Ny TOYOTA PROACE CITY: En kort, en lang
De er stolte hos Toyota, der i slutningen af måneden sender den nye TOYOTA PROACE CITY i handlen herhjemme. Med overskriften ”markedsledende” på stort set alle områder, var selvtilliden svær at skære igennem til præsentationen for pressen i Søborg. Bygge- og Anlægsavisen fik lov til at teste pralet af i den nye kompakte minivan, og der er noget om snakken – både til dem med korte, og dem med lange, ben.
Selvtilliden var ikke til at skære igennem, da Toyota i forrige uge præsenterede den nye TOYOTA PROACE CITY i Danmark. En præsentation, hvor ordet ’markedsledende’ nærmest gik i tomgang i det udendørs præsentationstelt på behørig afstand.
De fleste jyder ville slå et kritisk blik, da TOYOTA Danmark løftede sløret for arvtageren til Toyota Sportsvan og Toyota Verso – præsenteret som markedets bedste, kompakte varebil. PROACE kommer både som personbil – PROACE VERSO og den kompakte van – PROACE CITY.
Den bedste kasse i klassen
Modelprogrammet rummer to versioner – en kort og en lang. Den kompakte varebil er med sin lastevne på op til 1000 kg. delt op i to kategorier – en kort (Medium) og en lang – (Long). Long-versionen gør sig sin titel fortjent med sine 470 cm. (versus Mediums 440 cm.) . Førstnævnte har en længere akselafstand, frem for forlænget udhæng. Det giver fornemmelsen af sammenhængskraft mellem volumen, indretning og design. PROACE CITY bidrager til omkostningsreduktion – da den nu kan rumme eksempelvis to europapaller og spare brugerne for ekstra køreture. Man kan pakke alt maskinel, værktøj og kolleger i kompaktklassen.
”Klassens bedste underholdning”
Udstyrsniveauerne er delt op i tre kategorier fra standard til luksus; BASE, COMFORT og COMFORT ONE. Med en startpris på 99.900 kr. (ekskl. moms og levering), får man en PROACE CITY Medium med 1.5 dieselmotor med 75 hk. Mens BASE dækker de basale behov som el-sideruder og sidespejle, centrallås, radio med bluetooth, 15” fælge og varerumsadskillelse i metal, kan man med et godt greb i lommen opgradere til den noget friskere COMFORT model.
Her gør den 8” multimedie touchskærm med bl.a. bluetooth/USB-tilslutning og Apple Carplay/Android Auto det lidt sjovere at køre ud med varer eller hænder. A/C, fartpilot, komfortførersæde, multifunktionsrat og TOYOTAs Smart Active Vision system med digitalt bakspejl, bakkamera og blindvinkel-overvågning, er blandt COMFORT-modellens bidrag til en endnu mere komfortabel og sikker ankomst.
Sidder tegnebogen lidt mere løst hos den bilflåde-ansvarlige, kan man med COMFORT ONE versionen opnå den største udstyrspakke. Den tilføjer features som adaptiv fartpilot, fuldautomatisk klimaanlæg, nøglefri adgang og start (Smart Entry & Start) samt TOYOTAs ’Safety Sense’ pakke. Her har bilen næsten overtaget styringen med automatisk nødbremse, op- og nedblænding af fjernlys, sidespejle med blindvinkelalarm, førertræthedsovervågning, vejskiltegenkendelse og vognbaneassistent. Man skal dog op i en 1.2 PureTech 130 A/T Long-version eller en 1,5 Blue HDI 130 A/T Long-version og smide ca. det dobbelte sammenlignet med den mindste Medium-model, for at nyde godt af dette udstyrsfrås.
Læs også:
Bygge- & Anlægsavisen tester Toyota Proace: God håndværkerbil til især VVS’ere og elektrikere
Sammensat til succes
Både COMFORT og COMFORT ONE versionerne deler TOYOTAs Smart Cargo pakke. PROACE CITY - Long dytter nu med i koret af varebiler, der med en lastluge i varerumsadskillelsen – under passagersædet – muliggør last af ekstra lange artikler. Snedkere, blikkenslagere og andre fagfolk vil formentlig hilse PROACE CITY LONG modellernes ekstra lastlængde på op til 3,44 m. velkommen. Til fordel for f.eks. pakkepost og andre godsfolk har et nyt folde-op system i passagersædet samtidigt banet vejen for 0,5 m3 ekstra varerumsplads i kabinen svarende til tre store flyttekasser.
En skridsikker kombineret skrive- og drejeplade med indbygget opbevaringsplads i det nedfældelige ryglæn, vidner TOYOTA PROACE CITY om en fleksibel og kompakt varebil til service, håndværk og leveringsfolket. Sammen med fastgørelsespunkter i gulv og handskerum har TOYOTA navngivet pakken ’Smart Cargo System’.
En VAN der rummer
Generelt er det tydeligt, at man har haft fokus på at optimere pladsen gennem den både fleksible indretning og de små detaljer. Det optimerer volumen i den ellers kompakte varebil og gør last og læs en lille smule lettere. Det er en fornøjelse at opleve en varebil, der er udviklet med en grundlæggende forståelse for brugernes behov og virkelighed.
Man kunne frygte, at omkostningen for den smarte pladsudnyttelse og ekstra m3 var chaufførens velbefindende og komfort. Varebiler i denne klasse bruges ofte af én bruger, og ikke sjældent i adskillige timer dagligt. Men hvad er det værd, at pakker og plankeborde kommer godt frem, hvis den, der leverer det, knap kan gå.
Heldigvis kommer min bekymring til skamme, da jeg sætter mig ind. Jeg må konstatere, at markedet her faktisk har fået en kompakt-model med god plads til ben, arme og bevægelse. Uundgåeligt en fordel, når laptop skal slås ud og timer eller afleveringer registreres. Der er plads til tre personer i kabinen, som desuden er proppet med en masse små og store opbevaringsrum – 16 stk. af slagsen (standard). Åbenbart et hemmeligt også – jeg fandt kun de 15.
Betjeningen er nem, og rækkevidden til instrumenter og funktioner passende. Jeg kan næsten strække benet, hvilket kan være ret tiltrængt, hvis man har megen køretid. Umiddelbart bidrager TOYOTA PROACE CITY altså til medarbejdertilfredsheden gennem komfort med i prisen, så lærlingen også kan sidde ordentligt med.
Firkløveret
Den indviede vil bemærke, at TOYOTA PROACE CITY trods sin nyhed virker genkendelig. Faktisk er den næsten magen til sine tre søskende i den franske PSA-koncerns firkløver bestående af Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo. Den mest mærkbare forskel er nok de tre års garanti, der følger med TOYOTA PROACE CITY mod to år hos resten af flokken.
Grundteknikken er den samme, og man bryster sig af at være kåret til årets kompakte Varebil 2019 både herhjemme og i Europa - gennem modelsøstrene.
Det perfekte er det godes værste fjende, siges det – og der er også forbedringspotentiale på nogle områder. Det ellers meget smarte bakkamera, der via en skærm frem for et bakspejl er tilsluttet et kamera over bagdørene, vises i en opløsning og med lysindstillingsmuligheder, der lige akkurat konkurrerer med en gammel mobiltelefon fra år 2001. Det er forundrende, at man ikke kan udvikle en skarp billedside, der giver skærmen sin eksistensberettigelse. Noget af interiøret i BASE modellen har også sine æstetiske udfordringer. Men det har ikke større konsekvenser for den stabile og betryggende kørsel, med et vejgreb og en trækstyrke, der giver de andre drenge i klassen kam til deres hård.
Vi afslutter præsentationen, og pressechefen undskylder med et skævt smil for sine storladede ord. Alligevel får han flettet ind, at TOYOTA satser på en markedsandel på 4,7 % i slutningen af 2020 og at PROACE CITY kommer i elektrificeret version året efter.
Fakta:
Brændstof |
Diesel |
Benzin |
Motorstørrelse |
1.499 cm3 turbo 4 cylindre |
1.199 cm3 turbo 3 cylindre |
Ydelse (HK) |
75 / 102 / 130 |
110 / 130 |
Transmission |
5-trins manuel / 8-trins automatgear |
6-trin manuel / 8-trins automatgear |
Maksimalt drejningsmoment (Nm) |
230 / 250 / 300 |
205 / 230 |
Brændstofsøkonomi* op til /km/l) |
18,2 / 18,5 / 18,5 |
14,5 / 13,9 |
*WLTP, blandet kørsel
Karosseri |
Medium |
Long |
Lastevne op til (kg) |
650 kg |
1.000 kg |
Lastevolumen m/u SmartCargo (m3) |
3,3 / 3,8 |
3,9 / 4,4 |
Lastelængde m/u SmartCargo (mm) |
1.819 / 3.090 |
2.167 / 3.440 |
Varerummets højde (mm) |
1.200 |
1.270 |
Varerummets bredde (mm) |
1.733 |
1.733 |
Maks. Anhængervægt m/bremser (kg) |
1.230 - 1.350 |
850 - 1.000 |