Avanceret teknologi på asfaltfabrikken gør Arkil klar til at levere asfalt med et lavere CO2-aftryk
Skumbitumen og genbrug: Sådan kan CO2-aftrykket fra asfalt sænkes
På asfaltværket i Hasselager gør ny teknologi det muligt for entreprenørkoncernen Arkil at producere asfalt med lavere temperatur og høj andel af genbrugsmaterialer.
Arkil kan nu levere BSM til mindre formål som eksempelvis cykelstier
Arkil har taget næste skridt i arbejdet med at reducere klimabelastningen fra asfalt. På virksomhedens asfaltværk i Hasselager er der nu installeret teknologi, der gør det muligt at sænke produktionstemperaturen for både slidlag og bærelag.
Kernen i løsningen er brugen af skumbitumen, som tilsættes via særlige dyser i blandekammeret. Det gør det muligt at fremstille asfalt ved lavere temperaturer – uden at tilsætte store mængder kemi.
– For os har det været vigtigt at finde en løsning med lavere temperatur, hvor vi ikke bare erstatter ét problem med et nyt, fortæller Lars Kim Jørgensen, divisionsdirektør i Arkil, i en pressemeddelelse.
I Holland kalder man asfalt produceret med denne metode for LEAB – Lav Emissions Asfalt Belægning. Ifølge Lars Kim Jørgensen kan LEAB reducere CO2-udledningen fra asfaltproduktionen med omkring 25 %, uden at gå på kompromis med kvalitet og anvendelighed.
BSM med op til 97 % genbrugsmaterialer
En anden vigtig komponent i den nye produktportefølje er fabriksproduceret BSM (Bitumen Stabilized Material), der kan anvendes som bærelag. Tidligere har BSM typisk været anvendt i projekter af en vis størrelse, hvor det er muligt at fræse den gamle vej og genanvende vejmaterialet direkte i et nyt bærelag.
Med den nye løsning kan BSM nu også produceres på fabrikken og leveres til mindre projekter – eksempelvis de mange cykelstier, der skal anlægges i forbindelse med Infrastrukturplan 2035.
BSM produceres uden opvarmning og kan bestå af op til 97 % genbrugsmateriale.
Ved at kombinere et bærelag i BSM med et slidlag i LEAB kan man halvere klimaaftrykket fra produktionen af ny asfaltbelægning, ifølge Arkil.
– Vi har løbende investeret i at reducere klimabelastningen fra vores produkter, blandt andet med introduktionen af BSM in-situ på det danske marked og med installation af solcelleanlæg på vores fabrikker. Med vores nye serie af CO2-reducerede produkter gør vi det endnu nemmere for vores kunder at vælge den rigtige løsning for klimaet, afslutter Lars Kim Jørgensen.
Illustration: Arkil
Læs flere artikler om anlæg af infrastruktur og udbygningen af veje