Naviair satte den grønne omstilling øverst i tagrenovering
Flyene letter i Københavns Lufthavn med udsigt til solceller og grønne sedumtage på Naviairs bygninger, hvor Eurotag Danmark har leveret Derbigum NT genanvendt tagpap til i alt 6.000 m2 tagflade.
Naviair som styrer lufttrafikken i det meste af Danmarks luftrum skal nu have renoveret deres bygninger i Kastrup. Det bliver med cirkulært, langtidsholdbart tagpap fra Derbigum og for at sænke bygningens CO2-udledning har Naviair valgt at sætte solceller på tagene, desuden skal der laves faldsikring og plantes sedumplanter langs kanterne.
En udskiftning var på vej for det gamle tag på Naviairs fire kontorbygninger og i valget af løsninger besluttede Naviair sig for tagpap, som er blevet leveret af tagpapleverandøren Eurotag Danmark. I alt skal der lægges 6.000 m2 cirkulært tagpap på bygningerne ved Københavns Lufthavn.
- Det var vigtigt for os at finde et materiale med en lang levetid og en god garanti. Det kunne bl.a. Derbigum leve op til, fortæller Thomas Skou, der er bygningskonstruktør hos Naviair i en pressemeddelelse.
Thomas Skou siger:
- Derbigum var desuden et oplagt valg for os, fordi det er den tagpapløsning, der genanvender allermest materiale i produkterne. For at imødekomme ønsket om cirkulære materialer har Eurotag Danmark leveret tagmembranen Derbigum NT, der består af 25 % genanvendt materiale.
Det grønne tag er med til at give sikkerhed
Carstens Tagdækning har udført opgaven for Naviair, og her har tagdækker Carsten Petersen omkring25 års erfaring med at bruge Derbigum.- Jeg er stadig glad for at bruge Derbigum, og det er dejligt med en kunde som Naviair, der går ind for den grønne omstilling. Det betyder også meget for os, at der er et større, grønt perspektiv, siger Carsten Petersen.
Fokus på den grønne omstilling har også ført til at man beplanter tagene med sedumtage i et bredt bælte på to meter fra kanten hele vejen rundt på tagene.
– Det har praktisk og sikkerhedsmæssig betydning, da det giver en tydelig, naturlig afgrænsning. Derfor kan man bevæge sig rundt på tagene uden faldsikring, så længe man ikke går på det grønne. Det er også en kønnere løsning end at sætte værn op på tagene, fortæller Thomas Skou.
Desuden har Naviair valgt at få solceller på tagene for at sænke bygningernes CO2-forbrug.
Komplekst projekt der kræver god planlægning
Det kræver en god planlægning hos tagdækkeren, når et tagprojekt både omfatter solceller og sedumbeplantning. Men Carsten Petersen gik til renoveringsopgaven med oprejst pande.– Det har været et komplekst projekt med mange komponenter, så vi har været særligt omhyggelige. Vi har ikke bare skullet lægge et nyt tag, men vi har også skullet have de forskellige dele til at spille sammen, fortæller Carsten Petersen og fortsætter:
- Når man arbejder ved lufthavnen, er der desuden nogle sædvanlige sikkerhedsprocedurer for godkendelser, der skal overholdes. F.eks. skal folkene på arbejde have en ren straffeattest.
Projektet har også betydet særlige forholdsregler for tagdækkeren i forhold til arbejdet med højt grej, da hindringer tæt på en lufthavn altid skal anmeldes og godkendes. Og man har også skulle være ekstra opmærksomme undervejs i arbejdet:
– Placeringen af bygningerne tæt på landingsbanen betyder, at det har været ekstra vigtigt, at der ikke flyver noget ned fra taget, der kan forstyrre trafikken, afslutter Carsten Petersen.
Projektet har overholdt planen fuldstændig og solcellerne er på plads ved siden af sedumplanterne, der bidrager til biodiversiteten og sænker regnvandet inden det løber i kloakken ved de store skybrud.