
Vanvidsbilisme-regler rammer skævt i byggebranchen
På byggepladserne bliver indregistrerede motorredskaber kørt af op til 20-30 forskellige medarbejdere. Derfor medfører kravet om brugerregistrering dybe panderynker hos flere af Materielsektionens medlemmer, siger formand.
Formålet med de nye registreringsregler som følge af loven om vanvidsbilisme er at give myndighederne bedre muligheder for at identificere føreren af et køretøj i sager om vanvidsbilisme og andre færdselslovsovertrædelser. Den nye regler betyder, at alle medarbejdere, som råder over et køretøj i 30 dage og mere, skal registreres som bruger af det. Det vækker bekymring hos Materielsektionen, der repræsenterer ejere, producenter, forhandlere og udlejere af entreprenørmateriel.
For ofte benyttes indregistrerede dumpere og teleskoplæssere af helt op til 20-30 forskellige medarbejdere på en byggeplads. Det vil pålægge bygge- og materielbranchen en stor opgave at holde øje med og registrere, hvem der kører, siger Materielsektionens formand, Stine Egsgaard, i en pressemeddelelse.
Dumpere og teleskoplæssere kører sjældent hurtigere end 40 km/t
Ifølge Materielsektionens formand giver disse regler begrænset mening i byggeriet, da dumpere og teleskoplæssere sjældent kører over 40 km/t. Når disse maskiner er involveret i ulykker, er det næsten altid fordi, at motorredskabet er blevet stjålet og har været anvendt til f.eks. et indbrud.- I de tilfælde nytter det jo ikke noget med en brugerregistrering. Medmindre, selvfølgelig, at indbrudstyven er dummere end politiet tillader, siger Stine Egsgaard.
Opfordring til fritagelse for brugerregistrering
Mest af alt oplever vi frustrationer i forhold til registreringsgebyrerne og den potentielle arbejdsbyrde, som brugerregistreringen repræsenterer. Så er det trods alt nemmere at se et rimeligt formål med de stigende miljø- og sikkerhedskrav til bygge- og materielbranchen i Danmark, fortæller Stine Egsgaard.
Materielsektionen opfordrer derfor til, at indregistrerede dumpere og teleskoplæssere fritages fra kravene om brugerregistrering i Motorregistret.