ede76746-8ff6-47d5-a8f5-91c6e1ceefd3

Avanceret teknologi på asfaltfabrikken gør Arkil klar til at levere asfalt med et lavere CO2-aftryk

Skumbitumen og genbrug: Sådan kan CO2-aftrykket fra asfalt sænkes

  • Anlæg
  • Materialer og Løsninger
  • Veje og Infrastruktur
  • Målbar bæredygtighed
  • 2025-12-02
  • | Af Redaktionen
  • | Fotos: Arkil

  • På asfaltværket i Hasselager gør ny teknologi det muligt for entreprenørkoncernen Arkil at producere asfalt med lavere temperatur og høj andel af genbrugsmaterialer.

    1c97d6c0-8cc8-4fd7-bdbd-cf55921c2419Arkil kan nu levere BSM til mindre formål som eksempelvis cykelstier


    Arkil har taget næste skridt i arbejdet med at reducere klimabelastningen fra asfalt. På virksomhedens asfaltværk i Hasselager er der nu installeret teknologi, der gør det muligt at sænke produktionstemperaturen for både slidlag og bærelag.

    Kernen i løsningen er brugen af skumbitumen, som tilsættes via særlige dyser i blandekammeret. Det gør det muligt at fremstille asfalt ved lavere temperaturer – uden at tilsætte store mængder kemi.

    – For os har det været vigtigt at finde en løsning med lavere temperatur, hvor vi ikke bare erstatter ét problem med et nyt, fortæller Lars Kim Jørgensen, divisionsdirektør i Arkil, i en pressemeddelelse.

    I Holland kalder man asfalt produceret med denne metode for LEAB – Lav Emissions Asfalt Belægning. Ifølge Lars Kim Jørgensen kan LEAB reducere CO2-udledningen fra asfaltproduktionen med omkring 25 %, uden at gå på kompromis med kvalitet og anvendelighed.

     

    BSM med op til 97 % genbrugsmaterialer

    En anden vigtig komponent i den nye produktportefølje er fabriksproduceret BSM (Bitumen Stabilized Material), der kan anvendes som bærelag. Tidligere har BSM typisk været anvendt i projekter af en vis størrelse, hvor det er muligt at fræse den gamle vej og genanvende vejmaterialet direkte i et nyt bærelag.

    Med den nye løsning kan BSM nu også produceres på fabrikken og leveres til mindre projekter – eksempelvis de mange cykelstier, der skal anlægges i forbindelse med Infrastrukturplan 2035.

    BSM produceres uden opvarmning og kan bestå af op til 97 % genbrugsmateriale.

    Ved at kombinere et bærelag i BSM med et slidlag i LEAB kan man halvere klimaaftrykket fra produktionen af ny asfaltbelægning, ifølge Arkil.

    – Vi har løbende investeret i at reducere klimabelastningen fra vores produkter, blandt andet med introduktionen af BSM in-situ på det danske marked og med installation af solcelleanlæg på vores fabrikker. Med vores nye serie af CO2-reducerede produkter gør vi det endnu nemmere for vores kunder at vælge den rigtige løsning for klimaet, afslutter Lars Kim Jørgensen.

    c4e0e3df-18c9-4794-b4f0-3ae9cb08cd88Illustration: Arkil

     

    Læs flere artikler om anlæg af infrastruktur og udbygningen af veje

    Anbefalede artikler