Håndværkerens viden skal respekteres
Jeppe Jepsen fra Tømrer- og snedkerfirmaet Jeppe Jepsen ApS oplever en tendens, hvor folk kun har fokus på det nye køkken eller den flotte terrasse, fremfor de grundlæggende elementer i et sundt og godt hus. Han mener, at håndværkere i dag skal være bedre til at tage den overordnede dialog med kunderne.
… siger Jeppe Jepsen, som mener, at folk i dag for hurtigt planlægger det nye køkken fremfor at kigge på, om der skal gøre noget ved manglende isolering, gamle stigestrenge, stofledninger og den slags ting, som giver et ordentligt hus.
- Så tager jeg dialogen og siger, at de hellere skulle vente med det køkken til de andre mere grundlæggende ting er på plads. Det samspil med kunderne, det kan jeg faktisk godt lide, og det har givet mig en fast kundekreds, som over årene vender tilbage med nye projekter, siger Jeppe Jepsen og fortsætter:
- I min kundekreds har vi altid kunnet klare os med et håndslag – hvor et ord er et ord. Men den tillid er ikke den samme i dag, hvor der er en generel holdning om, at håndværkere er dumme og sjuskede – og at vi ønsker at snyde folk.
Den her manglende respekt for det gode håndværk er lidt bekymrende, og medierne er også med til at forstærke den holdning, men der er nok ikke andet at gøre end at gøre ens arbejde godt og så modvirke den udvikling.
Blandt de faste kunder er blandt andet nogle af de større forsikringsselskaber, som Jeppe Jepsen er håndværkstaksator for.
Læs også:
Portræt af elektriker Peter Olesen fra Kemp & Lauritz
Det skal være sjovt at gå på arbejde
Jeppe Jepsen er uddannet møbelsnedker, og han grundlagde Tømrer- og snedkerfirmaet Jeppe Jepsen ApS i 1976.
For tre et halvt år siden kom Jeppe Jepsens datter, Pia Jepsen – der er uddannet bygningskonstruktør og kloakmester – ind i virksomheden, hvor hun har effektiviseret det administrative område, og her gør digitale hjælpemidler stor gavn.
Virksomheden har gennem årene haft 30-40 ansatte samt 5-7 lærlinge, og Jeppe Jepsen anslår, at man har udlært over 120 lærlinge gennem tiden. Virksomheden udfører alle typer af opgaver fra renovering af skoler til nybyg af parcelhuse.
Virksomheden har eget maskinsnedkeri, og man laver en del nichearbejde, såsom udstillinger eller renovering af ældre vinduer og døre.
- Jeg er i dag 65 år, og det er ikke pga. pengene, at jeg går på arbejde. Jeg kan godt lide at være på arbejde – det er sjovt, og der er en familieånd her, som jeg også fornemmer, at vores kunder sætter stor pris på. Det handler om en god stemning, men det handler også om at lade folk tage ansvar, fortæller Jeppe Jepsen, som aldrig har haft mangel på opgaver:
- Efter min erfaring kommer der en krise hver 7. år. Det går op og ned, og lige nu går det op. Men vi har aldrig manglet arbejde, og jeg må faktisk frasortere en del. Vi ønsker ikke at være større, end vi er nu, ligesom vi også har takket nej til et par henvendelser fra større virksomheder, som ønskede et samarbejde.
Min holdning er, at det hele kommer an på folkene, der udfører arbejdet: Håndværkerne hos de store entreprenører kan ikke mere end mine folk – så hvad betaler folk for?
Læs også:
Portræt af murerkonduktør Lars Forsmark Larsen fra J. Ole Pedersen A/S
Ydmyghed omkring sit fag
- De unge i dag har ikke gået rundt og har lavet ting med deres far, som min generation gjorde. Og mange er slet ikke klar over hvad, det vil sige at være en RIGTIG håndværker. Jeg ser mange gipsplade-håndværkere, som render rundt med en kniv, og så er de tømrere.
Det er montage-arbejde, og det er efter min mening ikke rigtigt håndværk, siger Jeppe Jepsen, som godt kan savne en ydmyghed i forhold til det gode håndværk fra håndværkerne:
- Alting skal gå hurtigt i dag – det forventer kunderne, men det gælder faktisk også mange unge håndværkere. Nogle af dem, der starter op i dag, de starter med at købe den bil, som jeg har været 40 år om at tjene.
Her kunne jeg godt ønske en mere ydmyg holdning, hvor fokus først og fremmest er på at gøre et rigtig godt stykke arbejde.