
Til venstre: Paul Erik Rask. Til højre René Meyer Johannsen
Nordic Waterproofing skifter direktør efter 33 år
Efter tre årtier på posten giver Paul Erik Rask stafetten videre til CFO René Meyer Johannsen, som overtager et sammentømret team og skal videreføre tagpapproducentens to vigtige strategiske mål.
Efter 33 år som CEO for Nordic Waterproofing A/S træder Paul Erik Rask tilbage og fra 1. oktober overtager virksomhedens nuværende økonomidirektør, René Meyer Johannsen, posten som administrerende direktør.
Nordic Waterproofing er i Danmark kendt som Phønix Tag Materialer og Hetag Tagmaterialer. Paul Erik Rask fremhæver, at hans ledelsesfilosofi har været præget af værdierne ”følelser før fakta” og ”frihed under ansvar” – en tilgang, der ifølge ham har styrket organisationen.
Materialer med mindre miljøbelastning
Et af de strategiske indsatsområder, som Rask har drevet frem, er arbejdet med bæredygtighed. Virksomhedens tagpap er tredjepartscertificeret med en TGA-levetid på over 50 år, og udviklingen går mod materialer med mindre miljøbelastning.
– Vi fortsætter vores indsats gennem Kingspans program Planet Passionate. Vi bremser ikke op, for vi har et ansvar for den planet, vi bor på, fortæller kommende direktør René Meyer Johannsen.
Digitalisering i praksis
Digitalisering er et andet centralt område. Her har Nordic Waterproofing udviklet appen ”Tagpas”, som gør det muligt for tagdækkere at dokumentere og rapportere arbejdet direkte fra taget. I dag bruger en tredjedel af landets tagdækkere løsningen.
– Vi er stolte af app’en, der ligger nummer et hos tagdækkerne, siger Paul Erik Rask.
Internt arbejder virksomheden desuden med RPA- og AI-værktøjer, som skal frigøre ressourcer og forbedre kundeservicen.
Det rette tidspunkt for generationsskifte
Paul Erik Rask understreger, at beslutningen om at trække sig kommer på et tidspunkt, hvor fundamentet er solidt:
– Jeg er 63 år og har været gennem seks forskellige ejerskaber. Nu vil jeg give mig selv mulighed for at tage en pause og overveje, hvad resten af mit arbejdsliv skal bruges på. René kender virksomheden indgående og står stærkt i forhold til både strategi og relationer, siger han.
Til dette siger René Meyer Johannsen:
- Jeg har haft en god læremester. Jeg kender min egne begrænsninger, jeg er udpræget teamplayer på den måde, at jeg tror meget på, at det er i fællesskab, vi skaber succeser.
Han fremhæver, at han bygger videre på det eksisterende fundament:
– Jeg er ikke typen, der kommer med en 100-dages plan for at ændre alt. Vi fortsætter kursen med fokus på at være den foretrukne samarbejdspartner for tagdækkerbranchen.