Marlene

Marlene von Essen-Müller, Senior Vice President, People, Culture & Communication hos Flügger

Flügger ruller ny strategi ud med malerspand og nye værktøjer

  • Materialer og Løsninger
  • Byggeriets udvikling
  • Gulve, Vægge og Lofter
  • Uddannelse og Rekruttering
  • 2025-08-28
  • | Af Redaktionen
  • | Fotos: Flügger
  • En utraditionel tilgang til strategiarbejdet har hjulpet til at se ud over sin egen næsetip og styrket engagement, samarbejde og resultater i hele Flügger – fra hovedkontor til fabrikker og butikker.

    fluggerlHos Flügger er hele organisationen med på rejsen med strategiarbejdet


    Da malingproducenten Flügger skulle i gang med en ny strategiperiode, stod det klart for ledelsen, at den tidligere strategi ikke var forankret bredt i organisationen. Engagementsmålinger viste, at mange medarbejdere hverken kendte til eller forstod strategien.

    – Det er en floskel, at “alle skal arbejde i samme retning”, men det bliver hurtigt synligt, når det ikke sker. Det gav os anledning til at se mere grundlæggende på, hvordan strategien kunne omsættes til konkret handling – også i produktionen og salget, siger Marlene von Essen-Müller, Senior Vice President for People, Culture & Communication hos Flügger, i en pressemeddelelse.

    Den nye strategi, Flügger Organic, er derfor blevet rullet ud med fokus på deltagelse, dialog og lokal forankring i alle led – og har allerede medvirket til forbedrede resultater og et positivt årsregnskab.

     

    Malerspand som strategiværktøj

    I stedet for klassiske PowerPoint-præsentationer fik ledere og medarbejdere udleveret en specialdesignet malerspand med strategien trykt udenpå – og en række praktiske faciliteringsværktøjer indeni. Indholdet omfattede bl.a. interaktive spil, feedbackredskaber, guides, talepunkter og selvtest – alle med det formål at styrke dialogen om strategi og kultur i hverdagen.

    – Ærligt talt tænkte jeg først: "Hvad har HR nu fundet på?" Men det skabte en helt ny samtaleform med kollegerne. Det vendte op og ned på de vante mønstre og nedbrød barrierer på tværs af værdikæden, fortæller Mikkel Boelskifte, Country Manager i Danmark.

    Strategien fik også sin egen visuelle identitet og tilknyttet musik, som understøtter genkendelighed og intern branding.

    Løbende udrulning i organisationen

    Flügger har desuden fravalgt den klassiske model med ét stort kick-off. I stedet er strategien blevet udrullet i korte og gentagne sessioner, suppleret med intensive "train-the-trainer"-forløb for ledere over en længere periode.

    – En stor del af ledelsesopgaven fortsætter jo, selvom der kommer en ny strategi. Ved at mødes hyppigere, dele dilemmaer og perspektiver, bliver strategien mere konkret og lavpraktisk i hverdagen, forklarer Christina Lassen, Head of S\&OP.

    Målbare effekter – men ikke i mål

    Indsatsen har allerede båret frugt: Medarbejderengagementet er steget markant, især hvad angår strategiforståelse og mening. Flügger har samtidig forbedret sin fastholdelse og oplevet stigende interesse fra ansøgere til ledige stillinger. De finansielle målsætninger for året er nået, og langt størstedelen af de strategiske initiativer er realiseret.

    – Vores opgave er at sætte medarbejderne op til succes – og det kræver, at strategien bliver til noget, man kan arbejde ud fra i hverdagen. Vi er ikke i mål endnu, men vi er kommet rigtig godt fra start, slutter Marlene von Essen-Müller.

     

    Anbefalede artikler