem at betjene. Men forruden virker ret lille, især hvis man slår solskærmen ned, så er der ikke meget udsyn, siger han.
God komfort
Ole Bossow sætter sig til rette i førersædet og justerer det, så det passer i højden.
- Komfortmæssigt kan den ikke være bedre. Gearstangen er til at få fat på, konstaterer han og sætter bilen i gang.
- Den er utrolig støjsvag. Og jeg har en god fornemmelse af at have fat i bilen. Det er et lækkert styretøj, og den er fin at køre i.
Han hæfter sig dog ved forruden:
- Det er lidt svært at se forenden af bilen. Og måske sidder man lidt for langt fra forruden.
Sidespejlene, synes jeg, er lidt for små. Det er svært at orientere sig i dem, siger han. Hvilket vi ved selvsyn konstaterer, da en Toyota Aygo overhaler os indenom på motorvejen og helt forsvinder ud af synsfeltet imens.
Den testede model:
Toyota Proace 2.0D (120 hk) L1 T2
2.0-liters diesel med 6 manuelle gear og forhjulstræk
Tophastighed km/t 165
0-100 km/t., sek. 13.3
Brændstoføkonomi, km/l 18,9
CO2, g/km 139
Pris for denne model 195.073,- (ekskl. moms) 232.836,- (inkl. moms)
Serviceleasing inkl. kaskoforsikring: kr. 1.995,- pr. md. (ekskl. moms)
Håndværkernes plusser
Støjsvag
Høj finish og komfort
Lækkert styretøj
Håndværkernes minusser
For stor lastehøjde
For lille forrude
For små sidespejle