
Klimakrav skaber nyt fokus: Flere ombygger diesel-køretøjer til el
På RENTEQ Automotives værksted er der lige nu travlt som aldrig før med at konvertere diesel-drevne varebiler, køretøjer og store maskiner til elektrisk drift.

Bygge- & Anlægsavisen har talt med Jeppe Wang Hjørngaard, CFO og medejer i RENTEQ Automotive, som ønsker at hjælpe med at sætte skub i den grønne omstilling på tværs af brancher. RENTEQ startede op i 2024, og man har fået de første ordrer på konvertering af Mercedes Sprintere og er i dialog med +50 virksomheder om alt fra store entreprenørmaskiner, bybusser, rutebusser, Land Rover Defendere, skraldebiler og lufthavnsmaskiner, fortæller Jeppe Wang Hjørngaard.
Hvad ønsker I med jeres virksomhed?
- Vores vision er at kunne tilbyde de mest bæredygtige elektriske køretøjer og maskiner på markedet, til den bedste pris og med de bedste specifikationer. Det gør vi ved at få volumen på vores komponenter og øge vores kapacitet til at kunne klare 1000 konverteringer om året. Kunden får en konverteret løsning hvor CO2-aftrykket er mere end 50 % lavere, sammenlignet med hvis de købte en fabriksny elektrisk.
Hvem henvender sig til jer og hvorfor?
- Vi får mange henvendelser fra både private borger og virksomheder fra flere brancher. Vi ser stor interesse og nysgerrighed fra brancher som persontransport, kurérvognmænd og bygge -og anlægsbranchen. Det er også her, man begynder at se lovgivning, der sætter krav til virksomheders CO2 aftryk på transport og maskiner. De rækker ud til Renteq Automotive, fordi der typisk ikke findes en fabriksny elektrisk løsning på markedet, som opfylder deres operationelle krav. De løsninger, som findes, koster væsentlig mere end et fossilt alternativ, og leveringstiderne kan være meget lange. Når virksomheder hører hvad, vi kan tilbyde dem af specifikationer, bliver de interesseret, siger Jeppe Wang Hjørngaard.
Hvad indebærer en konvertering?
- Vi afmonterer alle diesel-relaterede komponenter, såsom motor, gearkasse, brændstoftank, udstødning og lidt andre ting, hvorefter vi monterer RENTEQ’s myndighedsgodkendt elektriske system. Fordelen er levetidsforlængelse og fremtidssikring af sin flåde, længere rækkevidde, lavere vægt (end fabriksnye elektriske alternativer), bedre træk-evne (på køretøjer), det laveste CO2 aftryk til den bedste pris. Og det kan gøres nu og her, siger Jeppe Wang Hjørngaard.
Hvilke varebiler laver I mest om på?
- Vores demo-bil er en Mercedes Sprinter fra 2016, som er konverteret til at være elektrisk. Den havde kørt 330.000 km og dryppede olie fra motoren. Nu har den fornyet liv med 8 år/1.000.000 km garanti på en komplet ny elektrisk drivline. Den må stadigvæk trække 3500 kg (som ingen anden elektrisk varevogn må) og er marginalt tungere end før konverteringen, dvs. den har en ekstrem høj nyttelast i forhold til til fabriksnye elektriske varevogne. Så resultatet er en varevogn, der endelig kan bruges til noget og møder virksomhedernes operationelle krav, udtaler Jeppe Wang Hjørngaard.
Hvor lang er rækkevidden?
- Vi er stadig i opstart, men vi får løbende tal ind. Men vi har en konservativt anslået WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) på 500+ km på en konvertering, med den største batteripakke, der koster ca. halvdelen af en ny bil med en lavere WLTP. Lige nu tilbyder Renteq Automotive 3 rækkevidder på Mercedes Sprintere: 350 km, 425 km og 500 km. Vi anvender den nyeste batteriteknologi, som er væsentlig lettere end de batterier, der bruges på fabriksnye elektriske personbiler og varevogne. De er tilmed også mere effektive, og vores kunder kan således om vinteren opleve et konverteret elektrisk køretøj, som kun taber 10-15 % rækkevidde pga. det kolde vejr. Til sammenligning taber de fleste fabriksnye elektriske køretøjer 25-30% af rækkevidden.
Hvor mange ombygninger laver I?
- I første omgang kan vi have 8 varevogne og 2 større køretøjer inde samtidigt – så vi kan konvertere hele flåder hurtigt og effektivt. Vi kan håndtere alle typer køretøjer bygget op på Mercedes Sprinter platformen, f.eks. minibusser, ladvogne, autocampere og kurvevogne – og vi vil løbende udvide porteføljen af bilmærker og typer, som vi kan konvertere, fortæller Jeppe Wang Hjørngaard.

Hvad med opladning af maskinerne på byggepladsen?
- Elektriske gravemaskiner, dumpere, rendegravere osv. findes kun i få varianter fra producenterne i dag, og de koster væsentligt mere. Ude på byggepladsen skal de kunne oplades hurtigt og effektivt, uden at en 30 ton gravemaskine på larvefødder skal køre langt for at komme hen til, hvor byggepladsstrømmen er opsat. I Renteq tilbyder vi derfor en mobil power bank, som er en specialbygget 2-akslet AL-KO trailer med batterikapacitet fra 96 kWh til 488 kWh. Med strømudtag på 63 A til byggepladsen, med DC-lader op til 240 kW hastighed, samt AC-lader på op til 150 kW. Det er en all-in-one løsning, der er en nødvendighed, for at driften kører på byggepladsen, med elektriske maskiner, siger Jeppe Wang Hjørngaard.
Renteq Automotive holder åbent hus hos Renteq Automotive i Dragør hver onsdag, hvor virksomhedsejere kan høre mere om deres teknologi, samt prøvekøre en konverteret varevogn.