Gourmetrestauranten Mortens Kro med det nye akustikloft fra Rockfon.
Restauranter bekæmper støjproblemer som aldrig før
Tendensen er klar: Danske restaurantgæster efterspørger i stigende grad at kunne nyde deres middag uden støj, og restauranterne opgraderer i hobetal deres akustikløsning for at imødekomme udviklingen. Gourmetrestauranten Mortens Kro i Aalborg sætter ord på vigtigheden af støjreduktion.
Støj- og akustikproblemer er på dagsordenen som aldrig før: På børn- og ungeområdet er Det Økologiske Råd netop gået ud med en ny rapport, der understreger støjproblemers store indflydelse på indeklimaet i daginstitutionerne.
Også i restaurationsbranchen får emnet stor opmærksomhed. Ikke mindst i medierne, hvor senest Politikens Ibyen-skribent Lars Bjerregaard i artiklen ”Ud at spise med støjmåler” satte klare ord på sine frustrationer over støjniveauet på restauranterne:
- Jeg vil have stemning, atmosfære, liv og glade dage, når jeg går ud og spiser – men jeg vil fandeme kunne høre, hvad den person, der sidder 50 cm fra mig, siger.
Gourmetrestaurant kom støjen til livs
En af dem, der har lyttet til opråbet, er gourmetrestauranten Mortens Kro i Aalborg. Ejer Morten Nielsen forklarer valget om at forbedre restaurantens akustik for at reducere støjniveauet:
- Gæster på moderne restauranter betaler for en helhedsoplevelse, hvor det ikke er nok at servere mad og vin i høj kvalitet, hvis de fysiske rammer trækker det ned. Især er det vigtigt, at akustikken er i top, så gæsten ikke får ødelagt restaurantoplevelsen med generende støj.
Restaurantejeren mærker tydeligt effekten af de nye akustiklofter fra den danske akustikproducent Rockfon:
- Akustikløsningen fra Rockfon sikrer et jævnt lydniveau, hvor bl.a. musik har en behagelig volumen ved alle bordene. Samtidig oplever gæsterne nu, at de sidder i deres egen private sfære, hvor de kan snakke uforstyrret, uden at naboen hører det. Vi har modtaget en masse positiv feedback fra vores kunder for vores nye, gode lyd, og vi er ikke i tvivl om, at det har været investeringen værd, udtaler Morten Nielsen.
Morten Nielsen, ejer og stifter af Mortens Kro.
Stigende efterspørgsel på middag uden støj
Ifølge Thomas Vilmar, salgsdirektør hos Rockfon i Danmark, er tendensen klar: Kunderne på de danske restauranter og caféer stiller i stigende grad krav til støjreduktion.
- Vi oplever hos Rockfon et tydeligt mønster: Restauranter herhjemme prioriterer i stigende grad at forbedre deres akustikløsning, og udviklingen er en direkte konsekvens af, at forbrugere i langt højere grad end førhen efterspørger at kunne spise uden støj og uden at høre nabobordet, udtaler Thomas Vilmar.
Sådan løser restauranter problemet
Til restauranter, der gerne vil reducere støjproblemer, lyder rådet fra Thomas Vilmar:
- Konsultér jeres lokale tømrer. Sammen kan I finde frem til en løsning, der tilgodeser både indretning og akustik og i sidste ende giver gæsterne en bedre restaurantoplevelse.