
Færdig støttemur, bl.a. med forsøgscement fra CALLISTE-projektet
Første fuldskala test af CO₂-reduceret beton i vejanlæg
En støttemur ved Aarhus markerer det første danske fuldskalaforsøg med beton baseret på forsøgsudgave af cement med lavere CO2-aftryk. Teknologisk Institut ser muren som en milepæl.
Betonstøbning med forsøgscement
Ved tilkørselsrampen til motorvejen ved Aarhus er en støttemur blevet opført med beton indeholdende en forsøgsudgave af forsøgscement med reduceret CO2-aftryk, som led i udviklingsprojektet CALLISTE.
Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, IBF og Vejdirektoratet. Målet er at kunne teste betonens egenskaber ude i virkelige omgivelser, herunder påvirkning fra vejr og saltning.
- Dette er en vigtig milepæl. Ved at teste denne type beton i en virkelig konstruktion får vi viden om materialets egenskaber under realistiske forhold, hvor betonen udsættes for reelle påvirkninger fra vejrforhold og saltning i forbindelse med glatførebekæmpelse. Det er afgørende for den videre udvikling, fortæller betonspecialist Søren Lundsted Poulsen fra Teknologisk Institut, projektleder på CALLISTE-projektet, i en pressemeddelelse.
Forsøgscement med lavere CO₂-aftryk
Cementproduktion står for 5-8 % af verdens årlige CO₂-udledning, og forbruget forventes af stige. I CALLISTE-projektet videreudvikler man på FUTURECEM-cement fra Aalborg Portland, så op til 50 % af de traditionelle cementklinker bliver erstattet med kalcineret ler og kalk i forsøgscementen for at reducere CO₂-aftrykket betydelig.
Læs også: JORTON er godt undervejs med udvidelsen af Kolding Stadion, der nu tager form til fremtidige store fodboldoplevelser og byens fællesskaber
Demonstrationsprojekt giver positive erfaringer
I demonstrationsprojektet ved Aarhus er der støbt cirka 70 m3 beton med den nye cement. IBF, som har leveret betonen, rapporterer om en tilfredstillende støbeproces.
- De foreløbige erfaringer fra demonstrationsprojektet er meget positive. Vi har vist, at det er muligt at arbejde med denne type beton uden større udfordringer i praksis. Dette er med til at bane vejen for implementering i større skala, forklarer Esben Mølgaard fra IBF.
Vejdirektoratet ser også et stort potentiale i at anvende denne type beton i fremtidige anlægsprojekter.
- Demonstrationsprojektet ved Aarhus er et vigtigt skridt i vores arbejde med at reducere CO2-udslip og indarbejde mere bæredygtige løsninger i vores projekter. Vi håber at kunne anvende erfaringerne fra dette projekt i fremtidige anlægsprojekter, og vi ser allerede gode muligheder, fortæller Lene Højris fra Vejdirektoratet.
Læs også: Danmark er ganske vist et lille land, men den danske vejsektor kan godt brække brød med de store lande, når det handler om specialviden og ekspertkompetencer
Målbare resultater
Foreløbige beregninger viser, at den anvendte beton opnåede en CO₂-reduktion på cirka 20 % sammenlignet med referencebeton fremstillet med AALBORG SOLID cement, som Vejdirektoratet oftest anvender i anlægskonstruktioner. Målingen dækker dækker processen fra udvinding af råmaterialer til fremstilling af betonen.
Demonstrationsprojektet giver en mulighed for at opnå erfaringer med, hvordan beton med CALLISTE-forsøgscementen vil klare sig over tid, når den bliver udsat for en eksponering, der er skrappere, end hvad der pt. er godkendt for betoner med denne type af cement.
- Når teknologien bliver videreudviklet og skaleret op, er potentialet betydeligt. Aktiviteterne i CALLISTE har demonstreret, at cementer med kalcineret ler egner sig fint til produktion af både betonelementer, belægningsprodukter og færdigblandet beton, slutter Søren Lundsted Poulsen
CALLISTE-projektet, støttet af Innovationsfonden, sluttede i april 2025 og har testet forsøgsbetonen i fire forskellige projekter. Erfaringerne herfra kan danne grundlag for fremtidige anvendelser af CO₂-reduceret beton i bygge- og anlægsbranchen.
Læs mere om, hvor udviklingen rykker sig hen inden for betonbyggeri