Sitech Danmark har i et tæt samarbejde med Munck Gruppen og Trimble konstrueret GPS-løsningen, som nu skal bane vej for to nye landingsbaner i Grønland
Landingsbaner på Grønland bygget på skærver og GPS-udstyr
Munck Gruppen har fået den speciel opgave i Grønland at bygge to landingsbaner. Og her skal fundamentet bl.a. baseres på et lag skærver. Opgaven skal udføres med præcision, og det har krævet et helt nyt setup fra Sitech Danmark.
En brugt og ombygget asfaltudlægger monteret med Trimble-udstyr får en central rolle, når Munck Civil Engineering skal anlægge to nye landingsbaner i Grønland. Men først skal vi have lidt baggrund.
Det er infrastrukturen, der skal forbedres, for at tilgodese den stigende turisme og erhvervsudvikling. Grønland har kun én lufthavn, som kan tage imod større passagerfly og tunge lastfly, og det er Kangerlussuaq, hvorfra al last og passagerer skal overføres til mindre rutefly, som både er en tidskrævende og omkostningstung løsning.
Med udvidelsen af lufthavnene i Ilulissat og Nuuk, som begge også ligger på vestkysten med 600 km afstand mellem sig - og med Kangerlussuaq geografisk placeret mellem de to destinationer - får de to lufthavne nye landingsbaner, som går fra de nuværende mål på henholdsvis 845 meter x 30 meter og 950 meter x 30 meter og op til internationale mål. Begge landingsbaner bliver 2200 meter lange og 60 meter brede.
Frede Amdi ved den noget specielle maskine, som er spækket med Trimble-udstyr, og som i et langsomt tempo triller frem og lægger et nøjagtigt lag skærver.
For at spare asfalt, som er dyr at producere i Grønland, bliver en del af fundamentet i landingsbanens ”vejkasse” - ifølge oplysninger fra Munck Civil Engineering - baseret på et lag skærver, som i øvrigt stammer fra bortsprængte klipper fra samme sted. Beregninger viser, at der i alt skal sprænges 17 mio. kubikmeter fjeld. Metoden med skærver, som sikrer et meget stabilt fundament, har været brugt i over 100 år i Danmark og hedder ”MacAdam” (opkaldt efter den skotske opfinder af vejopbygningsmetoden). Ovenpå skærverne skal der udlægges et lag på 10 cm asfalt, hvor man normalt bruger ca. 20 cm.
Og så er vi tilbage ved den ombyggede asfaltudlægger, en Vögele 1900-2, som nu har fået et andet formål. Frede Amdi, der er ansvarlig for belægningerne på de to projekter, skønner, at der skal bruges 250.000 tons skærver til opgaverne.
- De skal udlægges med præcision, og det er det, vi har testet sammen med Sitech. Selv om vi taler om relativt store skærver, er der faktisk meget skrappe krav til tolerancerne, forklarer han.
Stensikker udlægning
Maskinen er blevet testet over flere dage med skærver og Trimble-udstyr på et areal ved Munck Gruppens hovedsæde i Nyborg. Opgaven har krævet, at Sitech har fået hjælp af to eksperter fra Trimble’s tyske afdeling i Frankfurt.
- Udfordringen består i, at skærverne skal udlægges i et jævnt tempo og i et lag på 17 cm helt nøjagtigt. Det kræver, at udlæggeren helst ikke må holde stille, og at den løbende bliver fodret med skærver, påpeger Frede Amdi, der skal udføre de to projekter sammen med fem andre kolleger.
Dertil kommer Muncks egen landmåler, der under hele processen - som et led i kvalitetssikring og dokumentation - skal gå bag maskinen og måle med en TSC7-controller, om overfladen har den præcise højde. Maskinen kører med en fart på ca. 2,5 meter i minuttet og skubber under arbejdet en lastbil med tippelad foran sig, sådan at udlæggeren konstant bliver forsynet med skærver. Via gummibånd bliver skærverne transporteret fra fødekassen til bagenden, hvor snegle sørger for at fordele materialet foran ”strygejernet”.
Læs også: Arbejdstilsynet Grønland: Tæt samarbejde om arbejdsmiljø over enorme geografiske afstande
Stærk på GPS-udstyr
Udlæggeren er spækket med højteknologisk Trimble-grej. På bagenden er der monteret to 3D-skærme, en radiostation og to stk. 2D-sensorer i siderne, og på venstre side af maskinen sidder der et antennelignede 3D-prisme, som skal kommunikere med tre totalstationer, som løbende skal flyttes under anlægsarbejdet.
- Det er spændende at være med til sådan en kompleks opgave, hvor vores serviceteknikere har måttet konstruere et helt nyt setup sammen med Munck og Trimble. Løsningen er unik og øger kundens produktivitet i et mærkbart omfang. De præcise målinger sikrer, at udlægningen bliver udført korrekt første gang, siger sælger Jens Krøyebjerg fra Sitech. Han har Munck Gruppen som kunde.
- Det her er en businesscase, som vi er meget stolte af, og som rummer så meget infrastruktur, historie og teknologi, pointerer Jens Krøyebjerg.
I skrivende stund sejler et skib udlæggeren og en reservemaskine op til Grønland. De første skærver skal efter planen udlægges i begyndelsen af juni. Begge landingsbaner skal stå klar i 2024.