Bilde 1 - IVECO Jørgen Andreassen

Jørgen Andreassen har været med til at testkøre og lancere modeller som TurboStar, EuroCargo og nu S-Way

50 år bag rattet: Testchauffør Jørgen Andreassen ser tilbage

  • TIL HÅNDVÆRKEREN
  • 2025-05-30
  • | Af Redaktionen

    Bilproducent IVECO fejrer 50 år i 2025. Testchauffør og produktspecialist Jørgen Andreassen har været med i førerhuset i 40 af dem – og deler nu erfaringer fra en branche i konstant bevægelse.

    Når IVECO runder 50 år her i 2025, markerer det ikke kun et jubilæum for producenten af erhvervskøretøjer – det er også en anledning til at se tilbage på udviklingen i transportbranchen. Ingen er bedre til at sætte ord på forandringerne end Jørgen Andreassen, testchauffør og produktspecialist hos Hedin Nordic Truck (tidligere IVECO Norden). Jørgen har været med i fire årtier – både som vidne til og deltager i branchens forvandling.

    - Jeg startede som mekaniker i 1970’erne, men fandt hurtigt vejen til IVECO. Det har været en livsstil mere end et job. Jeg har diesel i blodet og har altid troet på transportbranchens fremtid, fortæller Jørgen Andreassen i en pressemeddelelse.

     

    Fra telefon og telex til digital styring

    Jørgen begyndte i logistikafdelingen hos IVECO i 1986, men fandt snart sin plads bag rattet. I rollen som testchauffør har han kørt tusindvis af kilometer i hele Europa – ofte med fødevarer og industrivarer – og været med til at lancere ikoniske modeller som TurboStar, EuroCargo og S-WAY.

    – Vi bestilte biler med telefon og telex, og computere kørte på disketter. Det var en anden tid, men også en tid med masser af læring. I dag foregår meget digitalt, og det har gjort arbejdet mere effektivt – og anderledes, siger han.

    Teknologi og komfort har ændret chaufførrollen

    En af de største forandringer i transportbranchen er sket i førerhuset. Hvor komfort tidligere var minimal, tilbyder moderne lastbiler langt bedre arbejdsforhold.

    – Før var køjen hård som en bræddebænk, og du hørte regnen hele natten. I dag ligger du nærmest på et lille hotelværelse med god isolering og støjsvag kabine. Det gør en stor forskel på længere ture, forklarer Andreassen.

    Teknologisk har udviklingen også været markant: Automatgear, elektroniske assistentsystemer og digitale instrumentbrætter har flyttet kravene til chaufføren.

    – Før skulle du kende lyden af motoren, vide hvornår der skal skiftes gear og være fysisk til stede i hvert ratgreb. Du skal stadig være skarp, men på en anden måde. Teknologien hjælper dig, og det skåner kroppen. Men du skal følge med og forstå systemerne – ikke bare køre bilen.


     

    Klimakrav og nye drivmidler former fremtiden

    Klimadagsordenen har haft stor betydning for lastbilbranchen. Andreassen peger på, at biogas, biodiesel og el i dag er veletablerede alternativer, især i Norden, hvor infrastrukturen er på plads.

    – Jeg tror ikke, én løsning dækker alt. Men biogas fungerer allerede rigtig godt her. Det er en interessant udvikling, som jeg ser frem til at følge, siger Jørgen.

    Erfaringer til næste generation

    Efter 50 år i branchen er det naturligt at se fremad. Jørgen Andreassen har derfor også et budskab til unge, der overvejer en fremtid bag rattet.

    – Det er et fag, hvor du skal turde sige din mening. Det har altid været min drivkraft. Vær nysgerrig, byd ind og vær ikke bange for at tage plads, siger han. Selv har han ingen planer om at stoppe:

    – Jeg glæder mig stadig til at tage på arbejde. Der sker hele tiden noget nyt – og vi har kun set begyndelsen.

    Tidslinje: Nøglepunkter i IVECOs historie

    - 1975: IVECO etableres gennem fusion af fem europæiske producenter.
    - 1985: Første IVECO Daily lanceres.
    - 1998: Cursor-motoren introduceres.
    - 2001: Stralis-model lanceres til langdistancetransport.
    - 2012: Første biogasdrevne serie introduceres.
    - 2017: S-WAY sendes på markedet.
    - 2021: IVECO ON digital platform lanceres.
    - 2024: Turnésamarbejde med Metallica gennemføres med nuludslipsbiler.
    - 2025: 50-års jubilæum med fokus på effektiv transport og nye drivmidler.


    Læs mere om nye trends inden for lastbiler, varevogne og transport

    Anbefalede artikler