
Kraner og lifter fra Bauma-messen i München. Fotos af Søren Eggert Beck fra DI Byggeri
Stort potentiale i elektriske lifte og kraner
Maskiner anslås til at udgøre omkring 10 % af CO2-udledningen på danske byggepladser. Derfor er elektrificering af maskinparken en af de knapper, der kan skrues på, når byggeprocessens CO2-aftryk snart skal leve op til bestemte grænseværdier. Ifølge DI Byggeri er der dog stadig en række udfordringer foran os, inden vi ser helt emissionsfrie byggepladser.
Kraner og lifter fra Bauma-messen i München. Fotos af Søren Eggert Beck fra DI Byggeri
Kraner og lifter fra Bauma-messen i München. Fotos af Søren Eggert Beck fra DI Byggeri
Byggebranchen står over for en markant transformation, hvor både CO₂-reduktion og elektrificering af maskinparken bliver helt centrale temaer. Og her spiller byggepladsens kraner og lifte en nøglerolle – både som konkrete forureningskilder og som en af knapperne at skrue på, når byggepladserne skal gøres mere emissionsfri. Ifølge Frederik Krogsøe, seniorchefkonsulent i DI Byggeri , er der store ændringer på vej. Særligt kraner og lifte står foran et teknologisk kvantespring – og det haster.
- Allerede fra 1. juli i år skærpes klimakravene til byggeriet yderligere. Nu skal ikke bare bygningens samlede klimaaftryk beregnes, men også selve byggeprocessen, herunder transport og drift af maskiner. Det vil sige: kraner, lifte, lastbiler, gravemaskiner – hele maskinparken kommer under lup. Klimakravene til byggeprocessen betyder, at entreprenører skal dokumentere CO₂-udledningen fra byggepladsen og arbejde aktivt for at holde sig under en grænseværdi – som i 2025 sættes til 1,5 kg CO₂ pr. m² pr. år, siger han og suppleres af Søren Eggert Beck, der er chefkonsulent inden for Arbejdsmiljø og Byggeri i DI Byggeri:
- Ud over at bidrage med CO2-reduktion, så har elektriske maskiner også en væsentlig fordel i forhold til arbejdsmiljøet. De støjer langt mindre og kan derfor bruges i længere tidsrum - også i byområder med støjgrænser. Samtidig undgår vi jo udledning af dieselpartikler, hvilket også er godt nyt for arbejdsmiljøet.
Stort potentiale
På nuværende tidspunkt er der langt mellem de elektrificerede kraner i Danmark. Det betyder, at potentialet for CO₂-reduktion gennem elektrificering er enormt.
- I praksis er det teknisk muligt at elektrificere stort set alle kraner, lifte og arbejdsmaskiner til byggepladsen. Vi har netop besøgt den store Bauma byggemesse i München, og her var elektrificering og udvikling af fx batteriteknologi de helt store temaer. Selv de største entreprenørmaskiner kommer nu med batterikapacitet. Den økonomiske virkelighed og de praktiske forhold på byggepladsen gør dog, at vi ikke bare kommer til at se elektrificerede maskiner og emissionsfrie byggepladser fra den ene dag til den anden. Det handler ikke kun om at udskifte maskiner, men også om at gentænke planlægning, infrastruktur og indkøb, fortæller Frederik Krogsøe fra DI Byggeri.
Frederik Krogsøe fra DI Byggeri
Søren Eggert Beck fra DI Byggeri supplerer:
- Der er afskrivningsperioder på den eksisterende maskinpark, og hvordan med leasing – kan det lade sig gøre? Det kræver også, at hele værdikæden er med. Du kan ikke bare forvente, at entreprenøren tryller CO₂ væk, hvis ikke rådgivere, bygherrer og forsyningsselskaber har tænkt elektrificeringen ind fra starten. Det kræver f.eks., at man allerede i udbudsfasen forholder sig til ladeløsninger og strømforsyning.
Inspiration fra Norge
Frederik Krogsøe fra DI Byggeri pointerer, at deres medlemmer nok skal blive klar til de nye klimakrav, men at tingene skal tilrettelægges på en ny måde. Derfor kigger organisationen også mod vores nordiske naboer for at få inspiration.
- I Oslo i Norge er man enormt langt, og her skal alle de kommunale byggepladser være emissionsfrie fra i år. Derfor har vi hos DI Byggeri oprettet et netværk for emissionsfrie byggepladser, hvor vi blandt andet tager på studietur til Oslo for at tage ved lære af dem. Også herhjemme vinder emissionsfrie byggepladser inden for det offentlige stort indpas – der kommer flere og flere udbud, hvor der stilles høje krav om elektrificering, og hos DI Byggeri har vi også skrevet under på en hensigtserklæring fra CO-PI om at arbejde for flere elektriske arbejdsmaskiner på byggepladserne. Så der er ingen tvivl om, at snebolden begynder at rulle, og vi kommer til at se en udvikling i branchen de kommende år.