Ahlsell satser i første omgang på håndværkerbutikkerne i Aarhus
Kæmpedistributøren af værktøj, vvs- og elartikler til industrien, Ahlsell, er i fuld gang med at omdanne Sanistål-butikkerne i Aarhus og åbner snart en helt ny butik i Risskov. Med et nyt koncept kan kunderne se frem til at handle i butikkerne 24/7.
Ahlsell Danmark har ambitioner om at blive førende på det danske marked og har valgt i første omgang at prioritere to store håndværkerbutikker i Aarhus. Der er tale om Sanistål-butikken i Åbyhøj, som efter en omfattende modernisering nu er blevet til en Ahlsell-butik med ny indretning og et udvidet sortiment, samt en helt ny butik i Risskov, der afløser den nuværende butik i bydelen. Den nye butik slår dørene op den 2. april.
- Siden vi overtog Sanistål, har vi arbejdet målrettet på en strategi om at blive førende på det danske marked. Aarhus er det rigtige sted at fokusere, for byen er i rivende udvikling, og vi har godt fat i kunderne. Vi kommer til at løfte vores butikker i Aarhus til et helt nyt niveau, og vi vil afprøve helt nye koncepter, inden de bliver rullet ud i resten af landet, siger salgsdirektør Peter von der Hude, der er ansvarlig for Ahlsell Danmarks butikker, i en pressemeddelelse.
Ahlsell Danmark er en del af den svenske koncern Ahlsell Group, der er Nordens største distributør af blandt andet værktøj, VVS- og elartikler til industrien og byggeriet. 24 håndværker-butikker i hele Danmark får derfor flere tusinde nye varer på hylderne, blandt andet fordi Ahlsells egne mærkevarer bliver en del af sortimentet.
Butikker på Sjælland
Til sommer åbner en Ahlsell-butik i Vallensbæk med Danmarks største sortiment, og koncernen har også øje på Odense og Aalborg. Men alle butikkerne bliver indrettet, så det er lettere at finde varerne, og Ahlsell vil forbedre købsoplevelsen ved at skabe en større sammenhæng mellem handel i de fysiske butikker og online.
- Vi har blandt andet en bred palet af værktøj fra Ironside, som vi har stor succes med i Norge og Sverige. Det er kvalitetsprodukter, som er lidt billigere end nogle af de mærkevarer, som kunderne har kendt gennem mange år, men vi har selvfølgelig også et bredt udvalg af andre mærker, siger Peter von der Hude.
Værktøjsindkøb via app
Ahlsells vækstplan rummer en række initiativer, der skal få endnu flere kunder til at handle i butikkerne og online. Ahlsell vil for eksempel udrulle et 24/7-koncept, som giver kunderne mulighed for at handle døgnet rundt i butikkerne. Det kræver blot Ahlsells app.- Vi har valgt at teste konceptet i Aarhus i løbet af foråret, inden vi senere ruller vi det ud i resten af landet. Det er enormt praktisk for kunderne, at de kan betjene sig selv efter normal lukketid, hvis de mangler en vare og ikke kan vente til, at butikken åbner, siger Peter von der Hude og fortsætter:
- Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der forstår at bygge bro mellem de fysiske butikker og det digitale univers, vinder konkurrencen om kunderne i fremtiden, og her vil vi være helt i front. Vi glæder os til at give vores kunder i Aarhus større fleksibilitet, og vi håber, at vi kan gøre os nogle gode erfaringer, som kan bruges i resten af landet.
Ser ind i vækst
Ahlsell Danmark går målrettet efter yderligere vækst i de kommende år både gennem opkøb af virksomheder og øget salg i bl.a. de 24 håndværkerbutikker samt de to køleteknikbutikker i Danmark. Derudover har Ahlsell Danmark 11 selvbetjeningsbutikker.Ahlsell Danmark er en del af den svenske koncern Ahlsell Group.
- Der er ingen tvivl om, at vi høster nogle fordele ved at være en del af en stor koncern, som har solid erfaring med både handel i fysiske butikker og online. Det bliver til glæde for kunderne, og i første omgang bliver det altså især håndværkere i Aarhus, der kommer til at nyde godt af vores tiltag, siger Peter von der Hude.