Efteruddannelse er afgørende i dag, men små virksomheder er udfordret
Projektleder for Byggeriets Uddannelser Henrik Graun Herman ser større fleksibilitet og målrettede grønne kurser som vejen frem for at få små virksomheder med på den bæredygtige udvikling, der bliver nødvendig for deres konkurrenceevne i fremtiden.
Projektleder for Byggeriets Uddannelser Henrik Graun Herman
Efteruddannelse i byggebranchen er lige så nødvendig i dag, som den var for 20 år siden, men udviklingen inden for grøn omstilling stiger hastigt, og kravene til bæredygtighed vil kun blive større i fremtiden.
Det mener Henrik Graun Hermann, der er projektleder for Byggeriets Uddannelser. Han understreger, at virksomhederne bør give deres medarbejdere mulighed for at komme på efteruddannelse i grøn omstilling – for det er en udvikling, der er kommet for at blive.
- Det er bare et spørgsmål, om man vil være foran eller bagefter. Det er ikke et spørgsmål om, at udviklingen først kommer om ti år. Så på et tidspunkt, bliver det vigtigt at kunne sin bæredygtighed. Det bliver simpelthen en license to operate, siger Henrik Graun Hermann.
Virksomhedernes vigtigste værktøj er dygtige håndværkere
Ser man på gevinsten ved efteruddannelse for virksomhederne, er der ifølge Henrik Graun Hermann god grund til at sende sine medarbejdere på kursus i grøn omstilling.
- Virksomheden vigtigste værktøj er sådan set de dygtige håndværkere. Så hvis ikke du vedligeholder de kompetencer, som håndværkere har og udvikler dem, så bliver de jo dårligere. Og så taber virksomheden konkurrencekraft. Så på den måde er det ikke så kompliceret, siger Henrik Graun Hermann.
Alligevel er der en række udfordringer, der forhindrer, at særligt små- og mellemstore virksomheder sender deres medarbejdere på efteruddannelse.
Virksomheder presses af fyldte ordrebøger og få hænder
Store virksomhed har ofte ressourcerne til at håndtere de administrative udfordringer, der er forbundet med efteruddannelse og har samtidig en størrelse, der gør det nemmere at trække håndværkere ud af produktionen og sende dem på efteruddannelse.
Det står imidlertid anderledes til i de små- og mellemstore virksomheder med op til ti ansatte, som udgør størstedelen af branchen. De har færre hænder til at løse opgaverne i ordrebogen, og derfor er det indgribende, når medarbejdere tages ud af produktionen for at komme på efteruddannelse. Denne udfordring hænger sammen med, at små- og mellemstore virksomheder ofte også har en kort planlægningshorisont.
- Det kan være, at mester ser, at der et hul i ordrebogen i næste uge, så derfor kan vi sende folk på kursus. Men mange virksomheder synes, at det er uoverskueligt at finde rundt i kursusudvalget og mulighederne, forklarer Henrik Graun Hermann.
Skolerne planlægger kurserne lang tid i forvejen for at have lokaler og undervisere på plads, og derfor matcher skolernes udbud ikke altid den fleksibilitet i uddannelsestilbuddet, som de små- og mellemstore virksomheder kunne ønske sig.
Samtidig vil mange mestre gerne kunne se, hvordan efteruddannelsen kan kobles direkte til noget, der kan ses på bundlinjen, før medarbejderes sendes på kursus.
- Hvis du har en lille virksomhed med en relativt begrænset overskudsgrad, så vil der være en tendens til at kigge meget kortsigtet og være opmærksom på at få økonomien til at balancere inden for den næste måned. Men min pointe er, at du altid på lang sigt vil tjene på at sende dine folk på kursus og gøre dem dygtigere.
Kurser skal være overskuelige, fleksible og planlagte
For at gøre efteruddannelse mere attraktiv – især for små- og mellemstore virksomheder – peger Henrik Graun Hermann blandt andet på, at man kan hjælpe virksomhederne med at lave en plan for efteruddannelse en gang om året. Det kan give dem et længere tidsperspektiv og sikre, at kurserne ikke kommer til at stå i vejen for projekter, hvor virksomheden skal bruge alle sine medarbejdere.
- Hvis virksomheden siger: ”Vi vil gerne have vores folk afsted på to dages kursus om året, og det skal være i marts og april”. Så kan det lægges ind i virksomhedens kalender, og så er det også nemmere at planlægge sine arbejdsopgaver rundt om kurserne og at få lige præcis de kurser, man gerne vil have, når man vil have dem, siger Henrik Graun Hermann.
En anden løsning er at koble efteruddannelse på noget forretningskritisk, der gør det nødvendigt at efteruddanne sine medarbejdere.
- I det omfang at efteruddannelse kan ses som noget, der er vigtigt for virksomhedens kunder eller virksomhedens indtjening på kort og lang sigt, så bliver efteruddannelse efterspurgt, siger Henrik Graun Hermann.
Målrettede og relevante kurser spiller en vigtig rolle
Henrik Graun Hermann peger også på, at erhvervsskoler og efteruddannelsesudvalg allerede nu arbejder på at beskrive tydeligt, hvad virksomhederne får ud af kurserne, så virksomhederne kan se en forretningsværdi i at sende sine folk afsted.
Erhvervsskolerne arbejder desuden på løbende at opdatere deres kursusudbud, så de kan understøtte virksomhedernes ESG-rapportering og klimakrav i almindelighed. Det betyder f.eks., at CO2 grænser i forbindelse med a4-a5 – transport og byggeproces – matches med et nyt og forkortet kursus på én dag, hvor håndværkerne bliver klogere på både hvorfor og hvordan, man som håndværker kan bidrage til, at byggerier påvirker klimaet mindst muligt.
- Vi arbejder med at gøre kurserne mere enkle og specifikke, så det er nemmere for virksomhederne at finde og vælge et kursus, der passer til netop deres behov. Byggeriets Uddannelser tilbyder også gratis og grundig rådgivning, så virksomhederne lettere kan finde og få de kurser, de har brug for, fortæller Henrik Graun Hermann.
Håndværkere får interesse for grøn viden efter kursus
Selvom mange håndværkere i første omgang helst vil passe deres arbejde, er holdningen til efteruddannelse ofte en anden efter et gennemført kursus. Henrik Graun Hermann oplever, at indsigt og faglig viden i den grønne omstilling faktisk er særdeles efterspurgt – når først håndværkerne har været afsted på kursus.
- Når de har været på kursus, er de faktisk alle sammen meget begejstrede. Når vi taler specifikt om de grønne kurser, så er den typiske reaktion, at arbejdet bliver sjovere, fordi man forstår, hvorfor tingene skal gøres, siger Henrik Graun Hermann og fortsætter:
- Man skal heller ikke undervurdere, at et tilbud om kursus af mange håndværkere også bliver set som en påskønnelse af håndværkerne fra virksomhedens side.