Clever_jul

Helt elektrisk – fagre nye vejsektor

  • Anlæg
  • Veje og Infrastruktur
  • Byggeriets udvikling
  • Varevogne og Transport
  • Energi og Energioptimering
  • Målbar bæredygtighed
  • 2025-08-13
  • | Af Mikkel Weber Sandahl
  • | Fotos og visualisering af Clever

    Vejsektoren har altid haft benzin- og dieselbiler som brugerne af veje, gader, broer og tunneler. Men inden længe er de fleste køretøjer elektriske, så hvad betyder det for vejsektorens grønne omstilling og planlægning?

    Elektrificeringen af transportsektoren får også konsekvenser for vejsektoren, og det bliver et stort tema for Vejforum 2025. Elektrificering kan betyde nye krav til vejenes tekniske udformning og kræver allerede nu en effektiv ladeinfrastruktur. Det store plus er en stor reduktion i den lokale luftforurening, og støj vil blive markant reduceret især i byområder.

     

    Vejforum 2025

    En helt elektrisk fremtid for køretøjer skal implementeres i vejsektorens planlægning. Det vil nemlig få betydning for vedligeholdelse af vejene og vurdering af kapacitet og funktionalitet.

     

    På Vejforum i december – landets oplagte forum for debat om sektorens løbende udfordringer – er temaet i 2025 ”Helt Elektrisk”. Hvad betyder elektrificeringen for vejsektoren, og hvordan inspirerer omlægningen af transportsektoren til grøn omstilling af vejsektoren?

     

    Anlægsbranchen skal altså selv gøre sig klar til at sætte samme tempo på den grønne omstilling, som vi har set i transportsektoren. Det skal planlægges, vurderer chefkonsulent Carsten Bredahl fra VEJ-EU, der er primus motor på konferencen Vejforum i december. Han ser fire nøgleområder i en transformation af vejsektoren til en helt elektrisk hverdag:

     

    • En vurdering af eventuelle konsekvenser for vejbyggeri af den øgede belastning
    • En omfattende integration af en ladeinfrastruktur tilpasset alle køretøjer
    • Ændring af konceptet for udbygning og design af vejnettet som følge af elektrificering
    • En plan for sektorens egne grønne omstilling

     

    Carsten Bredahl 2Carsten Bredahl, chefkonsulent i VEJ-EU



    Belastning af vejnettet

    - Elbilerne, som vi kender dem i dag, er ikke noget problem. Vi ser en ladeinfrastruktur i hastigt tempo  udfolde sig i byer og langs motor- og landevej. Men når vi kører derude, ser vi også et meget stort antal lastbiler og busser på de store veje, som kan blive et problem, siger Carsten Bredahl.

     

    På grund af batterierne er elkøretøjer generelt tungere køretøjer, som for alvor bliver en seriøs udfordring, når vi får sat strøm til alle lastbiler og busser. Det vil øge slitagen på veje, især i vejkonstruktioner, der ikke alle steder vil være dimensioneret til en højere belastning.

     

    Carsten Bredahl kalder det en bunden opgave at overveje justeringer af dimensioneringsstandarder. Og det er vel også et godt gæt, at hyppigere vedligehold kan blive en konsekvens i takt med at andelen af tunge elkøretøjer stiger.

     



    Ladeinfrastruktur

    I øjeblikket ser vi en generel transformation fra tankstationer til ladestationer, men igen er det en udfordring med lastbiler og busser, som ikke kan betjene sig af de ladestationer, der er etableret.

     

    - Og for vejsektoren selv er det også en udfordring at udrulle en form for ladeinfrastruktur, som kan understøtte branchens omstilling til elektriske entreprenørmaskiner, der vil have behov for løbende adgang til opladning, pointerer Carsten Bredahl.

     

    Støj og forurening

    Det er givet, at elektriske biler vil reducere støj betydeligt ved lavere hastigheder, især i byområder. Men ved højere fart, og det er blot hurtigere end almindelig byhastigheder, dominerer dæk- og vejstøj. Her vil vejmaterialer og belægning og afskærmning fortsat spille en stor rolle.

     

    CO2-forurening er det primære argument for at elektrificere bilparken. Elbiler bidrager ikke direkte til CO₂-udledning under drift, hvilket har stor effekt på bymiljø og klima, især når strømmen er grøn. Luftforurening fra udstødning vil derfor falde drastisk, selvom der også med elbiler vil være partikel-forurening fra dæk og bremser, som dog ofte er mindre grundet elbilernes regenerative bremsning.

     

    Fremtidig ladestation ved KoldingFremtidig ladestation ved Kolding

     



    Udbygning og design af vejnettet

    Carsten Bredahl vurderer, at den generelt største udfordringer på sigt vil være at nytænke vejenes funktionalitet i forhold til design, dimensionering og vedligehold.

     

    - Det er et godt gæt, at elektrificering vil bidrage til at ændre kollektive trafikmønstre, og mange forventer også, at antallet af delte køretøjer vil stige. Så samlet set kan der på sigt ske ændringer i trafikmønstre, som i bedste fald vil reducere behovet for vejudvidelser i byområder, siger Carsten Bredahl.

     

    Paradigmeskift i vejsektoren

    Alt i alt ser Vejforum god grund til at sætte spotlight på elektrificeringen af transporten, der efter mere end hundrede år med fossile brændsler grundlæggende vil forandre vejsektoren.

     

    Det vil i et program med mange andre spændende emner blive sat til debat, og elektrificering er ikke blot en specifik teknologisk ændring, men kan vise sig at blive en planlægningsmæssig omstilling, som rimeligvis vil kræve tæt samarbejde med især energisektoren om proaktiv udvikling af ladeløsninger til alle transportformer.

     

    - Sektoren skal med andre ord forberede sig på, at elektrificering bliver en integreret og central del af planlægningen, hvad angår vedligeholdelse, kapacitetsvurderinger og fremtidssikring af en velfungerende vejinfrastruktur, siger Carsten Bredahl.

    Læs flere artikler og nyheder om det danske vejnet

     

    Anbefalede artikler