Pick-up til både håndværkere, jægere og familier
Mercedes går nu ind på pick-up markedet med den nye X-Klasse, som blev præsenteret for danske motorjournalister på køreanlægget Trosta Park lidt uden for Stockholm.
Det er bilkoncernens første pick-up og samtidig den eneste i Premium-segmentet. At Mercedes netop havde valgt at præsentere bilen i Sverige var ingen tilfældighed. Dels gav det mulighed for at prøve X-klassens egenskaber både i off-road terræn, på bane og på landevej. Dels vokser pick-up markedet eksplosivt i Sverige, der nu ligger på fjerdepladsen i Europa efter Tyskland, Storbritannien og Tyrkiet. Alene sidste år voksede det svenske pick-up marked således med 14 procent.
- Kunderne er dels klassiske håndværkere, der bruger den til at transportere værktøj og byggematerialer, dels jægere og hesteejere. Og så er der flere og flere, der bruger den som familiebil, forklarer produktchef Jens Lyngholm fra Mercedes-Benz Danmark, som var med på turen.
Nissan blev til Mercedes
Mercedes har hverken forsøgt at genopfinde hjulet eller ombygge en af deres SUV-modeller, da de skulle skabe deres første pick-up nogensinde. I stedet har de snusfornuftigt valgt at trække på partneren Nissan, og den europæisk byggede Nissan Navara. Nissans pick-upper har ry for deres styrke og pålidelighed, og det er det samme, man har ønsket med X-Klassen: En stærk arbejdshest, der samtidig er komfortabel nok til længere ture.
Men selv om den har samme ladramme og døre som Nissan, er Mercedes X-Klasse helt sin egen. Blandt andet er den mere bredskuldret og har et lavere tyngdepunkt, fordi man har øget bredden med 50 millimeter og taget 20 millimeter af afstanden under chassiet. På samme måde er resten af designet ren Mercedes. Det gælder også den imponerende front, hvor kølerhjelmens powerdomes og forkromede beskyttelsesplade i rustfrit stål blander et råt citylook med off-road verdenens mere rå elementer.
Fra Pure til Power
Den nye X-Klasse fås i tre udgaver: Først arbejdsmodellen Pure med plastfront, plast interiør i kabinen, halogenlygter og stålfælge. For dem, der vil mere end det, byder Progressive-modellen på indfarvet kofanger, læderrat, skinne på ladet og indstillelige sidespejle. Endelig byder Power-modellen på pick-up luksusoplevelser med krom på køleren og omkring lygterne, led-lygter, 18 tommer alu-fælge, eljusterbare sæder, fuldautomatisk aircondition og meget mere.
Den øgede bredde kan også mærkes i kabinen, og selv om bagsædet er en anelse trangt, kan det sagtens rumme enten et par ekstra voksne eller familiens yngste. Desuden er Mercedes X-Klasse væsentligt bedre lydisoleret og med færre vibrationer end for eksempel Nissan Navara.
Pick-up med masser af styrke
På Trosta Park var der rig lejlighed til at prøve X-Klassens kræfter. Pick-uppen leveres i første omgang i to motorvarianter – begge 4-cylindrede diselmotorer. X 220 d har 163 hk, mens X 250 d leverer 190 hk. Det var sidstnævnte, der lå under motorhjelmen under prøveturen i Sverige, og drivkraften kunne mærkes allerede ved de første lave omdrejninger. Når den først er ude i terrænet fornemmer man ikke blot den nye pick-ups styrke, men også hvordan affjedringen med spiralfjedre på alle hjul gør den stabil og behagelig at køre på selv det mest ujævne underlag.
Her er det også en kæmpe fordel, at man kan skifte til 4MATIC firhjulstræk og bruge det på hastigheder på op til 100 kilometer i timen. Endelig står Mercedes X-Klasse også distancen i stejlt terræn, hvor den kan klare stigninger på op til 49 procent uden problemer og stadig med masser af trækkraft.
Læg dertil Mercedes sædvanlige høje sikkerhedsstandarder, et lad der kan rumme op til 1.000 kilo last, og som er lige velegnet til cementsække som til skiudstyr, samt en trækkraft på op til 3.500 kilo. Der er kort sagt noget at glæde sig til, når den nye pick-up lanceres i Danmark efter nytår. Hos Mercedes er forventningerne da også høje:
- Vi er glade for at kunne introducere X-Klassen til danskerne, som, vi forventer, vil tage rigtig godt imod den. Bilen markerer en ny tid for pick-ups, der i den grad kan betegnes som et segment i forandring. Foruden de åbenlyse kunder blandt entreprenører og selvstændige ser vi også, at kunder med meget en meget aktiv livsstil vil se på pick-up’en som et alternativ, ligesom vi forventer, at traditionelle SUV-købere vil skele til X-Klassen, når tiden er inde til at skifte bilen ud med en ny, slutter Jens Lyngholm
DEN TESTEDE MODEL
Model: Mercedes X 250
Motor: 4 cylindret dieselmotor 190 HK/450 Nm
med automatgear 4MATIC firehjulstræk
Tophastighed: 176 km/t
Brændstoføkonomi: 12,65 km/l (ved blandet kørsel)
CO2: 207 g/km
Totalvægt: 3.200 kilo
Pris for denne model: 360.707 (ekskl. moms inkl. afgift)