Foto af de tre partnere: Stig L. Andersson (tv), Mette Skjold og Rasmus Astrup (th)
SLA Arkitekter: En beliggenhed er noget, man skaber
I generationer har det byggede været prioriteret højest i renovering og byggeprojektering, men de sidste par år er der sket noget. Utæmmet og uforudsigelig natur er vokset frem i det offentlige rum og omkring firmadomiciler. Og de mest spektakulære uderum står landskabsarkitekterne SLA bag.
Vi har altid hørt, at beliggenhed er det vigtigste parameter, når vi taler om ejendomsværdi. Hos SLA, som arbejder med udvikling af byrum, landskab og byplanlægning, tænker man det lidt anderledes. Landskabsarkitekt og stifter af tegnestuen, Stig L. Andersson, forklarer:
– Man har bare besluttet, at en beliggenhed er en værdi i sig selv. Altså det er godt at bo tæt på naturen med en udsigt eller ved vandet. Men en beliggenhed er jo ikke noget, som nødvendigvis er der. Det er noget, man kan skabe selv, hvis man har evnen til at forestille sig det. De investorer og virksomhedsejere som forstår, at en ejendomsværdi er noget, man selv skaber, det er dem, der tjener flest penge.
Værdi på flere planer
Med bl.a. SEB Bank, Novo Nordisk hovedsæde i Bagsværd, Sønder Boulevard, Gellerup Bypark og mange internationale projekter på referencelisten taler SLAs resultater efterhånden deres eget tydelige sprog. Det er vejen frem at tænke natur og uderum som en naturlig og ligeværdig del af byggeri og renovering. Administrerende direktør og partner i SLA, Mette Skjold, uddyber:
– Det er en god forretning at tænke på uderummene, for de tilfører forskellige former for værdi. Der er selvfølgelig return on investment: Altså hvad giver et gennemtænkt uderum af besparelser på eksempelvis vandhåndtering, drift og vedligehold, og så er der også den ejendomsværdistigning, vi skaber ved at gøre stedet mere attraktivt for mennesker. Og når vi taler om værdier, arbejder vi både med nytteværdi og herlighedsværdi. Vi ønsker at skabe trivsel for de mennesker, som bruger områderne.
Tager man et projekt som Sønder Boulevard, har regnestykket været godt, for som Mette Skjold beskriver, så har man med en investering på 18 mio. for otte år siden fået en værdistigning i området på 351 mio. Det har Grontmij analyseret sig frem til for Københavns Kommune, som igangsatte projektet.
Bæredygtighed som brandingværdi
Allerede da Stig L. Andersson startede sin tegnestue i 1994 arbejdede han ud fra et bæredygtigt udgangspunkt. Det er en naturlig del af det at arbejde med naturen, men i de seneste par år er det blevet meget almindeligt, at kunderne nævner bæredygtighed som et krav til projekterne, og til dette siger Mette Skjold:
– Vi har bæredygtighed som et minimum. Vores projekter skal kunne klare 10- og 100-års hændelser, som regnskyllet i 2011, så her har vi eksempelvis hos Novo Nordisk i Bagsværd et opsamlingssystem til regnvand, som udover at opsamle regnvand bruger vandet som en ressource til vanding, afkøling og til drift i domicilet. Det bliver en brandingværdi for Novo og passer godt med deres mission om at skabe innovation. For os er det et naturligt udgangspunkt for vores arbejde. Vi skaber i vores uderum små økosystemer, som passer sig selv. Der er ikke noget affald, og hverken flora eller fauna er der uden at have et ærinde. Det kan virksomhedsejerne blive overrasket over, for det giver dem en mærkbar driftsbesparelse. Vi har eksempler, hvor de har været vant til at skulle slå græs 20 gange om året og med vores projekt kan du vælge, om du vil gøre det en gang om året eller ej. Naturen passer sig selv.
Den vigtige pause
For at kunne præstere, tænke innovativt og kreativt er det nødvendigt at kunne få et øjebliks ro, og her er naturen en givende kilde. For Stig L. Andersson er præstationsevne og naturoplevelse to uadskillelige størrelser, og i SLAs arbejde prøver man ikke bare at gengive et stykke natur. Man skaber reel natur med de naturordener, der hører sig til. Og det er ikke ”picture perfect” med fint opstammede træer. Det er tværtimod vildt og utæmmet og for nogle sikkert uoverskueligt. Men som Stig L. Andersson siger, så ligger der i det overskuelige en begrænsning for din evne til at undres. Og du skal undres. Og måske endda synes, at det lidt besværligt, når der ikke er en lige vej fra A til B. Men netop den kringlede vej gennem naturen sætter dit sanseapparat i gang, og det er meget vigtigt for din evne til at tænke kreativt. Stig L. Andersson forklarer:
– Vi laver nogle benspænd for folk ved hjælp af naturoplevelser. Et benspænd hvor du et par minutter sanser naturens æstetik på en sådan måde, at du ikke kan være på arbejde inde i hovedet samtidig. Distraheringen er meget vigtig. Det er her, du bliver opmærksom og her kreativiteten strømmer til dig, og du vil være i stand til at træde ind på din arbejdsplads og præstere. Hvis du er stresset, kan en distraktion gøre dig aggressiv. Men hvis det er natur, der distrahere dig, så bliver du ikke så aggressiv, for det er ret svært at blive sur på et smukt træ.
Og Mette Skjold fortsætter:
– Vores største frygt er faktisk at skabe noget, som folk bevæger sig rundt i uden at opdage det. Vi ønsker, at folk stopper op og undres. At de i hoved og krop mærker, at de befinder sig i naturen – midt inde i byen. Og så ved man, at bare det at kunne kigge ud på noget grønt, der varierer henover årstider, skaber et bedre mentalt arbejdsmiljø. Du kan bedre relatere dig til et træ, fordi det også er levende, end du kan til en parkeringsplads, fordi den er død. Vi relaterer os til det groede på en anden måde. Der er lavet sindssygt mange undersøgelser, der dokumenterer, at det er sådan.
Stadig flere forstår vigtigheden af det grønne, så det groede miljø vokser stødt frem, og som Mette Skjold siger, så viser det sig, at SLAs projekter rent faktisk skaber deres egen adresse. Til det slutter Stig L. Andersson af:
– Inden for et år var det sådan, at dem som landede i lufthavnen og skulle til SEB Bank bare skulle sige SEB Bank og ikke længere adressen. Det stykke bynatur har simpelthen plantet sig i folks bevidsthed. Det havde de nok ikke regnet med hos SEB Bank, men nu omfavner de det nye liv, der er opstået i form af skatere og familier på picnic, og det er blevet en del af deres nye historie.