
Formand for Materielsektionen, Stine Egsgaard
Emissionsfrie byggepladser skal have ben i virkeligheden
De nye klimakrav fylder meget på byggepladserne lige nu. Det mærker man tydeligt i Materielsektionen. Formand Stine Egsgaard fortæller, at der er et stigende fokus på bæredygtige løsninger, men hun maner også til realisme i den grønne omstilling.
- Vi står midt i en omstilling, der kræver, at hele branchen arbejder sammen – fra bygherre og rådgivere til entreprenører og os som udlejere. Men vi skal passe på, at vi ikke stiller krav, som ikke kan efterleves i praksis, og det er vigtigt at komme hele vejen rundt og stille alle de rigtige spørgsmål, når vi fx taler klimakrav og emissionsfrie byggepladser,” siger formand for Materielsektionen, Stine Egsgaard.
Materielsektionen repræsenterer virksomheder, der udlejer materiel som lifte og entreprenørmaskiner. Netop her er der et stigende fokus på bæredygtige løsninger, og udlejerne investerer i elektrificering. Alligevel peger Stine Egsgaard på, at det ofte er ambitionerne snarere end virkeligheden, der styrer kravene.
- Der er politisk fokus på el, men vi skal kunne levere. Lifte kan stort set alle fås på el, men ladestrukturen er ikke altid tilgængelig, og efterspørgslen afspejler endnu ikke rigtig et generelt ønske om en emissionsfri byggeplads. Og der mangler afklaring af en række områder. Hvem har ansvaret for at der er strøm nok på byggepladsen? Det burde være bygherre – ikke de udførende eller os som udlejere.
Og netop strømmen er en flaskehals. I de store byer er det muligt at finde forsyning, men på landets større byggepladser er det en anden sag.
- Skal der trækkes strøm ud til byggepladsen? Skal vi opstille battericontainere? Det er et kæmpe issue, og det er vigtigt, at vi får forsyningsselskaberne med i samtalen, siger Stine Egsgaard fra Materielsektionen.
Dataforvirring og grøn kontrol
En anden udfordring i den grønne omstilling og de nye klimakrav er dokumentation, hvor der er store krav, men få fælles løsninger. Ifølge Stine Egsgaard fra Materielsektionen halter det særligt ved gravemaskiner, da mulighederne for at anvende eldrevne gravemaskiner langt fra er lige så store som de eldrevne lifte.
- Hvordan skal vi få fat i data, og hvordan skal vi rapportere? Langt fra alle gravemaskiner kan afrapportere forbruget af brændstof med ’live data’. I dag regner man med gennemsnitsværdier, men det giver ikke det reelle billede. En gravemaskine bruger fx mere el i mudder. Så hvilken data kan vi få – og hvor valid er den?
Når der skal tænkes hele vejen rundt i værdikæden, er det ifølge Stine Egsgaard også vigtigt at finde ud af, hvad en emissionsfri byggeplads egentlig betyder.
- Er det grøn omstilling, hvis en dieselmotor bliver udskiftet med en elmotor, eller skal den produceres med el fra start, så LCA’en bedst mulig? Hele skurbyen har man sjældent talt ind i grøn omstilling. Og hvor går grænsen? Skal der stilles krav om, at fx lastbiler der kører ind på byggepladsen, også skal være emissionsfrie? Der er mange ting, man skal huske at tænke over. Vi er en del af Dansk Standards arbejde med den emissionsfrie byggeplads, og vi bidrager gerne til omstillingen, men det er vigtigt, at den har et ben i virkeligheden.
DRA-certificering som løftestang
Trods udfordringerne arbejder branchen målrettet på at styrke sikkerhed og kvalitet. Et konkret resultat er DRA-certificeringen, der dokumenterer, at udstyret er korrekt kontrolleret og serviceret. Certificeringen er udviklet af branchen selv og vinder stadig større udbredelse.
- Vi er gået fra 26.000 årlige eftersyn i 2020 til 32.000 eftersyn i 2024. Kort fortalt er DRA en overbygning på de tidligere kontrolordninger. DRA læner sig op af en ISO-certificering, men DRA stiller langt højere krav til eftersyn af maskiner og lifte. Der er stor interesse for det, og vi er nu i dialog med flere pensionsselskaber som bygherrer, fx PensionDanmark, omkring at stille krav til leverandører om DRA-certificering, siger Stine Egsgaard fra Materielsektionen.